Hout dat al 400 jaar ligt te wachten om gebruikt te worden, forum project??

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.690
Terkaple
www.woodworking.nl
Haijo van de Akkrumer Houtzagerij belde me dat hij bijzonder bezoek met bijzonder hout had. Dus spoorslags naar de Houtzagerij. Haijo had bezoek gehad van een lid van een duikersclub die wrakken opsporen in de Noordzee. De man had een stammetje hout meegenomen uit een schip dat rond 1649 vergaan is. Het hout is palmhout, of beter gezegd buxus wat onterecht wel eens palmhout wordt genoemd. De stammetjes hebben nu een aantal maanden in zoet water gelegen en degene die onder het zand zijn gebleven zien er helemaal onaangetast uit. Het is 1 van de meest luxe houtsoorten die er is, o.a. gebruikt voor duimstokken, schaakstukken, deurknoppen, tandraderen etc. Kijk maar eens op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel voor wat meer info. En onder de forummers zijn natuurlijk ook wel die hier vast meer van weten.

We hopen binnenkort te horen wat de prijs is en we zijn benieuwd hoe het hout zich houdt als droogt. Stel je voor dat je een stuk hout op de werkbank hebt, dat eigenlijk bestemd was om in onze Gouden Eeuw gebruikt te worden.

jaap

palm:buxus2.jpg

palm:buxus.jpg

palm:buxus:boxwood.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.690
Terkaple
www.woodworking.nl
ik moest heel hard lachen toen ik dit las :)

Ik ook Swave, zonder humor geen leuk forum. En het ziet er zo ook niet uit, daar waren Haijo en ik het ook wel over eens. Maar het heeft wel iets bijzonders, we wachten af wat het doet als het droog is. Maar we vinden het alle drie te bijzonder om het voorbij te laten gaan.

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De buitenkant ziet er inderdaad niet uit - hoewel het wel een hele forse buxusstam is. Afhankelijk van wat het eventueel zou moeten gaan kosten zou ik er wel een klein stukje van willen om een hele bijzondere scheerkwast van te maken...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.690
Terkaple
www.woodworking.nl
Er zijn stammetjes van 10 cm bij maar ook van over de 25 cm doorsnede. De dikke stukken zijn ongeveer een meter lang, de dunnere tot 2 meter.

Bij AF kost het 66 duizend euro de kuub als gekantrecht hout, stammetjes 19,20 euro per kg ex btw.

hieronder nog een stukje van Wikipedia

Hout[bewerken]
Het hout van Buxus sempervirens wordt palmhout genoemd. Het hout van buxus is hard, zelfs zo hard dat het, volgens Plinius de Oudere, het vuur trotseerde. Het was geschikt om schrijftabletten te maken en andere, eerder kleine, voorwerpen, als men hem en andere klassieke schrijvers moet geloven. Zelfs blaasinstrumenten zouden eruit gemaakt zijn. Later werd het in Spanje gebruikt voor onder andere castagnetten, in Frankrijk om er materiaal voor de schoenmaker mee te vormen en voor flessenpropmachines. Daarnaast ontstonden kruisbeeldjes, schaakfiguren, rozenkransen, mesheften, kleine vorkjes en lepels.Weefspoelen uit haar hout werden vooral in Engeland gebruikt. Daartoe importeerde Engeland in de 19e eeuw duizenden tonnen buxushout uit de Kaukasus. In Duitsland heeft men beweerd dat men er golfballen van kon draaien en zelfs wielen van rolschaatsen. Palmhout wordt onder andere ook gebruikt voor de staven in rondsels van windmolens. In de baroktijd werden er in Nederland, Engeland, Frankrijk en Duitsland houtblaasinstrumenten uit vervaardigd. Beroemde bouwers zijn onder andere Peter Bressan,Stanesby jr (Engeland) , Engelbert Terton en Richard Haka (Nederland), Vader en zoon Denner (Duitsland), de Hotteterre familie (Frankrijk) e.v.a. Vooral barok hobo's, traverso's en blokfluiten werden ervan gemaakt. Tegenwoordig zijn er weer vele professionele bouwers die graag op verzoek een handgemaakt instrument uit deze - om de specifieke klank gewaardeerde houtsoort - vervaardigen. Deze instrumenten zijn vaak kopieën van de originele instrumenten waarop nauwelijks nog gespeeld kan of mag worden. Tegenwoordig worden in Frankrijk, Nederland en in Duitsland hieruit ook blokfluiten geproduceerd, zoals de Romeinen schijnbaar reeds deden.



