prachtig hout in Terschelling...

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Mooi spul maar van welke boom komt dat hout?
Quebracho (also known as Luciano malo) is a common name in Spanish to describe very hard wood tree species. The etymology of the name derived from quiebrahacha, or quebrar hacha, meaning "axe-breaker".
 
Common Name(s): Quebracho, Quebracho Colorado, Red Quebracho
Scientific Name: Schinopsis spp. (S. balansae, S. brasiliensis, S. lorentzii, S. quebracho-colorado)
Distribution: Tropical South America
Tree Size: 30-50 ft (9-15 m) tall, 1-3 ft (.3-1 m) trunk diameter
Average Dried Weight: 77 lbs/ft3 (1,235 kg/m3)
Specific Gravity (Basic, 12% MC): 1.03, 1.24
Janka Hardness: 4,570 lbf (23,340 N)
Modulus of Rupture: 20,540lbf/in2 (141.7 MPa)
Elastic Modulus: 2,407,000 lbf/in2 (16.60 GPa)
Crushing Strength: 12,080 lbf/in2 (83.3 MPa)
Shrinkage: Radial: 4.3%, Tangential: 8.2%, Volumetric: 13.1%, T/R Ratio: 1.9
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik haal deze zeer oude thread nog maar eens naar boven. Quebracho heeft nu eenmaal de naam - in veel lijstjes één van de hardste en zwaarste houthoutsoorten.

Alleen is het lastig te vinden om te kopen - als hout dan. Als kooltjes voor op de barbecue gaat het dan weer veel gemakkelijker.

Dit https://articulo.mercadolibre.com.ar/MLA-638518140-vigas-de-quebracho-3-x-8-largos-5-y-6-mts-precio-x-ml-_JM#reco_item_pos=0&reco_backend=machinalis-seller-items&reco_backend_type=low_level&reco_client=vip-seller_items-above en deze https://articulo.mercadolibre.com.ar/MLA-638489834-columnas-de-quebracho-de-6x6-de-3-y-350-mt-precio-x-ml-_JM zien er best aantrekkelijk uit, maar:

1) de maten lijken me niet onduidelijk. doorsnede in inches, lengte in meters?
2) welke munteenheid wordt hier eigenlijk gebruikt? Ik zie $ maar mogelijk zijn het argentijnse Pesos waarvan er zo'n 4000 in 100 euro gaan?
3) ik spreek geen woord Spaans en heb ook geen enkel idee wat redelijke transportkosten van daar naar hier zijn
4) het hangt natuurlijk van de prijs af, maar meer dan een paar balkjes voor wat handvaten heb ik eigenlijk niet nodig. Ik wil het gewoon voor de lol een keer proberen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Is prima te draaien. Ik heb ooit een paar kleine stukjes van die partij gehad en er pennen van gedraaid.
CIMG0082.jpg
Quebracho / Bijlbrekershout
(Schinopsis lorentzii)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.