Mooie hamers in aankomst !!!

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Magnifiek machtig mooi!!!! Uiteraard ben ik als Ollander ook benieuwd naar de prijs.

Zou wel graag zo'n messing hammertje willen kopen met steel, maar ja mijn gereedschap budget is helaas iets aan de krappe kant :(
Het steeltje lijkt korter en dikker dan de originele Glen Drake versie, is dit met een bepaalde? Ergonomie??
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.056
1.686
Terkaple
www.woodworking.nl
@Coko, die twee met steel zijn originele Glen Drake's die ik zelf bij hem gekocht heb 2 jaar geleden. Maar hij wil geen partijtje naar Europa shippen, vandaar dat we het ijzerwerk nu zelf maken.

Ja, jullie kunnen ze bestellen, bij onze succesvolle houthandelaar Rick, de messing hamerkop kost 37,50 euro en de stalen versie 47,50. Dat is best veel geld, maar een stuk goedkoper dan de amerikaanse variant en daar komen dan ook nog verzendkosten en BTW boven op.
David Barron maakt een simpeler versie en die kost met steeltje net over de 40 euro, maar daar komen de verzendkosten uit de UK nog bij.

De schaafbeitels gaan vanaf volgende week in productie, een grote partij 40 mm en een paar 25 en 50 mm allemaal met dekbeitel, professioneel onder vacuüm gehard en daarna geslepen. Sprak vandaag met Roeland en die is erg enthousiast, net als wij. Maar hij omdat hij nu een mooie Woodworking.nl beitel kan gaan gebruiken in zijn cursussen schaven maken. En je kunt straks een schaafbody maken met b.v. de standaard 45 graden beitelhoek maar ook 1 met b.v. 60 graden en dan dezelfde beitel gebruiken, of een zoetschaaf en reischaaf etc.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zoals Jaap al schreef liggen de hamerkoppen klaar voor transport.

Momenteel zit ik aan een kop lekkere koffie en kijk ik naar een heleboel hamerkopjes.....Ach...de ene zet bloemen op tafel en bij ons ligt er vaak hout of gereedschap....:D
 
A

Athanor

Guest
Die wil ik zeker aan mijn collectie toevoegen!!

@Roeland
Ik wil wel deelnemen aan de workshop schaven maken!!

Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hoppata, zo net een messing exemplaar besteld!!!
Dankzij de post van Roeland heb ik besloten om zelf de steel te fabriceren.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Morgenochtend ga ik maar eens een begin maken met de bestellingen !! Normaal verpak ik hout.....hamerkopjes moeten zeker geen probleem opleveren:eek:
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Een paar leuke hamertjes zie ik ook wel zitten.
ik moet alleen nog even wachten, over een paar weken is de 13e maand binnen. :)

Maarrrr:
heeft er al eens iemand gedacht aan een workshop hamerstelen maken en passend krijgen? De vorm erin krijgen is niet zo lastig, je moet gewoon stug blijven volhouden dat het zo de bedoeling was en dat het voor jou perfect werkt, maar mooi strak passend in de kop krijgen is (voor mij) lastiger en toch ook best wel heel belangrijk. En dat lukt mij nog niet helemaal.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.056
1.686
Terkaple
www.woodworking.nl
Roeland deed dat zo even met de spookschaaf, even ruw voorzagen op de lintzaag en dan in model schaven. De steel wordt in de hamerkop opgesloten door een wigje in de kop van de steel en een messing pennetje door de kop en de steel heen. Door het wigje druk je het hout vrij gemakkelijk goed pas in de kop. Als er meer vragen zijn ga ik nog een keer naar Roeland om er een filmpje van te maken.

Zijn er al meer hamertjes van een steel voorzien??

jaap
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Vanmiddag zag ik eindelijk een gaatje om even bezig te gaan met wat handvaten voor de hamerkopjes..... Het draaiwerk op zich is zo klaar....Het was even zoeken naar een vorm die prettig in de hand lag...

20141206_155754.jpg

20141206_155814.jpg

20141206_155821.jpg

20141206_155747.jpg

20141206_141926.jpg

Wat ben ik toch blij met mijn Wivamac draaibank.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@cas : Heb al balkjes voor je klaarliggen :eek:

@roeland : Het is een rode variant van het Big Leaf Maple waar ik 2 x per jaar een enorme berg van laat komen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.765
146
Rotterdam
Jawel!!

In december heb ik ook zo'n messing kopje gekocht met het idee om hem te gebruiken bij de bouw van de tafel.
Maar, de in aanbouw zijnde tafel stond te onhandig in de weg dus dat plan ging niet door.
Nu de tafel af is Bouwplan salontafel kon ik het draaibankje tevoorschijn halen en een steel draaien.

image.jpg
image.jpg

Gevlamd esdoorn en een stukje Jatoba

Grts, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.