Esdoorn.

de tweede foto van de afgebroken beitel is mij ook al eens op die manier gebeurd
het is dus inderdaad geen fabeltje:)

daarbij komt dat je met de juiste beitel een veel sneller en gladder resultaat hebt(niet perse nodig bij voordraaien maar toch wel aangenaam)
kijk dus echt voor de perfecte beitel:)
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dit zien er al heel mooie voorgedraaide vormen uit.
Hopelijk blijven ze geheel zonder dat er barsten inkomen.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
He Rien mooi werk alweer, als je de schors er aan wild houden, dan heb je meer kans als je de naad van schors naar hout met CA (Cyano-Acrylate adhesive) vult.

Ik vind de holle ketel vorm mooi, hoop dat je hem zonder problemen kan drogen en afwerken, good luck :)
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
He Rien mooi werk alweer, als je de schors er aan wild houden, dan heb je meer kans als je de naad van schors naar hout met CA (Cyano-Acrylate adhesive) vult.

Ik vind de holle ketel vorm mooi, hoop dat je hem zonder problemen kan drogen en afwerken, good luck :)

Ha Leo moet ik de naad nu al vullen met CA of als het hout wat droger is?
O ja jullie moeten maar een kaarsje opsteken en een beetje bidden zodat ik geen droogproblemen krijg.
Ik heb de schalen ondersteboven op papieren zakken liggen en dan de schalen weer goed afgedekt met papieren zakken.
De meeste schalen zijn te groot om in de zakken te doen.
Ik kontroleer dagelijks en de zakken die bovenop liggen wissel ik regelmatig om, ze worden n.l. behoorlijk nat.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ha Leo moet ik de naad nu al vullen met CA of als het hout wat droger is?
O ja jullie moeten maar een kaarsje opsteken en een beetje bidden zodat ik geen droogproblemen krijg.
Ik heb de schalen ondersteboven op papieren zakken liggen en dan de schalen weer goed afgedekt met papieren zakken.
De meeste schalen zijn te groot om in de zakken te doen.
Ik kontroleer dagelijks en de zakken die bovenop liggen wissel ik regelmatig om, ze worden n.l. behoorlijk nat.

Ik zou dat nu doen Rien, de schors droogt vlugger dan het hout, vooral aan de zijkant, in vergelijking met het hout, als je er CA op doet gaat dat langzamer en minder.

Je moet wel zorgen dat de binnenkant ook kan drogen Rien, Ik zou ze rechtop zetten met de zakken erop, Ik heb grotere papieren zakken die ze hier gebruiken om boombladeren in te doen, die zijn meestal groot genoeg voor mij, maar als die niet passen gebruik Ik ook kranten en dergelijke met plakband aan elkaar gehecht, je moet soms improviseren, zolang je het drogen genoeg kan vertragen is het goed.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
smeer ze van buiten in met licht verdunde houtlijm!
dat helpt altijd goed tegen scheuren

Dat zou Ik niet doen, en als Ik het zou doen, dan alleen aan het kopse hout aan de buitenkant, het lange hout aan de zijkant duurt al lang en je zou moeten proberen om geen spnningen in het hout te krijgen, dat veroorzaakt het scheuren, kops hout droogt vlug en dat zou je moeten vertragen.

Het is voor die redenen dat Ik bruin papieren zakken gebruik, zo gauw het natte hout in de zak gaat begint het te drogen in de zak, en aan alle kanten totdat de lucht in de zak verzadigt is, dan stopt het drogen, dan begint het papier van de zak vocht op te nemen van de vochtige lucht in de zak, en dat verdampt aan de buitenkant van de zak, zodra dat gebeurt gaat de vochtigheid in de zak omlaag en kan het hout weer wat vocht verliezen, dit gaat natuurlijk op een onafgebroken manier door, maar het mooie is dat alle kanten van het hout op dezelfde vochtgraad blijven, en niet de einden vlug drogen terwijl de andere kanten veel langzamer drogen, dit voorkomt de problemen die anders optreden met het ongelijk drogen van het hout :)
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
De discussie over het drogen van voorgedraaide nat-hout werkstukken blijft toch interessant.
Ik heb 5 weken geleden een prive cursus nat houtdraaien gevolgd bij Martin Adomat.
Dit is een man met veel opleiding en een enorme ervaring op gebied van houtdraaien en houtbewerken in het algemeen.
Hij werkt niet met papierzakken maar nat gedraaide werkstukken op de kop wegzetten is een must voor hem.
Ik heb daar wel vertrouwen in (het ondersteboven wegzetten) maar ik gebruik daarbij toch de papierzakken, de schalen met een natuurrand kunnen onderuit ademen de schalen met een vlakke bovenzijde leg ik ook op de kop weg maar wel met een paar blokjes onder de rand zodat ook deze kunnen ademen.
Ik denk dat de theorie van Martin Adomat is dat als het hout aan de binnenzijde iets langzamer droogt scheurvorming minder snel voorkomt.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De discussie over het drogen van voorgedraaide nat-hout werkstukken blijft toch interessant.
Ik heb 5 weken geleden een prive cursus nat houtdraaien gevolgd bij Martin Adomat.
Dit is een man met veel opleiding en een enorme ervaring op gebied van houtdraaien en houtbewerken in het algemeen.
Hij werkt niet met papierzakken maar nat gedraaide werkstukken op de kop wegzetten is een must voor hem.
Ik heb daar wel vertrouwen in (het ondersteboven wegzetten) maar ik gebruik daarbij toch de papierzakken, de schalen met een natuurrand kunnen onderuit ademen de schalen met een vlakke bovenzijde leg ik ook op de kop weg maar wel met een paar blokjes onder de rand zodat ook deze kunnen ademen.
Ik denk dat de theorie van Martin Adomat is dat als het hout aan de binnenzijde iets langzamer droogt scheurvorming minder snel voorkomt.


