Schraper

LaurentDH

Actieve deelnemer
9 nov 2014
38
0
Graag hulp, advies

voor mijn les van verleden week gebruikten we een schraper


ik wil er een kopen maar zie zeer veer voorbeelden
wat raad je aan ,
a) mm , 13…19…25
b) Plat van voor
c) rond van voor
d) half rond
e) met hoeken


dan merk
- crown ( zijn drie soorten), gewoon, zwart handvat en poedermetaal
- Sorby


Ik hoor het graag als je men wil
gr
Laurent
 

LaurentDH

Actieve deelnemer
9 nov 2014
38
0
En eigenlijk kun je schrapers goed zelf maken...
hoi hoi

Bedankt, is mogelijk iets voor later, veel in de club hier, halen, schokdempers uit elkaar, of slijpen, bijtels van metaal bewerkers etc...
en wellicht in nederland nog meer als hier :)
Ik heb daar geen kennis van, maar bedankt voor TIP.. of je zou moeten uitleggen, hoe het snel en handig kan, ??
Vriendeijke groet
Laurent
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
klassiek werden schrapers (en ook andere draaibeitels) van versleten raspen gemaakt. Raspen zijn gemaakt van, klassiek, het juiste staal om draaibeitels te maken - een hoog koolstofgereedschapsstaal, staal met een hoge hardheid. moderne draaibeitels worden van 'betere' staalsoorten gemaakt en worden dus ook van 'nieuw' staal gemaakt, maar er is nog steeds wat te zeggen voor klassiek koolstofstaal voor draaibeitels, en zeker voor schrapers.

Harry van Wees heeft op zijn website (www.de-houtdraaier.nl) een beschrijving staan, meen ik me te herinneren.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Verleten raspen (en vijlen) zijn inderdaad hard staal - maar niet bedoeld voor stotende buigbelasting, en dus te breekbaar. Ga daar niet mee experimenteren.

De vorm van de schraper die je wil, hangt af van wat je er mee wil schrapen, natuurlijk.

Als je de overgang tussen zijwand en bodem in een doosje exact haaks wil hebben, heb je er eentje met een rechte hoek nodig.
Voor de binnenkant van schalen een ronde kant.
Voor de buitenkand van schalen heb ik een spitse, met 2 rechte snijkanten - die heet bij Ashley Iles een Mike Tingey Shear Scraper.
Doosjes maak ik niet, dus een haakje heb ik niet.
 

LaurentDH

Actieve deelnemer
9 nov 2014
38
0
Verleten raspen (en vijlen) zijn inderdaad hard staal - maar niet bedoeld voor stotende buigbelasting, en dus te breekbaar. Ga daar niet mee experimenteren.

Dank u, ik moet opboksen, tegen heel veel doe het zelvers, die in de metaal verwerking zitten, of autohandel etc..en beweren als hun beitels zelf te maken vb Sorby, een handige jongen vinden etc
Ik ga hier niet in mee, Crown, Sorby en Hamlett, weten wat ze doen.... en blij dit te horen, dank u

De vorm van de schraper die je wil, hangt af van wat je er mee wil schrapen, natuurlijk.

Als je de overgang tussen zijwand en bodem in een doosje exact haaks wil hebben, heb je er eentje met een rechte hoek nodig.
Voor de binnenkant van schalen een ronde kant.
ja dat was het plan, bedankt voor tip,zal dan eentje worden met ronde voorkant
Mogelijk zelf een van Poedermetaal... zou zeer goed zijn ( kom aub niet zeggen... duur hé...)
http://www.capellemanmachines.be/crown_poeder_metaal_houtdraaibeitels.htm

Voor de buitenkand van schalen heb ik een spitse, met 2 rechte snijkanten - die heet bij Ashley Iles een Mike Tingey Shear Scraper.
Doosjes maak ik niet, dus een haakje heb ik niet.
Deze jen ik niet, nogmaals dank, ga het opzoeken.. heerlijk zo , to the point antwoorden
vriendelijke groet
Laurent
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Snijdend draaien is belangrijk, maar een goede schraper snijdt ook. De bedoeling is dat je een schraper 'ondersteboven´ slijpt, of zelfs langs een harde stalen pen haalt, zodat er een braam ontstaat. Die braam snijdt vervolgens het hout. Is de braam weg, dan is je schraper bot. Dat duurt niet lang, dus een schraper is niet het juiste gereedschap om veel hout mee weg te halen. Maar een hele lichte 'touch' bij een exrtra lastige tekening in het hout gaat prima - en kan veel schuren schelen.

De zoekterm op youtube is 'shear scraping'.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Verleten raspen (en vijlen) zijn inderdaad hard staal - maar niet bedoeld voor stotende buigbelasting, en dus te breekbaar. Ga daar niet mee experimenteren.

Ja, en nee. Het staal zoals de vijl/rasp geleverd wordt is te hard om een beitel van te maken. Je zult het dus (gedeeltelijk) moeten ontlaten (dat moet toch om de tanden van de vijl te verwijderen), en daarna weer harden. Dat is niet triviaal, maar aan de andere kant ook geen hogere wiskunde. Of je die route wilt bewandelen is een keuze die iedereen zelf moet maken, maar als je alle ins en outs van de aanpak voor ogen hebt is het op zich een verantwoorde optie. Bedenk: ook gekocht snijgereedschap kan breken - ik had het ooit met een 'gefreesde' guts van Ashley Iles waar ik een doosje mee aan het uithollen was - een happer en ik had twee halve gutsen... Dat werden daarna overigens twee nieuwe, kortere gutsen. Van AI kreeg ik onder garantie ook een nieuwe guts.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.