Eerste Bandsaw box

noodles

Nieuw lid
3 jun 2014
5
0
Hoi Allemaal,

Ik ben sinds twee weken in het bezit van wat handig gereedschap. Zo heb ik via marktplaats een draaibank, vandiktebank en sinds een paar dagen een lintzaag gekocht. Prachtig spul van elektra beckum, wat allemaal rond 1990 de fabriek is uitgerold. (ik sta er versteld hoe nieuw het er allemaal nog uitziet)

Op youtube volg ik al maanden verschillende houtbewerkers zoals Matthias Wandel, Diresta en de Drunken Woodworker en nu werd het toch eens tijd zelf iets te gaan maken. Een bandsaw box. Niet echt een lastig project voor een beginner en het resultaat is er al snel. (afwerking is natuurlijk wat anders ;)

Bij een lokaal GGZ terrein heb ik stammen hout gehaald. Voor de zijdes van de box heb ik plankjes essen en eiken gemaakt op de vandiktebank. De buurman had nog wat berken multiplex liggen dus dat vond ik wel leuk er tussen te doen. Alles vervolgens op elkaar gelijmd.
Toevallig ben ik ICTer en dus handig met computers. Zo heb ik mijzelf al jaren geleden Google Sketchup aangeleerd. Via dat programma heb ik een mal gemaakt en vervolgens ben ik dit op de lintzaag gaan uitzagen. Met walnoot olie wat we in de keuken hadden staan heb ik het vervolgens afgewerkt.

Ik moet zeggen dat ik best happy ben over het ontwerp. Ik ben al van plan wat andere boxen te maken met dit ontwerp.

Hoor graag wat jullie ervan vinden.

Groetjes,
Noodles


Zie het verloop en resultaat hieronder:

IMG_4879.jpgIMG_4880.jpgIMG_4881.jpgIMG_4882.jpgIMG_4888.jpgIMG_4892.jpgIMG_4895.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Ik vind het een leuk ontwerp met die pootjes aan een kant. Hoe heb je het laatje uit het blok gezaagd? Het lijktt me dat je het blok daarvoor moet "onthoofden", maar ik zie geen "littekens" op de foto's.
 

noodles

Nieuw lid
3 jun 2014
5
0
Hoi Erik, Ik heb na het eerste blok de achterkant eraf gehaald. Vervolgens inderdaad de kop eraf. Op de laatste foto zie je aan de zijkant bovenin een zaagsnede lopen. Verder valt het niet echt op als je met de nerf mee zaagt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wat een leuk doosje, beetje jaren '70.
En die combinatie van ronde hoekjes onder en haakse boven, maakt het net als of het doosje lacht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.