Buffetkast

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Vlak voor ik op reis ging naar Afrika heb ik nog een buffetkast (af)gemaakt. Nu heb ik even de tijd om hem te posten en ik wil hem jullie niet laten ontgaan.
Een héle tijd geleden al met het idee aan het borrelen geweest, over de constructie, de scharnieren kleur etc. etc. Vereisten; Hij moet de trap op naar de eerste verdieping dus hij moest sowieso demontabel zijn. Ik heb alles verbonden met minifix, rafix en schroeven. En hij moet een ontwerp hebben waar ik over 30 jaar nog steeds niet op uitgekeken ben. Nu wordt hij gebruikt voor dvd's boeken etc.

Uiteindelijk maar een vel papier gepakt, kast geschetst, maten eruit gevist en begonnen met zagen. De delen zijn 30 mm dik en omdat we een aantal MDF pakplaten hadden die weggegooid werden kwam dat voor mij perfect uit. Platen met overmaat gezaagd, door de vandiktebank terug naar 15mm en dan 2 op elkaar geplakt zodat ik de benodigde 30 mm had. De zijkanten zijn gemaakt van 2x12 mm en een strookje van 6 mm om het 'frame' te maken. Vervolgens netto op maat gezaagd, door de kantenplakker om er een ''grundier'' bandje op te plakken. De bodem is een plaat van 30mm berken multiplex. Als laatste het dek gezaagd en ook de kroonlijst naar de juiste graden toegezaagd en erop gelijmd. De kroonlijst had ik eerst 60mm hoog en onder een hoek van 15 graden, maar dat was wat te iel en viel uit de toon. Daarna een kroonlijst gemaakt van 80 hoog en onder een hoek van 35 graden. Naar mijn mening een mooie combinatie bij de kast. De woutermannen heb ik gekocht. Deze heb ik via een veer aan de zijden gelijmd. Waarom met een veer? Omdat de kast gespoten werd is het makkelijker ze los te laten voor het schuren en spuiten. De la bodems wilde ik met een motiefje. Een rol HPL was me te duur voor dit kleine beetje dus maar een pak laminaat gehaald deze op mdf verlijmd met een montagekit en daarna op maat gezaagd. En daar ging het mis. In plaats van een lade bodem van 1186 breed heb ik hem op 1168 gezaagd (zucht). Dus de keuze een nieuw pak laminaat halen of een opvulstukje. Het is een opvulstukje geworden die in het midden van de lade zit. Het opvulstukje heb ik zo breed gemaakt dat de delen van de brede laden evenbreed zijn als die van de smalle laden. De laden zijn witgespoten omdat ik eerst van plan was de hele kast wit te maken. Uiteindelijk is die in ralkleur 7006 gespoten. Hij komt wat groen over, maar in het echt is het een mix van groen, bruin en beige. Een hele mooie, aparte kleur. De deuren zijn gemaakt van populier en verbonden dmv deuvels. Deurknopjes zijn van de Ikea, scharnieren van Häfele en ladelopers van Blum. De poten zijn poten die ik een keer extra had gemaakt voor een bank onderstel, deze zijn van eik maar in kleur gespoten. Kast is 1250x500x2280. In de rug een groef gefreesd om er een oude, bijpassende look aan te geven. Groef in de bodem is om de spanning uit het multiplex te halen. Aanschouw de foto's (helaas weinig van het proces toen ik hem bouwde). Sommige fotos zijn een beetje uit een vreemde hoek omdat de kamer niet groter was.

CAM00078.jpg

CAM00199.jpg

CAM00255.jpg

CAM00257.jpg

CAM00256.jpg

CAM00265.jpg

CAM00273.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
Mooie kast, strak ontwerp, netjes uitgevoerd, passende kleurkeuze. Ik zou alleen de bodems sober hebben gehouden, het laminaat voegt m.i. niets toe.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een mooie buffetkast Renault.
Ze mag gezien worden en is heel toepasselijk in het interieur.
Een dikke pluim van me.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Die facetrand op de ladefrontjes vind ik erg mooi. Hoe heb je dat gemaakt? Je krijgt dan in MDF een erg ruw oppervlak, is dat nog apart behandeld voor het spuiten?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dankje voor de reacties. De facetrand heb ik op de zaagtafel gemaakt. Daarna schuren met p180, vervolgens een keer gronden met spuitplamuur dmv een rollertje daarna schuren met p320. vervolgens de boel in de spuitplamuur spuiten dan nog een keer schuren met p400 en aflakken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie kast, prachtig strak gemaakt! Jullie zijn ook wel ingericht om dit soort grote werkstukken te maken, als ik de foto's goed bekijk, mooi man! Zit je nu nog in Afrika?

jaap
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dank, dat was ook de bedoeling dat het een stevige kast werd. En het is dus gelukt :D.

Jaap; inderdaad, maar daar werk ik niet meer. Het is een redelijk grote interieubouwer. Veel plaatmateriaal... ik ben nog steeds in Afrika, op moment van spreken in Magaliesburg, ZuidAfrika. De rest kan je lezen op renegaatoverdezee.nl!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.