Nieuwe werkplaats

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Bij een luchtleidingsysteem kun je beter de aftakkingen van de hoofdleiding aan de bovenkant doen. De hoofdleiding leg je op afschot, zodat het condenswater naar het laagste punt loopt. Op dat punt plaats je een aftapkraantje. Vooral bij luchtsystemen met een zuigercompressor en zonder droger. Waterafscheiders en olienevelaars plaats je bij de slangaansluitingen. Zoels het systeem nu is aangelegd gaat je condenswater door je luchtgereedschap, hetgeen meestal niet wenselijk is. De waterafscheider is waar hij nu zit minder effectief, omdat de lucht op die plek nog niet genoeg afgekoelt is, om waterdruppels te vormen. Water dat nog in de lucht is opgenomen wordt door een waterafscheider niet afgescheiden. Daar heb je een condensdroger voor nodig.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bedankt voor de info Chevy, zoveel wist ik er niet over. Ik heb twee jaar gewerkt met dezelfde opstelling en toch nooit een druppel water gezien, dus heb ik het weer opnieuw zo gedaan.
Met mijn vorige compressoren (een zware en een kleine) met losse slangen en geen afscheider spoot het water aan het blaaspistool uit, blies je tegen een wand op dezelfde plek dan was het na enkele seconden kletsnat. Zandstralen was een nachtmerrie want om de 5 minuten verstopte het pistool, het zand bleef door de natte lucht in het pistool plakken.
Met de huidige opstelling is dat volledig verdwenen.

In andere omstandigheden waar de compressor continu werkt en warm loopt kan ik geloven dat het anders moet, al is het om de waterafscheider te kunnen zien en te ledigen op tijd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Mijn reactie was eigenlijk meer algemeen bedoeld. Zodat mensen die nog nieuw moesten aanleggen er hun voordeel mee konden doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.