Ik heb al zoveel gehoord over het drogen van nat hout, hopen en denken maken geen redenen, er is goede reden waarom hout dat in a kiln gedroogd word, vochtig gehouden word, ze willen alle zijden van het hout op dezelfde snelheid laten drogen.

Er zijn veel studies gedaan voor het drogen van hout in de USA, en dan nog is het een art, de hout industrie geeft veel geld uit om het drogen te versnellen en vooral met perfecte resultaten, maar het gaat niet zo makkelijk met al de verschillende soorten hout en diktes, maar ze weten wel de oorzaken waarom hout splijt.

Oneven drogen is de redenen voor het veroorzaken van spanningen in het hout, en de spanningen veroorzaken het splijten, er is ook nog een andere reden voor het luchten van alle kanten, schimmel en fungus verschijnen heel vlug op vochtige plaatsen waar geen lucht verplaatsing is.

Hier is een link, maar het omvat nogal wat en is ook nogal technisch
http://en.wikipedia.org/wiki/Wood_drying
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Weer mooi voorgedraaid met een mooie ondergrond.
Je ziet waar de werkers zitten.
Vraagje.
Moet je in quarantaine leven?
Grapje hoor, ik weet wel dat het voor de uitvliegende sappen is.
Groetjes Sirjacobs Didier
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Het meest interresante stuk van het bovenste stamdeel heb ik tot het laatst bewaard.

De onderzijde is in model.
P9300250.jpg
Zo, omgedraaid en nu maar kijken wat hieruit kan komen.
In het zwarte gat zit nog (bloem)zand, hoe diep zal het doorgaan?
P9300251.jpg

Het lijkt erg diep door te gaan.
P9300253.jpg

Nu moet ik stoppen om nog genoeg wanddikte over te houden, inmiddels is duidelijk dat het grootste donkere gat bijna helemaal door de schaal heen gaat.
Maar ik ben heel erg blij met deze schaal.
P9300263.jpg

Zoals bij al mijn werk opschrijven wat de houtsoort is, waar het hout vandaan komt, wanneer hij voorgedraaid is en nog een nummering.
P9300267.jpg

Zoals hier goed zichtbaar is zitten er erg mooie tekeningen in het hout.
P9300262.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Inderdaad Rien, dit is het mooiste stuk.
Ik denk dat je nu blij bent dat je van al dat voordraaien vanaf bent.
Nu kan je weer toespitsen op het fijne werk.
Succes bij het draaien van deze mooie exemplaren die een 3-tal weken in beslag hebben genomen.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Inderdaad Rien, dit is het mooiste stuk.
Ik denk dat je nu blij bent dat je van al dat voordraaien vanaf bent.
Nu kan je weer toespitsen op het fijne werk.
Succes bij het draaien van deze mooie exemplaren die een 3-tal weken in beslag hebben genomen.
Groetjes Sirjacobs Didier.

Als je terugkijkt naar de eerste foto's van deze rubriek zie je 2stammen liggen van elk 3,5m, ik heb nu de eerste en ook het dunste stuk opgewerkt.
Hieruit heb ik 16 schalen voorgedraaid en ik heb er nog wat mooie blokken hout aan overgehouden.
Maar ik ben nog niet klaar, het onderste stuk (het dikste) moet nog gedaan worden.
Dus nog even volhouden. Daarnaast heb ik van mijn broer nog een stam 50cm dik, zeer grillig gevormde haagbeuk gekregen.
Het droogproces van de eerste schalen verloopt tot nu toe veelbelovend.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
RienIk verwacht dat die mooie schaal open zal trekken, zie foto, ik heb 100 % goed resultaten gehad met het gebruik van een staple (Cram soort van) over de scheur of met ingroeide schors.

Ik gebruik een stuk RVS draad dat ik haaks omzet (of wat meer dan haaks) aan de einden, dan boor ik twee gaatjes waar de draad in past en klop de draad einden in het hout, een paar foto’s van wat stukken waar ik het heb gebruikt, ook wel met messing draad gestikt, niet van toepassing hier.

Je kunt later doen wat je wilt, die kleine gaatjes zijn makkelijk te vullen en verdonkeremanen als je wilt :)

plaats een Kram ongeveer waar de rode lijn loopt
Maple roughout.jpg
Schors is uitgedroogd maar de schaal is niet open getrokken ook met hetzelfde resultaat met meerdere stukken 1thumb.gif
Staple to keep it from opening up.jpg Staple kept it closed.jpg Stiched Walnut.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.