Kast voor frezen

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn collectie frezen begint op te lopen en ik heb geen echte opslag voorzien buiten de dozen of kisten waarin ze komen, uit gemak leg ik ze meestal op de bank langs de frees omdat ik vaak moet wisselen. Maar die toestand kan niet blijven duren als je de waarde kent van sommige van die frezen, en ziet hoe ze daar in evenwicht liggen op stukken hout!

P1000143.jpg

Nu ben ik een wandkast aan het maken om mijn frezen overzichtelijk in op te slaan, gemaakt van licht grijze melamine. De frezen ga ik op schuine plankjes leggen van zacht mulitplex (Oregon) om de messen niet te beschadigen.
De plank zit er schuin in zodat ik de frees makkelijker kan zien, door twee groeven in de onderkant haakt ze op de regelbare stelpennen.
Zo neem ik de plank eruit met de frees en kan ik die zo neerleggen op de freestafel terwijl ik wissel zonder dat ze het staal raakt van de tafel.

P1000144.jpg

In de twee midden delen komen gewone legborden voor accessoires, er is toch zo al plaats voor 20 planken en op sommigen kunnen meerdere frezen.
Morgen maak ik deuren, met plexi voor de frezen, en met geperforeerde plaat voor het midden om er gereedschap aan te hangen zoals ringen en sleutels.

P1000145.jpg

Morgen het vervolg!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Mooi werk en mooie verzameling frezen, blijft toch een mooie activiteit dat frezen als je de juiste koppen hebt!
 
Laatst bewerkt:

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
ik denk dat het gewicht van de frezen genoeg is om deze op de plank te houden... maar ikzelf zou er toch een klein randje aanzetten, desnoods spijkeren met de tacker. Ik denk dat de TS de plankjes er toch uitneemt om de frezen te monteren zoals gezegd, maar als je eventueel eens met iets zwaar tegen de kast duwt en er valt een frees om ligt ze niet direct op de gro
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
@ benchWorks, U hebt mij aan het denken gezet met de opmerking (elders op het forum) dat u liever geen MDF meer gebruikt.
Nu gebruikt u hier gemelamineerde spaanplaat, is dit materiaal dan wel gezond of gezonder ??
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Geen verkeerd kastje. Maar ik zal links wel laden aanraden en geen legplanken. Zeer onhandig bij kleinere accessoires.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik ben in gelukkig bezit van een winkel vitrinekast voor freesmessen en plaatjes maar vind dit ook nog wel een idee want heb ook meer koppen dan in de kast passen... Ben toch bezig met nieuwe kasten maken en herinrichten dus misschien kan deze er ook nog wel bij op t projecten lijstje...

@Okke, ik neem aan dat er stukje rondhout is het asgat van de frees zit om de frees op de plaats te houden...
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
@ benchWorks, U hebt mij aan het denken gezet met de opmerking (elders op het forum) dat u liever geen MDF meer gebruikt.
Nu gebruikt u hier gemelamineerde spaanplaat, is dit materiaal dan wel gezond of gezonder ??

Nee maar er komt veel minder fijn stof vrij bij het zagen
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@ benchworks : hoe bedoel je dat mdf ongezond is, bij het verwerken door het fijne stof, of blijft het ongezond eens in huis? Er is de dag van vandaag toch overal wel wat mdf aanwezig in de woningen... ?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Gisteren lagen de frezen er maar tijdelijk op, nu heb ik op de plankjes ofwel een houten as vastgemaakt of die die met de frees kwam.

@Okke, de plankjes hebben ondereen twee groeven zoals op de fotos hierboven te zien is, die groef valt net waar de rijgaten zitten, zo zit die vast op de pennetjes en kan ze niet uitgleiden.

P1000147.jpg

Vandaag de kast afgewerkt, beuken deurtjes met plexi en geperforeerde hardboard. Zitten in een groef zonder glaslat. dat is makkelijker om te maken en zo kon ik ze dun houden 20x50mm, alleen hopen dat het glas nooit breekt. Daarom ook plexi dat tegen zware stoten kan.

P1000149.jpg

Vooraan op de plankjes heb ik etiketten geplakt met de afmetingen van de frezen, op de middendeuren hangt het gereedschap dat nodig is om van frezen te wisselen. Ik had inderdaad beter laadjes gebruikt voor klein gereedschap maar dat kan later nog.

