Pkfotografie hier voor de omscholingscursus ;)

Pkfotografie

Nieuw lid
24 aug 2014
10
0
Valkenswaard
Hallo, mijn naam is Pepijn.
als hobby heb ik een tijd gefotografeerd. Maar het dat trekt momenteel niet erg.
Heb een aantal jaar leuk kunnen knutselen aan ons appartement. Maar die is nu wel redelijk af. Dus moet weer wat nieuws gaan proberen.
Werken met hout altijd wel leuk gevonden. Geen echt grote dingen gedaan. Alleen wat kastjes geknutseld en aanverwante dingen.

Naast een botte handzaag en een cirkelzaag niet echt noemenswaardig gereedschap om leuk aan het klussen te slaan. ( heb nog een blokhaak van een jaar of 30 oud bedenk ik me net. )

wat me me wel trekt momenteel is het houtdraaien. ( nog nooit gedaan maar met een kleine slaapkamer die ik over heb in het appartement is het maken van grote meubels niet echt een optie)
zat een beetje te denken aan een hbm450 en dan kleine spullen maken.
Grote blokken verwerken geven gok ik wat veel rotzooi op 8m2


ben me nog aan het inlezen en lekker filmpjes aan het kijken.
Maar mocht iemand iets leuks in de aanbieding hebben in de omgeving eindhoven of 100 km daar vandaan. Dan houd ik me vooralsnog aanbevolen
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
WElkom als houtdraaier. Kijk rond en geniet en probeer te ontdekken wat bij jouw past. Op 25 oktober a.s. is er een DEMOdag houtdraaien in Ede van de landelijke vereniging van houtdraaiers "RADIUS". Noteer alvast want daar vind je het gehele spectrum van het houtdraaien van voorbeeld tot technische uitrusting.
Trouwens in Venlo kun je bij Jan Hovens terecht voor lessen.
Zie je graag in Ede waar ik een aantal kunstjes mag vertonen op de draaibank.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Welkom pepijn !!!

Zo'n hbm 450 is een mooie machine voor klein werk, ik heb ook zo'n draaibank gehad. Reden dat ik hem verkocht is dat ik graag groter werk wilde gaan maken.
 

Pkfotografie

Nieuw lid
24 aug 2014
10
0
Valkenswaard
Hartelijk dank voor het welkom heten.

Me zelf kennende gaat het niet tot eind oktober duren voor ik een bankje heb gekocht. Maar ik zet het iig in de agenda.
Ben me ook maar een beetje aan het oriënteren op de benodigde accessoires. Vind dit alleen wat lastig, nog niet echt een idee wat de meest gebruikte/ handigste en dus belangrijkste zaken zijn. Misschien weer eens iets van een pen en papier er bij pakken om eens wat op te schrijven. Na veel filmpjes en lezen blijft blijkbaar niet genoeg hangen :D
 

Pkfotografie

Nieuw lid
24 aug 2014
10
0
Valkenswaard
image.jpg
Vandaag even tijd gemaakt om hem te testen, en op zijn plek te zetten.
moest er nog even een workmate voor halen ( nog niet de ruimte om hem vast op te stellen dus dan was dit het gemakkelijkst.

het is een hbm wood lathe mc1018 met verlengstuk geworden.
30 tal beitels en gutsen ( op een blok vuren wat getest, maar denk dat ze bijna allemaal geslepen moeten worden.

Dus op naar de volgende aanschaf :D

heb net even over het forum heen gekeken en kom er op dat de goedkope beitels bij het draaien relatief snel bot worden en dus een slijpmachine het handigste is. Witte slijpsteen liefst 40mm ( nog iets om op te letten? )
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Gefeliciteerd. Een mooi begin. Neem nu een wijs besluit en schaf niets aan. Aan de stand van de beitel en je houding zie ik dat je aan het schrapen bent. Dat kan maar heeft zo zijn beperkingen. Leer ergens snijdend te draaien. Dat is de basis om je zelf te ontwikkelen. Want dat ishoutdraaien: meters maken. Kijk op www.houtdraaien.com en zoek onder afdelingen een houtdraaien bij je in de buurt. Kijk over de schouder mee en ontwikkel je qua techniek en aanschaf in deze boeiende hobby. Dit proces leert je ook welke aanschaffingen je nodig hebt. Terug naar het draaien. De basis van snijdend draaien. Het midden van de beitel noem ik 12 uur. Rechts daarvan is 13 uur. De achterzijde heeft een afgeplat deel, dat is de vouw.
Leg die vouw op 12 uur tegen het hout en kantel de beitel 13 uur. Wanneer de beitel hout afneemt beweegje de beitel gelijkmatig voort.
Heb je de slag te pakken, dan ben je bezig met snijdend draaien. Veel succes uiteraard. Kijk ook eens op de filmpjes van www.holzwerken.de waar Martin Adomat de juiste techniek laat zien.
Graag tot je dienst. Trouwens wie op weg geholpen wil worden of tegen draaiproblemen oploopt is van harte welkom in Lemmer.
Vr.gr.Jan Pranger.
Www.arstorno.nl
 

