hulp gevraagd bij stamhout herkennen

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

wie weet wat voor boom dit was?

Ik dacht eerst een walnoot toen ik die donkere kern zag, maar volgens de verkoper was het een naaldboom.
Een larix heeft toch niet een dergelijk donkere kern en zo breed spint?

Alvast bedankt
groeten
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
de doorsnede heeft wat van walnoot maar de schors totaal niet, zo recht met vele vertakkingen doet inderdaad denken een naaldhout.
De kleur van het vers nat hout is bij sommige soorten sterk verschillend van de kleur die het heeft eens droog, kan zijn dat die donkere kern verdwijnt of sterk afbleekt bij het drogen.
Met het herkennen van de eigenlijke soort kan ik niet veel helpen, geen épicea of dergelijke in ieder geval.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er zijn meer naaldbomen met een donkere kern. Taxus bijvoorbeeld, maar dat is meestal lichter en heeft een heel andere schors (erg schilferig). Maar ook mammoetboom heeft een donkerrode kern - dus dat zou mijn tip zijn.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dag Boo, volgens mijn mening lijkt het wel wat op een zilverden, gezien de vele aftakkingen en schors, vorm van de boom etc, maar 100% zeker ben je nooit in deze situatie, gr stefan
 

stefanjonas

Nieuw lid
6 mei 2010
13
0
Wierden
Ik vermoed dat het een abies grandis is, een -reuze-zilverspar. Gezien de harsblaasjes en takaanzetten lijkt het daar sterk op.
Ik vermoed dat de donkere kern veroorzaakt is door een te natte standplaats, aantasting van het hout door schimmels/bacteriën.
 

Boo

Actieve deelnemer
Bedankt allemaal voor de reakties.

ik denk dat ik hem dan maar laat liggen.
Hij ligt niet echt in de buurt en dan is het voor mij niet interessant om hem op te halen.
Een walnoot of taxus was leuk geweest, maar helaas.

mocht iemand anders interesse hebben:
Hij ligt in Friesland, de verkoper vraagt er 150 euro voor.
11 meter lang, dik 80 cm aan de voet. Ik schat een kuub of 3.
te vinden op speurders.nl

groeten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.