P1000150.jpg

Het zit vast aan de muur met een French cleat systeem, ik heb de hele constructie gefilmd dus maak ik daar binnenkort een filmpje van.
@Seb, John. In gewoon mdf zit onder andere veel formaldehyde in de lijm, wat kankerverwekkend is. Dat komt niet alleen vrij bij het verwerken maar ook constant door evaporatie. Dat zit in alle gelijmde panelen maar bijzonder veel in mdf, je kan er ook kopen zonder maar dat is nergens op voorraad.
En dan nog het probleem van het afval, mdf mag je beter niet verbranden in een kachel.
Ik heb lang zitten denken over de houtsoort voor dit project, ik werk niet graag met melamine maar voor dit gebruik leek het de beste optie.

- - - Updated - - -

Nog een foto

P1000148.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Das nochtans eens een mooie kast geworden zo even voor in de werkplaats, zie dat je een aanvoer hebt op je Hammer frees ? Welke heb je en ben je er tevreden over?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
zie dat je een aanvoer hebt op je Hammer frees ? Welke heb je en ben je er tevreden over?
Het is een Comatic aandrijver met 3 wielen en 2 snelheden, heb die ooit eens gekocht samen met een freesmachine voor €450, de freesmachine interesseerde mij niet dus die heb ik weer doorverkocht voor €180 of zo, dus had ik toch wel een erg goeie deal.
Bij deze moet je twee tandwielen omwisselen om de snelheid te veranderen, wat niet echt handig is. Ik zou graag één hebben met 4 wielen en snelheden die je kan regelen met een knop of traploos. Maar dan zit je in prijzen van rond de €1500
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Mooie praktische kast geworden, vooral het uitneembaar plankje onder de frees vind ik praktisch, ik zoek altijd naar een afvalstukje hout om de frees op te leggen, dit is veel beter.

Wat betreft formaldehyde in MDF en spaanplaat, ik ga dit weer eens verder onderzoeken, het klopt dat er eco varianten zijn.
overigens is er volgens mij ook veel formaldehyde in spaanplaat (ik ga er vanuit dat je gemelamineerde spaanplaat gebruikt hebt) aanwezig, dus dat is dan ook weer geen oplossing voor gezonde meubels.

Ik zal hier tzt een ander topic over openen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik wil het toch even zeggen: Je bent een kunstenaar! Ik heb ook het idee dat je het op je vrije middag zo even gemaakt hebt.

Petje af, het ziet er super uit! En dat geperforeerde hardboard, dat idee ga ik van je pikken. :D
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
ik denk dat het gewicht van de frezen genoeg is om deze op de plank te houden... maar ikzelf zou er toch een klein randje aanzetten, desnoods spijkeren met de tacker. Ik denk dat de TS de plankjes er toch uitneemt om de frezen te monteren zoals gezegd, maar als je eventueel eens met iets zwaar tegen de kast duwt en er valt een frees om ligt ze niet direct op de gro

Gewoon met een gatzag een rondje zagen en dat midden op het plankje plakken. Liggen de frezen allemaal in het midden van het plankje. Ziet er nog wat strakker uit.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik krijg zweetoksels van het feit dat dat kastje – dat in slechts weinig woonkamers uit de toon zou vallen, zo mooi - niet even breed is als het raam :)... Enfin ja, het is gecentreerd en bovendien ben ik het type dat al zweetoksels krijgt als een collega mijn toetsenbord een millimeter verschuift (om nog te zwijgen van het feit dat je de zekering voor je freestafel zou hebben moeten herbedraden voor een bredere kast). Erg fraai hoor!

Ik had nog wel twee vragen bij de foto’s:

1) Die tafelverlenging van je Kapex, waarom heb je dat net zo uitgevoerd (want je lijkt me het type dat hier over heeft nagedacht ;) )? Intuitief zou ik de ganse tafel of kapex-hoogte hebben geplaatst, waardoor je alleen een fence moet weghalen als je de tafel even voor wat anders zou gaan gebruiken. Bij jou zit er evenwel een fence met verhoogje op.

2) Waar haal je dat pegboard, en heb je toevallig ook een prijsindicatie? Lijkt me nl de ideale boormal voor de MFT’ers onder ons.

Jimbo
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
2) Waar haal je dat pegboard, en heb je toevallig ook een prijsindicatie? Lijkt me nl de ideale boormal voor de MFT’ers onder ons.

Jimbo

Hier in belgie, gewoon bij de brico. voor een plaat van 122x61cm (en 3mm dik) betaal je 4.25 euro. Wel gewoon bruin.
De witte kan je in de betere houthandel vast wel vinden.

Zie pagina 919 van hun folder: http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/bouw.do
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.