Nieuwe pen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Lang gezocht naar een betaalbare versie van de panache pen. Uiteindelijk gevonden in duitsland bij Steinert Rollerball-Stift "Pazazz", Chrome.
Eerst even de houtcombinatie uitgezocht. De bedoeling was een zo groot mogelijk contrast tussen de houtsoorten. Dat was even zoeken.
Er zitten een paar kleine foutjes in maar de volgende zal wel weer beter zijn.
fotopen1.jpg
De foto is niet al te scherp maar raad maar eens naar de houtsoorten.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie pen, strak van vorm en het heeft wel iets.
Zoals Nico het aangeeft, gok ik op op de houtsoort esdoorn en ebben.
Waarmee werk jij uw pennen af?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Deze zijn afgewerkt met shallacwas. Voor de houtsoorten kom ik nog met een betere foto. Het zijn niet de geijkte soorten.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Mooie pen geworden zeg!
Zal vast fijn in de hand liggen.
Qua houtsoorten gok ik op Coracao de Negro en Hulst.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Schrijft redelijk. Ik dacht op een Duitse dit krijg ik een goede pen. Topkwaliteit is het zeker niet. Ik vind hem iets te klein voor mijn hand. Zal er een close end model van maken. Heb er nog zes om te proberen. Enkele zitten met de donkere houtsoort in de richting. De witte is wel een struik. Inheems.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow....Da's een erg mooie pen !! Qua vormgeving helemaal super..... "Te klein voor mijn hand " ... Ach....wim.....mijn handen zijn een stuk kleiner..... Zie ik een mooie ruilactie aankomen ? Ik een toffe pen en jij wat mooi hout ??:)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Mooi pennentje , ik ben het niet waard Wim mijn handschrift lijkt op een hart cardiogram die er beroerd aan toe is .
 

patrick1969

Actieve deelnemer
7 sep 2013
38
0
Rotterdam
Mooie pen hoor apartte voorm

maar ik heb gelijk een vraag aan Martin van der Wilt kun je uit leggen waar
landgoed Oostbroek ligt kan het niet vinden zelf Google maps vind het niet
bij voorbaat dank Patrick Groeneveld
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Mooie pen Wim, hoe schrijft 'ie ? Zou het wengé en essen zijn ?
Civixx De deksel van het kistje waar de pen op ligt is van wenge. Wenge is veel grover van structuur.

- - - Updated - - -

Mooie pen hoor apartte voorm

maar ik heb gelijk een vraag aan Martin van der Wilt kun je uit leggen waar
landgoed Oostbroek ligt kan het niet vinden zelf Google maps vind het niet
bij voorbaat dank Patrick Groeneveld
http://www.utrechtslandschap.nl/act...856/dag-van-oostbroek/2014-09-14#.VBSZ42PeMYs
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Uitbreiding van de familie.

Nog enkele foto's
20141016_195004.jpg
20141016_195013.jpg
20141016_195049.jpg

Diverse hout soorten gebruikt en voor de eerste keer ook letterhout of snakewood. Lang nagedacht of ik hier een pen van wilde maken de soort staat bekend om scheuren. Bij deze pen blijft er veel hout staan dus proberen maar.
Zagen met een japanse zaag (lidl kloon) nou dat ging niet van harte. Nu boren met 7 mm en veelvuldig lossen. Nu met stapjes van 0.2 mm groter gemaakt tot de juiste maat. Inspannen en draaien. Wat draait dit hout lekker. Schuren en afwerken met shellacwax. Een dag in de draai bank laten zitten zonder de spanning. Vandaag de pen onderdelen erin gezet en ja hoor een haarscheur door en door (deze zat er voor het monteren al in en nu nog veel ander schuurtjes.
Mooi @@##$%&**() dus al moet je er wel goed voor kijken. Ik denk dat ik ebben en letterhout niet meer voor mijn pennen ga gebruiken.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Het grootste probleem met letterhout is de temperatuurgevoeligheid. Als die ergens in het maak- of vervolgproces oploopt kun je er zeker vanuit gaan dat de boel gaat scheuren; of direct of na verloop van tijd.
Dus boren met heel lage snelheid, niet lijmen met tweecomponenten waarbij de temperatuur oploopt, schuren met lage snelheid, GEEN friction polish (Shellawax), niet in een warme auto laten liggen, etc. Dit geldt voor meer tropische hardhoutsoorten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Prachtige pennen Wim. Het zijn ook mooi werkstukjes om met exotische houtsoorten wat te doen. Is het donker hout Bocote?


jaap
Jaap het is palissander. Er ligt rr ook een bij palissander met spint.

- - - Updated - - -

Nico tijdens het draaien heb ik geen scheuren gezien.

Pieter ik ik heb langzaam geboort Maar de volgende keer probeer ik je tips
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Letterhout is berucht om zijn neiging tot het ontwikkelen van scheurtjes. Het is een mooie houtsoort maar om mee te werken zeker niet een van mijn favorieten....

Qua model pen spreekt mij dit enorm aan.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.