Pkfotografie

Nieuw lid
24 aug 2014
10
0
Valkenswaard
Thanx voor de linkjes. Foto is genomen in de eerste 5 minuten van voor het eerst houtdraaien, zonder enige uitleg. Dus zou een wonder zijn als het allemaal in 1 keer goed zou zijn.
heb onder verschillende hoeken de beitels ( paar varianten beitels/gutsen) tegen het hout gehouden. En onder deze hoek leek het het vlotste te snijden ( was een balk rond aan het maken) heb eerlijk gezegd ook nog geen idee hoe hoog de steun moet staan tenopzichte van het werkstuk. Maar dat kom ik vast nog wel te weten. Kan nu iig na het lezen en kijken het zelf proberen. En dat onthoud een stuk makkelijker.

blijft dat ik het gevoel heb dat veel van de beitels niet lekker scherp zijn verbrande punten, braam randen , en botte vlakken.
Denk dat ze stukken beter kunnen. Maar kan goed dat ik onterecht loop te zeuren :D
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Gefeliciteerd. Een mooi begin. Neem nu een wijs besluit en schaf niets aan. Aan de stand van de beitel en je houding zie ik dat je aan het schrapen bent. Dat kan maar heeft zo zijn beperkingen. Leer ergens snijdend te draaien. Dat is de basis om je zelf te ontwikkelen. Want dat ishoutdraaien: meters maken. Kijk op www.houtdraaien.com en zoek onder afdelingen een houtdraaien bij je in de buurt. Kijk over de schouder mee en ontwikkel je qua techniek en aanschaf in deze boeiende hobby. Dit proces leert je ook welke aanschaffingen je nodig hebt. Terug naar het draaien. De basis van snijdend draaien. Het midden van de beitel noem ik 12 uur. Rechts daarvan is 13 uur. De achterzijde heeft een afgeplat deel, dat is de vouw.
Leg die vouw op 12 uur tegen het hout en kantel de beitel 13 uur. Wanneer de beitel hout afneemt beweegje de beitel gelijkmatig voort.
Heb je de slag te pakken, dan ben je bezig met snijdend draaien. Veel succes uiteraard. Kijk ook eens op de filmpjes van www.holzwerken.de waar Martin Adomat de juiste techniek laat zien.
Graag tot je dienst. Trouwens wie op weg geholpen wil worden of tegen draaiproblemen oploopt is van harte welkom in Lemmer.
Vr.gr.Jan Pranger.
Www.arstorno.nl
Linkje moet www.holzwerken.net zijn denk ik
 

Pkfotografie

Nieuw lid
24 aug 2014
10
0
Valkenswaard
image.jpgimage.jpgimage.jpg
Dit zijn de beitels die ik er bij gekregen had.
Heb nu een balkje vuren weg gedraaid, maar moet verdomd veel moeite doen om een beetje een glad resultaat te krijgen.
Heb ook het gevoel dat ik bij veel filmpjes gutsen zie die stukken ronder zijn als wat ik voor mij heb liggen.
Zit hier iets bij wat voor een beginner te gebruiken is? Of is het een leuke stapel om aan de kant te leggen, en pas na het leren draaien er weer bij te pakken?

- - - Updated - - -

Heb trouwens niet echt iets op holzwerken.net/de bekeken. Mijn Duits laat wat te wensen over.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
moest er nog even een workmate voor halen


Dan zal je wel gemerkt hebben dat ie (zelfs zonder bedverlenging) nauwelijks op die workmate past ;-)

heb net even over het forum heen gekeken en kom er op dat de goedkope beitels bij het draaien relatief snel bot worden
Dure ook hoor... een slijpmachine mag in geen enkele houtdraaiwerkplaats ontbreken.
( nog iets om op te letten? )
Bij voorkeur een 'langzaam' draaiende (ca. 1500 toeren); die zijn echter een stuk duurder dan de standaardmachines, die ca 3000 toeren maken. Ook daar kun je prima mee slijpen, maar je verbrandt je beitels eerder en je moet het dus voorzichtiger doen.
 

Pkfotografie

Nieuw lid
24 aug 2014
10
0
Valkenswaard
Heb een tweedehands creusen opgehaald vanmorgen. Moest er alleen een nieuwe steen op leggen (wit was redelijk ver op)
heb een 100grit steen gekozen, en de eerste beitels er even uit de losse pols langs gehaald.

Verder even naar de snaar gekeken van de draaibank, die stond in de 1 na hoogste stand, dus die heb ik even 2 standjes langzamer gezet.
als ik namelijk het gevoel had dat ik aan het snijden was ipv schrapen dan voelde het ongecontroleerd snel gaan.
Niet meer mee verder gegaan, maar dat komt na het eten misschien wel weer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.