jaap
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Prachtig verhaal, maar ook ik moet bekennen dat ik het verhaal mooier vind dan het hout zelf :rolleyes: . Het is nu eenmaal een vrij saai uitziende houtsoort naar mijn mening.
Overigen ook zeer geschikt voor netsuke, er was toch iemand op ons forum die zich hier mee bezig hield?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik zou mogelijk wel een miniatuur kunnen maken uit een klein stuk. Maar eigenlijk heb ik nog een hele voorraad hout liggen en kom ik er toch de komende maanden niet aan toe, vanwege andere projectjes.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Bij AF kost het 66 duizend euro de kuub als gekantrecht hout, stammetjes 19,20 euro per kg ex btw.
jaap

De gekte en schaamte voorbij zulke prijzen. Enne zo'n blokfluit is in ieder geval geen fluitje van een cent.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ach zo heel veel duurder dan ebben en coromandel is het nou ook weer niet. Je moet het in het juiste perspectief zien. Als ik op een instrument moet spelen is vuren nog te duur.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.690
Terkaple
www.woodworking.nl
De gekte en schaamte voorbij zulke prijzen. Enne zo'n blokfluit is in ieder geval geen fluitje van een cent.

waarom? goud is ook duurder dan ijzer, dat zit in de schaarste en de vraag. Maar gezien het risico van dit natte hout, vinden wij 6000 euro per kuub ook nog te veel geld. En het is ook niet het plan om hier veel geld aan te verdienen, maar als project zodat forummers voor een klein bedrag een bijzonder stukje hout met geschiedenis zouden kunnen krijgen. Maar ik kreeg net een pb van een forumlid, wat de Raad voor Cultureel Erfgoed hier van vindt. Ook interessant en wordt vervolgd ;) .

jaap
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Bij AF kost het 66 duizend euro de kuub als gekantrecht hout, stammetjes 19,20 euro per kg ex btw.
jaap

Misschien verkeerd geïnterpreteerd maar als ik het zo lees staat er toch echt 66.000 euro en dat vind ik een hoop geld voor een kuub hout. Andere weer niet zo te lezen.

Nu schrik ik niet zo van prijsschommelingen bij houthandelaren want bij AF betaal je voor Amerikaans kersen bekantrecht L 1000 x B 110 x D 26 € 10,83 ex btw. Bij Fijnhout Drenthe voor Amerikaans kersen betaal je voor het zelfde formaat € 6,64 ex btw. En op het forum wordt het -weliswaar geschaafd maar tweede keus- en minder dik aangeboden voor meer dan € 10 per strekkende meter en is het niet duidelijk of het Amerikaans of Europees kersen is.

Ze maken het je in ieder geval niet makkelijker want het is allemaal goed hout om in meubels te verwerken enz., als je er naar vraagt. Helaas teveel leek om de kwaliteit naar juiste waarde in te schatten.

Voor de 1 is het goud en voor de ander gewoon (soms te duur) hout.

Om de prijs te berekenen heb ik deze site gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Houtprijzen lopen enorm uiteen. Palmhout is een lastige houtsoort om scheurvrij te verkrijgen. 66000,- is wel wat aan de stevige kant maar ik neem aan dat je daarvoor scheurvrij hout krijgt. Stel je bent een balkje van 40x40x500 nodig -> dat is zo'n 50/55 euro....Dat is dan weer relatief weinig geld wanneer je een handgemaakt blokfluit wilt maken....Aan de andere kant...ik heb ook palmhout verkocht voor 10 euro per kilo....en dan kost zo'n balkje slechts 25 euro..... Het is gewoon erg bijzonder en zeldzaam hout, daar mag best een stevige prijs aanhangen. Castello is een verantwoord alternatief en vriendelijker geprijsd....echter is palmhout echt uniek !!

