Welke (houten) vloer ?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Er staat wel degelijk onderbouwing en de genoemde argumenten zijn op deze specifieke situatie van toepassing. Niet per se op andere situaties.
Daarnaast onderbouw je zelf ook niets, verwerkingsvoorschrift is geen motivatie om iets toe te passen. Op een betonnen bgg vloer zie ik geen nut van toepassen van deze dure platen. Op een houten bgg vloer kan het, maar afhankelijk van isolatie-eisen, vloeropbouw en gewenste afwerking kan het vaak goedkoper en/of beter. Er zijn specifieke gevallen denkbaar waarbij toepassing gerechtvaardigd kan zijn, maar het is voor mij zelden eerste keus. Verdiepingsvloeren is een heel ander verhaal.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Wat ik niet begrijp is dat Gompy58 een bijdrage levert aan dit verhaal, waarbij jij een argumentatie beschrijft die niet strookt met de informatie van Fermacell.
En dan moet ik een onderbouwing geven? Ik vind dat bijzonder. De omgedraaide wereld. Maar ik heb er de link van Fermacell bijgevoegd voor wie het wil doornemen.

Ik kan op afstand niet beoordelen of iets geschikt is of niet, maar wel proberen bij te dragen aan een volledig beeld.
Platen kosten rond de € 15/m2 ter info.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Prima als jij je daarin kan vinden, ik zie alleen geen onderbouwing in zijn verhaal.

Mijn verhaal gaat ook niet over Toxiq zijn situatie, maar over dat ze niet geschikt zouden zijn voor een bgg vloer. Wij gebruiken ze bij het renoveren van oude woningen op de bgg vloer.

In Toxiq zijn geval zou ik ze ook niet gebruiken dat heb ik al eerder geschreven.

Ik neem aanndat je ze dan toepast op houten bgg vloeren, op een betonnen vloer zie ik er de meerwaarde niet van in, behalve extra materiaalomzet?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Kijk dat is nu wel argumentatie, alleen specifiek en hier niet van toepassing.

PS isolatie onder je afwerkplaten is een paar euro de m2.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Visueel lijkt de ruimte juist breder dan...
Een argument zou de lichtval kunnen zijn, naden tonen meer als het licht er dwars overheen valt. Maar praktisch gesproken, waarom niet?
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
ik zou ze dwars leggen, dus in de breedte. Dat legt in dit geval lekker makkelijk. Je eerste plank achterin en je laatste bij de garage deur. Als je in de lengte legt is het wat rommelen bij de laatste plank. Die moet netjes aansluiten op de voorgaande plank maar moet ook de vloer op de muur doen afsluiten.

En ik zou het een voordeel vinden dat de ruimte door ze dwars te leggen visueel breder lijkt.


Uiteraard kun je natuurlijk ook gewoon een beetje je best doen en er een mooi visgraat motiefje van maken :p
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, 3 voor breedte, 0 voor lengte :)
Visgraatje, dat vindt ik niet mooi

Breedte it is
Ik zal eens informeren naar de maten die ze leveren, met een beetje mzzl zit er een maat bij die straks als de voorzetwanden (tbv isolatie) geplaatst zijn er zo in past.
Uitgaande van van 270 a 275 is dan een cm rondom de vloer vrijhouden voldoende ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Van de week isolatie materiaal gehaald tbv de wanden en het dak
Een praatje maken loont wel eens, ik kan daar ook goed terecht voor hout (goedkoper dan ik eerst op het oog had)
Anyway, ze hebben ook vloerdelen

28mm Vuren

Nu had ik dit niet in gedachten, maar het scheelt zo belachelijk veel geld (ruim 400 euro) met wat ik van oorsprong wilde dat ik toch ben gaan twijfelen

Zouden er keiharde feiten zijn waarom absoluut geen vuren vloer ?
Als de vloer gelegd is zou ik die gebroken wit beitsen, daar heb ik een emmer van staan, dus die meerprijs reken ik niet mee
 
A

Athanor

Guest
Lijkt me goed te doen. Is wat aan de zachte kant misschien, maar voor een werkplaats wel te doen en 28 mm. is een mooie dikte!

Fons
 

DeVries

Nieuw lid
8 apr 2013
23
0
Ik heb: 4 cm drukvaste PIR isolatieplaten op het beton liggen, daaroverheen dampdicht folie en vervolgens 'losliggende' vloerplanken. De planken blijven door eigen gewicht op hun plaats, geholpen door parketveren tussen wand en vloerplanken. De vloerplanken waren bij aankoop al geolied. Voordeel is dat na leggen meteen met inrichten begonnen kan worden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik had gehoopt al het hout dat nodig is vandaag thuis te hebben, echter de leverancier is vandaag dicht
Dat geeft me mooi de tijd om nog even een puntje onder de aandacht te brengen

Hij heeft een restpartij vloerdelen liggen netjes geschaafd en 35mm dik
Ik mag die voor een hele zachte prijs meenemen

Het is een relatief zachte hardhout genaamd Fraké ik geloof ook wel bekend onder de naam Limba

Het klinkt aantrekkelijk en ziet er goed uit
Iemand bekend met deze houtsoort, zijn er redenen om deze niet te nemen of juist wel ipv vuren

Vuren is ook niet ideaaal maar prijstechnisch wel interessant,
 
Laatst bewerkt:

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Toxiq,
volg met grote belangstelling je drie draadjes met betrekking tot het ombouwen van een eenvoudige garage :) tot een top werkplek
Ben zelf ook bezig met plannen en uitzoeken voor een gelijksoortige garage
nu heb je het over vurenvloerdelen en limba delen
ik ben erg nieuwsgierig naar de prijs etc
heb je evt een link of adres gegevens van de leveranciers

Menno
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De vuren delen zijn in Nunspeet bij van Deuveren, 28mm dik voor ongeveer 14 euro per m2
De Limba zijn bij Klaas Mendel in wolvega, 35mm dik voor 25 euro per m2

Wss ga ik toch voor het vuren, simpele reden is dat het goedkoper is én ik anders voor de Limba delen extra moet rijden (100km (2x)) en ook extra een aanhanger moet huren
Kortom buiten de meerprijs kost dat ook nog eens 75 euro extra
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Puur uit financiele overweging is het een Eiken vloer geworden
Marktplaats staat er vol mee en ik heb nu zoveel hout dat ik nog een flinke berg over hou waar ik weer andere leuke dingen mee kan maken.

De vloer ik wel voorzien van een laagje lak, dat zou ik er liever af hebben en de vloer voorzien van een white wash, lekker licht en fris...

Nu zat ik te denken, is het heel gek als ik alle delen door de van dikte bank haal om van deze lak laag af te komen ? ik kan me voorstellen dat dit niet zo best is voor de messen, maar zeker weten doe ik het niet

Ik kan wel een grote schuurmachine huren, maar de van dikte bank heb ik

Verder zou ik graag willen weten welke verf/beits geschikt is om een eiken vloer white wash te maken
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.