Bol met 3 dragers

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier nog een foto van de bol met handvaatje afgewerkt.
PA200552.jpgPA200553.jpgPA200551.jpg

Het voorlopige eindresultaat laat ik jullie in spanning afwachten tot de 3 punten van de dragers afgewerkt zijn.
Dan krijg je mijn laatste foto's te zien en een foto van het exemplaar van Jan Koppejan waarvan mijn inspiratie kwam.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag de laatste serie foto's met de volledige afwerking.

Stap 43 zijn de puntafwerkingen aftekenen van de 3-dragers en bijwerken door af te schuren volgens vorm.
Ik heb eerst wat papierkleefband opgedaan om af te tekenen.
De ronding = een 2 euro muntstuk.
De brute vorm werd machinaal gedaan en de fijne afwerking met de hand. Daarna afgewerkt met shellawax.
PA210556.jpgPA210560.jpgPA210562.jpgPA210567.jpgPA210565.jpg


Stap 44 is de onderste halve bol insteken.
Deze is er niet ingelijmd en spant er door zichzelf in.
PA210568.jpgPA210570.jpg

Stap 44 is de bovenste halve bol met handvaatje op plaatsen.
PA210571.jpgPA210572.jpgPA210573.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier nog een foto van mezelf en het werkstuk waarvan ik heel fier op ben.
Toch wil ik nog Wim Koppejan speciaal bedanken om zijn idee te mogen gebruiken.
Zijn werkstukje plaats ik er nog een bij zodanig dat jullie de vergelijkingen kunnen maken.
Ik heb niet uitdrukkelijk zijn afmetingen genomen, maar qua vorm is het zeker te vergelijken.
Zijn object is gerealiseerd met 4 dragers en deze van mij uit 3 dragers.


Eindresultaat
PA210578.jpg


Werkstuk Wim Koppejan
Bol met 4 dragers door Wim Koppejan.JPG


Slotwoordje:
Het is fijn om van iemand die je helemaal niet kent de toelating krijgt om zijn idee te realiseren en te mogen publiceren.
Ik ben zeker blij met de positieve reacties die neergeschreven werden op deze boeiende forum en de opvolging van jullie.
Hopelijk hebben jullie als forum lid wat van opgestoken. Ik doe dit zeker met heel veel plezier en voldoening.
Jullie positieve al negatieve reacties zijn zeker welkom om me weer bij te sturen.
Beste forumleden, geniet van de serie foto's en uitleg en mij rest er nog enkel te zeggen: "tot het volgende project".

Met de meeste groet,
Sirjacobs Didier (België).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Sirjacobsd groot compliment met het resultaat. Je brengt het draaien op een hoger plan. Wel een heel groot verschil met je voorbeeld. Jouw werkstuk is veel eleganter. Verhoudingen beter. De rest van de lofzang zal ik je besparen. Voor dit soort projecten hebben wel een aparte categorie.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben het helemaal met Wim eens, spannender houtsoorten en het ontwerp is veel uitbundiger. Maar ook alle eer aan Wim Koppejan voor het origineel en ik vind zijn voet met die invallende 3 armen iets fraaier. Na alle loftuitingen gaat deze naar onze eregalerij, proficiat met het prachtige werkstuk en onze dank voor de uitgebreide beschrijving en foto's.

jaap
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
werkelijk een prachtig stukje draaiwerk.
Vind eigenlijk niet dat dit een kopie is.
Vormen zijn toch heel anders.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Erg mooi en elegant.

Vaak zie ik draaiwerk dat door de symmetrie wat saai is en waarbij het direct duidelijk is dat het op een draaibank gemaakt is (en ook hoe). Hier is dat niet direct duidelijk. Ik ben geen houtdraaier, maar ik kan mij voorstellen dat je dit nog verder kunt doorvoeren. Een figuur dat nog verder afstaat van het triviale draaiwerk. (Dat geld eigenlijk al voor de kleine laatjes...)

Hopelijk volgen er nog veel projecten. Ik blijf ze zeker volgen!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Heel mooi geworden. Sierlijker dan het orgineel.

Ik vind de kleurencombinatie (houtsoorten) op de foto wat minder bij elkaar passen. En de voet van het origineel vind ik ook mooier (uitstekende rand en extra deel ipv lijmnaad).
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik kan niet anders dan de rest te volgen, een zeer mooi en elegant stukje vakmanschap ! Bravo ! Ook de uiteenzetting van je verslag is erg netjes, leest prettig en voor een leek in houtdraaien (Ik) nog verdomd duidelijk te begrijpen.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik vind dit tot nu toe het mooiste voorbeeld van zg 'omkeer-draaiwerk' van wat ik gezien heb. Proficiat! En een verdraaid goed foto verslag, hij is bij deze toegevoegd aan mijn to-do lijst.

Ik zie je volgende projekt graag tegemoet.

Groeten patrick
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Prachtig, en weer bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Het is wel erg verleidelijk om het draaien beter te gaan leren. (Maar dat heb ik ook als ik houtsnijwerk, beeldhouwwerk, kistjes.........)

Ik vind vooral de zilverberk bol erg mooi. met die zwarte kronkels er in.

Groeten, Raymond
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste forumleden,
Ik wil de personen die reacties hebben gepost nogmaals bedanken.
Het projectje heb ik meegedaan naar de leden van de Vlaamse houtdraaiers in West Vlaanderen en daar heb ik enorm veel positieve reacties gekregen.
Heel wat onder deze leden hebben het webadres gevraagd (woodworking.nl) om mijn projecte(n) na te kijken.
Graag zou ik een eigen website oprichten, maar ik heb daar weinig kennis van waar ik zoiets kan doen.
Heeft iemand een idee waar ik een link/site kan bekomen?
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.