Steigerhouten bed met vuren balken maken

Aros

Nieuw lid
19 sep 2014
11
0
Dag allemaal,

Ik kijk al een tijdje mee op dit forum maar tot op heden nog nooit gereageerd. Nu loop ik zelf met een vraag rond met betrekking tot een steigerhouten bed die ik wil gaan namaken.

Het gaat om dit bed:

Steigerhout bed foto 1.jpg

Steigerhout bed foto 2.jpg

Nu heb ik dit bed zelf niet in het echt gezien maar ik verwacht dat het hoofdbord en het achterbord uit een stuk zijn en verbonden worden door de dragers (dmv bedhaken) in het midden (2x20cm steigerhouten planken)

Nu is mijn vraag hoe krijg ik het hoofd en het achterbord inclusief de balken (90mm) mooi uit een stuk gemaakt zonder de balken in te frezen (want dit lijkt op de foto ook niet gebeurd te zijn)

Zelf zag ik twee opties maar er zijn vast betere:
OPTIE 1 (ROOD):
Schroeven vanaf de buitenzijde van de balk dmv lange 120mm schroeven. (Nadeel: Schroefgaten die gevuld moeten worden)

OPTIE2 (BLAUW):
Schroeven vanaf binnenzijde. Schuin bovenaf en schuin onder vandaan. (Nadeel: Wordt dit wel sterk genoeg?)

Steigerhout bed foto 3.jpg

Hebben jullie betere ideeën waardoor het een sterke constructie wordt?
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
image.jpg
Ik denk dat er met pen-gat verbinding gewerkt wordt.
Kan ook met een beitel gedaan worden als je geen frees hebt.
 
Laatst bewerkt:

Aros

Nieuw lid
19 sep 2014
11
0
Ik heb wel een frees (ben er niet super handig mee) maar als ik goed naar de foto's lijkt het geen pen-gat verbinding.

Maar als ik dan toch kies voor een pen-gat verbinding. Hoe lang moet ik de pen dan maken? En een dikte van 1.5cm?

En dan verbinden met bruislijm?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Eerst panelen verlijmen, dan pen en gat maken. Dikte is 1/3 van totale dikte van de plank. Diepte kan je zelf bepalen, uiteraard hoe dieper, hoe sterker. Hoeft niet perse bruislijm witte houtlijm volstaat.

Het blijft steigerhout wat niet de juiste droogte heeft voor een "stabiel" meubel.Tzt kun je scheuren en kieren verwachten.
 

Aros

Nieuw lid
19 sep 2014
11
0
Zou hoekijzers geen optie zijn? Of zou dat open gaan staan? (heel klein beetje zou niet zo erg zijn, het steigerhout en het mag een beetje leven allemaal.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hoekijzer gaat denk ik niet werken ivm de inwendige vorm van je bed. Je kan ook schroeven en dan met een houten prop afwerken. Kan je ook een beetje spelen met houtsoorten. Of een kregjig aanschaffen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
En standaard bedhaken, is dat geen betere optie? Ook makkelijk als je het bed wil verplaatsen in de toekomst.

Edit, niet goed gelezen. Ik zou kiezen voor een dergelijke verbinding. Domino, lamello, deuvels of toch infrezen. Lijmen en klemmen!
 
Laatst bewerkt:

Aros

Nieuw lid
19 sep 2014
11
0
Ja bedhaken was ik sowieso van plan maar het hoofdbord en achterbord dient toch uit 1 stuk te zijn? En dan de 2x2 liggers (incl drager lattenbodem) daarop aansluiten in de bedhaken?

Nogmaals sta open voor andere nieuwe ideeen als de bouw maar laagdrempelig (eenvoudig blijft) Ik ben nu eenmaal geen profi timmerman ;)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Had mijn antwoord aangepast, maar nu ik er over nadenk, kunnen bedhaken ook worden toegepast om poten aan het hoofd- en achterbord te monteren. Je hebt dan losse poten en planken. Hoe ga je de planken aan elkaar monteren?
 

Aros

Nieuw lid
19 sep 2014
11
0
Het monteren van de planken had ik als volgt in gedachten:

Doorsnee steigerhout bed.jpg

Bij het hoofdboord (bovenste 3 planken) dacht ik 'gewoon' aan twee latten aan de achterzijde. Dit zit toch uit het zicht.
 
Laatst bewerkt:

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
je zou natuurlijk ook, hoofd- en voeteind als paneel kunnen maken en deze netzo als de zijkanten dmv een bedhaak(en) aan de balk vast kunnen zetten
 

Aros

Nieuw lid
19 sep 2014
11
0
je zou natuurlijk ook, hoofd- en voeteind als paneel kunnen maken en deze netzo als de zijkanten dmv een bedhaak(en) aan de balk vast kunnen zetten

Dat is een heel slim idee!!! Dus de zijkanten maken incl geschroefde balk en de voor en achterzijde verbinden aan de geprefabte zijkanten... (Eigenlijk precies andersom als wat gebruikelijk is)

Zou dat consequenties hebben voor de constructie? Laatste wat ik wil is een krakend bed (als ik me omdraai ;) )
 

Aros

Nieuw lid
19 sep 2014
11
0
Bed ziet er gaaf uit! Maar is wel gebouwd op de klassiek manier toch? Dus poten zitten vast aan het hoofd en voeteneind toch?

In mijn geval zou ik poten aan de zijkant vast maken...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zou in de palen een groef maken die even breed is als de planken, maar dan wel een gestopte groef die niet doorloopt tot het einde, en waar je het uiteinde met de bijtel afwerkt om de planken erin te kunnen steken.
Een beetje lijm in het midden van elke plank en een nagel erdoor.

En als je een schaafbank hebt, dan eventueel de binnenzijde van elke plank door de vandikte steken om een egale dikte te krijgen. En daarna de messen naar de slijpdienst!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Bed ziet er gaaf uit! Maar is wel gebouwd op de klassiek manier toch? Dus poten zitten vast aan het hoofd en voeteneind toch?

In mijn geval zou ik poten aan de zijkant vast maken...

Dank je. Bij mij zijn de twee kopse kanten inderdaad elk één geheel.

Waarom wil je dit anders doen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.