Stofafzuiging voor hobbyist

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Dus ook met zak doet een filter zn ding? Door sfof die door de zakwand heen gaat ofzo? Snap dat niet helemaal.

En als ik de automatische filterreiniging indruk.. Dan klopt de filter.. Waardoor de stof uit de filter geklopt wordt right? Maar dat komt dan niet in de zak toch? Waar blijft dat dan? In de bak van de stofzuiger??

Ik gebruik altijd een zak en de filters in het apparaat. Als de zak nu zou knappen/scheuren, dan blijft de schade beperkt.

Als je goede zakken gebruikt dan komt er als het goed is ook geen stof in je filters.

Je kunt het ook wel zonder doen, maar het is gewoon beter voor je machine.
Omdat de aangezogen lucht gewoon door je motor gaat, en deze dan zo schoon mogelijk blijft.

De filter klop stand is zoals ik eerder aangaf volgensmij voor zwaar stof, Bij het hakken, boren en fraisen, in steen en beton.
Maar dat kan ik ook mis hebben.
Ik heb de machine nog nooit zonder zak en filter gebruikt, op het water zuigen na.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Ik ben vandaag ook zelf aan de slag gegaan. Heb een festool ctl26 en heb er een dustcommander dlx bijzitten. Met een 50 mm festool slang naar de dustcommander en de 27 mm op de ingang van de dustcommander. Als opvang bak gebruik ik een blauwe 30 liter vat met deksel die luchtdicht afsluit. Zo een die als voeder ton word aangeboden. Alleen is die opvangbak een probleem. Ik kan de ctl26 nog niet eens op half vermogen zetten want dan zuigt de opvangbak vacuum. Wie weet er een beter alternatief? Waardoor ik heb vermogen op kan schroeven.

Dan zijn de wanden van te ton te slap.
Probeer eens een schot of meerdere in je ton te plaatsen.
Mijn ton heeft dit ook iets.
Of een sterkere ton gebruiken die het vacuüm wel aankan.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dan lijkt het mij dat er ergens een obstructie in het geheel zit. Het zou namelijk een systeem moeten zijn met een open begin (de slang welke je aansluit op je apparaten) en een open eind (de blazer van de motor op je stofzuiger). Zo'n obstructie kan een (deels) verstopte slang of koppeling zijn maar ook in een van de aangesloten apparaten natuurlijk.
En een obstructie kan ook een te smalle slang of koppeling zijn, dan kunnen deze onderdelen de zuigkracht van je stofzuiger niet snel genoeg verwerken (klappen dan soms zelf ook in als het zacht/dun/flexibel materiaal is). Of een verkeerde koppeling kan ook. Ik heb zelf de fout gemaakt door een 90 gr bocht te gebruiken en een iets groter stukje hout blijft daar gemakkelijker in vast zitten, wat tot ongeveer hetzelfde effect leidt.

Zelf ben ik ook nog opzoek naar een manier om de statische electriciteit weg te nemen. Het is weliswaar niet gevaarlijk (de stofzuiger is geaard) maar als je er niet op berekend bent is zo'n schok toch behoorlijk irritant elke keer :). Is hiervoor de enige oplossing om alle geleidende onderdelen in hun geheel te aarden?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
1. Oke, hoe heb je dit vastgezet aan de cycloon en stofzuiger? Want de aansluiting op de stofzuiger is een draaidop.. Gewoon vastgelijmd of iets dergelijks? En de aansluiting op de cycloon is 54 mm, dus hoe klemt hij daar op de 60mm pvc bocht?

3. Ik gebruikte al geen zak meer, maar ben bang dat de filter kapot is doordat hij de vorige keer helemaal verstopt zat.. Zal wel niet meer volledig schoon te krijgen denk ik?

als je een bocht koopt met lijmdeel is dat dunner dan 60mm omdat dat deel normaal in een pvcbuis gelijmt wordt.
en dat dunne deel past na even verwarmen prima om de cycloon.
De aansluiting op de stofzuiger is idd een draaidop.
maar als je die er af haalt zit er een klein stukje buis met draad.
Ook daar heb ik een 90° pvc buis opgeduwd na verwarmen zodat hij soepel wordt.
daarna met tape de rand luchtdicht aftapen.

de filter kun je met perslucht schoonblazen.
maar let op! altijd van binnen naar buiten blazen anders blaas je het stof dieper in de filter.
en niet te dichtbij houden anders komen er gaten in.
Hij hoeft niet brandschoon te worden.
als ie maar niet dichtgestoft zit
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Je moet je stof / waterzuiger niet gebruiken om water op te zuigen want alles slibt gewoon dicht als je hem door elkaar gebruikt.
ik gebruik twee stof/waterzuigers en ja een voor stof en de ander voor bv dweilwater.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Je moet je stof / waterzuiger niet gebruiken om water op te zuigen want alles slibt gewoon dicht als je hem door elkaar gebruikt.
ik gebruik twee stof/waterzuigers en ja een voor stof en de ander voor bv dweilwater.


Okay.. dat wist ik dus niet.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
(Water dat) moet het zijn.
Wou mijn bericht bewerken.. En in eens is mijn hele bericht weg...
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Ik wordt helemaa gek. Nieuwe ton gehaald. Heel veel steviger. Maar nog als ik de festool ctl 26 vol uit zet klapt de ton nog in elkaar. Denk dat ik nu maar een bak zelf ga maken van 18 mm mdf. Alleen gaat hij dus vierkant worden. Ik kan me herinneren dat het beter was om een ronde ton te nemen. Maar als ik van ton van dust deputy bekijk is deze ook gewoon vierkant. Dus mij vraag is maakt het uit als de bak vierkant is ipv rond.
Alvast bedankt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het probleem ergens anders in zit. Ik geef toe dat je niks aan zo""n opmerking hebt. Maar waarschijnlijk lost een nog sterkere ton - ook al klapt ie niet - het echte probleem niet op (vrees ik)

mvg
klaas0639
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Zorg dat hij perfect luchtdicht is.
dus goed kitten van binnen.
nadeel is wel dat je moeilijk een losse zak in de bak kan doen bij een vierkante.
met een ronde kun je nog een ring onderin de emmer klemmen om de zak vast te houden.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik hoop niet dat ik te laat ben, maar mijn plastic ton klapte ook in elkaar. Dat heb ik opgelost door aan de binnenzijde een tweetal metalen dikke strips (in de vorm van ringen) aan te brengen. Nu kunnen de wanden niet meer naar binnen "klappen" en blijft mijn plastic ton (van 200 liter) gewoon in model en rond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.