Kantenband zuiver afwerken

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Bij de houthandel enkele melamine platen laten verzagen. De zaagsneden wil ik afboorden met kantenband. Die steekt natuurlijk 1 à 2 mm over de rand. Hoe kan ik dat het beste zuiver afwerken. Schaven, schuren, frezen? Wie heeft er goede raad?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Met de band naar onder op tafel leggen en met een stanleymes rondom afsnijden.

Met een bijtels afsteken langs de bovenkant

Met een speciaal mesje (bouwmarkt) afsnijden.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
De randen die 1-2 mm uitsteken zoals jij aangeeft afsnijden met een stanleymes. Ik zag eens iemand die de laatste afwerking met een wegwerp scheermesje deed, zo beschadig je ook de melamine laag niet.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik doe het met een stanleymes, maar met zo'n haakje voor zeil te snijden. Dat geleid zichzelf. Even een stukje proef doen, om de slag te pakken te krijgen. Mooiste is als je in een beweging een hele zijde kan doen, maar geen absolute must.

Zorg wel dat je niet in een steenkoude omgeving werkt. Als die kantenband koud is is ie bros. Op kamertemperatuur is het net even zachter.
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
De kantenband die ik gebruik is er een van 0,6 mm met lijmlaagje. Wordt dus aangebracht met het strijkijzer.
Intussen een test gedaan met stanleymes. Werkt prima op voorwaarde nieuw mesje en hard stootkussen.
Voorheen ging ik er met een David schaafje over maar kwetste dan vaak de toplaag waar de band tegen zat.

En nog dit:
De melamineplaat - gekocht bij de reguliere houthandel (geen bouwmarkt) - was van inferieure kwaliteit. Op de zaagsneden zie ik koper en alu spaanders zitten ???
De langse kanten, van fabriek af reeds afgeboord, zijn alles behalve glad, stekelige houtvezels tekenen zich af.
En dan te bedenken dat hier soms het process wordt gemaakt van bouwmarkten!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nee hoor het is spaanplaat, een verzameling van afval gehakt in stukje beetje lijm ertussen persen, melamine laagje erop en klaar. Koper en aluminium zijn niet magnetisch dus die blijven in het process zitten. Ik heb wel eens net onder de melamine rubber gehad, tijdens het persen leuk maar daarna zwelt het weer op en je ziet het inde melamine terugkomen. Of witte hoogglans platen waar donkere stofdeeltjes en zelfs insecten in de toplaag geperst zitten. Als het binnen de marge (zeg twee dingen per vierkante meter) mag het gewoon verkocht worden.
Anyway, wat bedoel je met afgeboord? Platen dien je altijd "schoon" te zagen, met andere woorden zaag er een halve cm van af. Die platen worden met de botste zagen op maat gezaagd in de fabriek. Daarna her en der rond verplaatst waardoor er ook de enige beschadigingen op ontstaan. Ga dus NOOIT werken met een zaagsnede die uit de fabriek komt. Dat is iets wat ze in bouwmarkten en op youtube filmpjes gigantisch in falen. En als je grote/ lange panelen zaagt, 10mm groter dan nodig daarna op maatzagen dan zaag je de spanning eruit.

Kanten afwerken kan je ook doen met een brede scherpe beitel. En dan de hoek zo schuin mogelijk houden, dan kan je hem in een keer af steken. Houd wel rekening mee dat je het band tegen het spaanplaat aandrukt en niet er vanaf anders kan je het band er vanaf drukken.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Kanten afwerken kan je ook doen met een brede scherpe beitel. En dan de hoek zo schuin mogelijk houden, dan kan je hem in een keer af steken. Houd wel rekening mee dat je het band tegen het spaanplaat aandrukt en niet er vanaf anders kan je het band er vanaf drukken.
ik doe het met het blad van de winkelhaak.
 

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
Schraapstaaltje werkt erg goed, laatste restjes met een oude schuurband van de bandschuurmachine waar je een plaatje strak op maat inzaagt. Soms lukt dit niet zo strak als je zou willen, dan schuif je gewoon nog een 12 of 18 mm stukje plaatmateriaal extra tussen je klos en schuurpapier en schuif je daarmee je schuurband op spanning.
Wij lijmen in de werkplaats soms ook stukjes schuurpapier op een plaatje met contactlijm, geeft ook mooie schuurklosjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.