Hulp bij aanschaf zaagtafel

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Ik vroeg me af of jullie me van advies kunnen voorzien over het volgende:
Voor een verbouwing ben ik op zoek naar een zaagtafel, De werkzaamheden waar ik deze voor zoek is om panelen te zagen(grote panelen doe ik met de oude Festo AP 68 invalzaag). Verder wil ik er waarschijnlijk paneeldeurtjes deels mee gaan zagen dus een precieze verstek optie is belangrijk en wellicht ook paneeldeuren op volledig formaat. Ook wellicht voor met maken van een buitenraamkozijn(dus schulpen hardhout) Verder ben ik nog van plan een vlak-vandiktebank aan te schaffen(voorkeur naar Scheppach HM2) en een Festool bovenfrees.

Nou had ik zelf al verschillende ideeen:

optie 1

festo(ol) zaagtafelset kopen van marktplaats eventueel inclusief invalzaag(weet iemand of de Festo AP68 hier ook op past?)
Voordeel: klein, precies
Nadeel: te licht voor schulpen hout voor kozijnen?

optie 2

De tendotools replica hiervan te kopen

http://www.tendotools.com/nl/slider-tt225.html

optie 3

op zoek naar een oudere zware 220v machine zoals de Electra beckum 200-250 of een tafelzaag met aluminium blad

voordeel:

zwaardere motor
goede geleiders

nadeel:

gewicht
volume
onderhoud

Waar ik nu niet naar kijk zijn de zaagtafels die werken met een gevouwen metalen blad. Of is dat onterecht voor waar ik het voor zoek? Natuurlijk hoop ik na de klus ook nog iets aan het gereedschap te hebben
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik weet niet beter of festool had maar een invalszaag. De at55 en later de atf55. De ap wat een gewone zaag. Deze paste in de basis 2 met de juiste bevestiging s set. Ik ben er alweer vijf jaar uit dus je moet bij een dealer even informeren of dit type in de nieuwe past. Of wat gebruikt scoren op marktplaats.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Denk dat je daar inderdaad gelijk in hebt ja. Moet heel eerlijk zeggen dat ik de neiging heb alle handcirkelzagen zo te noemen maar is natuurlijk niet correct. Maar in hoeverre kun je met zo'n ding schulpen dan?
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
ja in principe wel natuurlijk maar mijn vraag was eigenlijk of dat ik met een festool tafeltje toe zal komen als ik eventueel hardhout wil gaan schulpen dik genoeg om kozijnen van te maken of dat ik beter wat anders kan kopen. voordeel voor de festool zaag is dat mocht ik ooit voor mezelf willen beginnen ik de zaag makkelijk mee op klus zou kunnen nemen waar een meer stationaire 220v zaag waarschijnlijk dan te klein zal worden voor stationair en te zwaar om mee te nemen
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik denk dat naarmate je gaat groeien in je werkzaamheden, je berg gereedschap ook mee groeit.
Ik zoek ook al jarenlang naar gereedschap wat alles kan. Ondertussen ligt mijn werkplaats vol.

Ik zou eerst eens inventariseren wat echt nodig is om te maken.
Om dan gelijk kozijnen te gaan schulpen lijkt me ook zo wat.
Hoe hoog wil je schulpen. Als dat 115 mm is, vallen er al een hoop af.
Je kan wel een balk schulpen op een mobiel ding, maar het is niet mijn ding.
Beter is een bouwzaag, maar dat zijn weer zware jongens.

Je kan die oude Festo wel onder een tafel hangen, dan heb je om te beginnen een zaagtafel.
Zaag een paar planken en kijk wat je er van vindt en deel je bevindingen.

Er staan op marktplaats wel eens van die voorlopers van Festo, die je voor weinig kan kopen. (Elu bedoel ik)
Tussen de 50 en 150 euro compleet met zaag. Kan je goed mee oefenen.
Past jouw eigen zaag ook nog onder.
En hou je geld over.
Voor een frees bijvoorbeeld. Maar om dan weer meteen naar Festool te kijken?
Je betaald veel geld voor marketing.
Als beginnende kleine zelfstandige zou ik wel op de kleintjes letten.
Als ik iemand inhuur kijk ik naar wat hij of zij kan maken en niet naar het gereedschap wat men meebrengt.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Moet wel zeggen dat ik voor vrijwel alles naar marktplaats kijk dan valt het nog wel mee natuurlijk. Ik verzamel ook al een tijdje gereedschap maar niet alles is ook professionele kwaliteit. Ondertussen heb ik de bovenfrees al van marktplaats en hiervoor had ik zo'n chinese frees die een beetje op een metabo bovenfrees moet lijken maar dat geeft qua diepte instelling niet bepaald een reproduceerbaar resultaat ;) Ben ook niet perce een festool fanboy maar sommige dingen zijn wel handig met hun systeem denken. Nu heeft iemand een oude metabo zaag voor me gereserveerd op marktplaats dus ben benieuwd. Dat is wel een zwaar apparaat.

Hoe verhoud Elu zich tot festool dan? ik dacht eigenlijk dat ELU overgenomen was door Dewalt dus dat ELU eigenlijk de voorloper van Black & Decker is? Ben nu op zoek voor gereedschap wat ik later eventueel kan meenemen als ik zelfstandig wil worden betekend niet dat ik dit nu ook gelijk van plan ben
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Er is helemaal niets mis met festool.
Ik vind het alleen geen zaag voor alles.
Meer voor wat lichter werk.

Ik vind het een prachtig systeem. Als ik opnieuw moest kiezen, dan kwam er ook zoiets bij.
Ik kan niet goed afstand doen van iets wat nog prima voldoet dus ik doe het op locatie met m'n oude elu.

Als ik een balk zou moeten schulpen op locatie, dan doe ik dat met m'n makita met geleider.

Je kan ook naar een omkeerzaag kijken. Flip over. Zie ik op de bouw ook vaak.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Black en decker r is Amerikaans en elu is uit de Duitse hoek. B&dd heeft elu gekocht en later laten opgaan in de Walt. De kwaliteit van de oude elu machines en de festool zijn allebei goed. Alleen in toepassing gebieden zit er een heel groot verschil.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb niet gezegd wie heeft wie overgenomen.

Maar Elu iwas de voorloper van wat nu door Festool zo mooi is uitgebouwd. Elu had al componenten systemen.

Die kun je tegenwoordig voor weinig kopen, want iedereen wil van dat oude spul af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.