De prijs van hout ligt enorm aan de kwaliteit. Zo heb ik kersenhout van 2000 per m3 maar ook kersenhout van 4500 per m3(vorig jaar zelfs kersenhout verkocht voor 1000 per m3) ....... Het is de kunst om het juiste plankje bij de juiste klant te zoeken. Kersenhout van 2000 per m3 kan erg mooi gebruikt worden voor bv snijplanken of een meubel . Het plankje kersenhout van 4500 per m3 is sterk gevlamd kersenhout, erg zeldzaam dus aanzienlijk duurder. Een basgitaarbouwer heeft een stuk meegenomen, dat gaat hij gebruiken als "drop-top" , soort van versierlaag op de bovenkant van het instrument. Het is voor mij de uitdaging om het juiste hout voor de klant te zoeken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor blokfluiten is Maracaibo buxus (een niet verwante soort die uiterlijk en qua eigenschappen op buxus lijkt) ook geschikt. En redelijk betaalbaar. Qua klank is er dan weinig verschil. Buxus werd in de renaissance en barok vooral gebruikt omdat het geschikt EN beschikbaar was. Als de bouwers toen de beschikking hadden gehad over tropische hardhoutsoorten (palissander, cocobolo, grenadille, bubinga) dan hadden ze 'nooit' voor buxus gekozen - niet dat buxus inferieur is, maar de genoemde soorten leveren (nog) betere instrumenten op. Er is dus voor blaasinstrumenten niks 'magisch' aan buxus, afgezien van het feit dat het 'historisch verantwoord' is. Wat niet wegneemt dat een buxus fluit zeker een aangename fluit is (ik heb er zelf ook een liggen), dat het heel fijn draait, en dat het (persoonlijke mening) ook best fraai is. Zeker als je een stukkie met wat tekening (of wat 'defecten') kunt vinden. En er zijn meestal alleen kleine stukkies te vinden (dunne stammetjes, trage groeiers), en meestal met scheuren. Een foutloos stuk buxus (voor bijvoorbeeld die blokfluit) is dus inderdaad tamelijk zeldzaam, en dus duur.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
In dit geval betaal je ook voor het verhaal en de historie! En dan mag het best wat kosten áls je dat verhaal wilt zien.

Bijvoorbeeld, ik was afgelopen zomer in het Rijksmuseum. Daar ligt ook een beitel die opgegraven is op Nova Zembla, afkomstig van de mannen van Willem Barentsz. Dan zie je daar achter het glas een beitel liggen van meer dan vierhonderd jaar oud die weer en wind heeft doorstaan. Waarmee de scheepsbemanning destijds gewerkt heeft. Best kans dat die beitel in het hout van het Behouden Huys heeft gehakt!! Als je daar bij stilstaat, écht de moeite neemt om daarbij stil te staan en er een voorstelling van probeert te maken, dan krijg je diep respect voor het verhaal achter zo'n beitel. En dan is zo'n beitel onbetaalbaar mijns inziens.

Maar goed, dat even terzijde, ik liet me even gaan. :eek: Misschien ben ik toch soms iets te 'fantastisch" :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Palmhout is heel mooi, een soort gedistingeerde schoonheid die wat mij betreft veel mooier is dan al die wulpse tropische of curly maple varianten. Als het ouder wordt, wordt het hout nog veel mooier. Maar ik weet niet of dat ook bij zo'n oude balk zo is als je het gaat bewerken. Maar ik heb twee oude palmhouten schaafjes en die gloeien gewoon.

Ik heb ook zo mijn twijfels over de legaliteit van het verkregen hout....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.