Nieuwe tools topic

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik wil ook zon klem hebben, zonder klem verschuift het werkstuk nagenoeg altijd een mm bij het inschroeven.
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Nee, ik boor de delen los voor met de boorhulp. Bij dikke planken kom je zelfs niet door de ene helft helemaal heen
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Alleen bij meubelplaat verschuift het nog wel eens. verder ben ik ook zeer tevreden met die klem al was de eerste keer instellen wel vreemd door dat gepiel met dat wieltje en de klem hakkelde een beetje.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Mijn nieuwste aanwinst:



Zowat de enige schaaf waar ik nog regelmatig van dacht "had ik er maar één.." Gaat handig van pas komen bij het vlakken en haaks schaven van planken die te breed of te lang zijn voor mijn HC260.. Ik ga vermoedelijk ook nog een 50° beitel en haakse geleider bestellen. Heel erg blij mee!
 

WR1944

Oud hout
Die Veritas schaaf heb ik ook. Die heb ik gekocht toen ik m'n werkbank ging vlakken. En het is inderdaad een gave aanwinst. Dat magnetische hulpstuk om haaks te schaven is bijna een verplicht nummer als je zoals ik het haaks schaven niet in je vingers hebt. Alleen zit er wel een leertraject aan vast. Je moet er mee oefenen om het goed toe te kunnen passen. Ook moet er voldoende hoogte onder je schaaf zitten anders botst het hulpstuk met de bankschroef.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ja ik heb (momenteel nog) hetzelfde probleem. Ik ga wel opteren voor het model dat je vastschroeft op de schaaf ipv het magnetische hulpstuk, is een beetje meer foolproof neem ik aan.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Zojuist mn kapex uitgepakt. Was een plezier op zich om te merken hoe goed hij afgesteld uit de doos kwam.
IMG_1544.jpgIMG_1546.jpgIMG_1547.jpg

Mocht iemandgeinteresseerd zijn in zn voorganger de bosch blauw gcm12gdl deze gaat binnenkort marktplaats op. Evt met onderstel...
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Gefeliciteerd, da's een mooie machine! Uit nieuwsgierigheid, waarom de GCM vervangen? Da's volgens mij ook een heel knappe machine! Toen ik voor mijn afkortzaag aan het kijken was, stond deze naast de Kapex op het lijstje. ('t Is uiteindelijk toch een tweedehands Kapex geworden.. :) )
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Thnx! ik kan de vraag ook terugleggen... waarom is t bij jou de kapex geworden ;)?
Voor mij speelde een aantal zaken.. t is de variant met de stangen nog deels ad achterzijde... dus niet met dat dubbel scharnier. Neemt voor mijn werkplek te veel ruimte in beslag, ik wilde een laser, en ben stiekum mischien teveel festoolfan. Mankeert verder ook weinig tot niets aan de gdl. Op een misplaatste snede in de geleider na ( merk je niks van)
Ook wil ik een wat luxer afkortstation gaan maken en dan is het fijn om een compactere machine te hebben.
heb btw nog wel naar de nieuwe variant vandebosch gekeken. Maar in reacties en youtube filmpjes was iedereen het er over eens dat de kapex een betere machine was... ook dat speelde mee in de beslissing.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Thnx! ik kan de vraag ook terugleggen... waarom is t bij jou de kapex geworden ;)?
Voor mij speelde een aantal zaken.. t is de variant met de stangen nog deels ad achterzijde... dus niet met dat dubbel scharnier. Neemt voor mijn werkplek te veel ruimte in beslag, ik wilde een laser, en ben stiekum mischien teveel festoolfan. Mankeert verder ook weinig tot niets aan de gdl. Op een misplaatste snede in de geleider na ( merk je niks van)
Ook wil ik een wat luxer afkortstation gaan maken en dan is het fijn om een compactere machine te hebben.
heb btw nog wel naar de nieuwe variant vandebosch gekeken. Maar in reacties en youtube filmpjes was iedereen het er over eens dat de kapex een betere machine was... ook dat speelde mee in de beslissing.

:D Bij mij was het (naast het fettisch) een kwestie van geld. De kapex kon ik tweedehands voordelig krijgen, maar die Bosch kon ik nergens vinden.

Ik dacht dat die Bosch trouwens ook erg compact was, valt dat tegen?
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Ehm degene met t dubbelscharnier is compacter als die met de glijstangen welke ik had ... t gaat vnl om de ruimte aan de achterkant... zij en voorkant is vergelijkbaar...

IMG_1552.jpgIMG_1553.jpg

Ik merk trouwes net dat de mijne de SD IS EN NIET DE GDL ;)
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Mooie aanwinst Knutselaertje :cool:

Wat betreft je vorige zaag:

Mocht iemand geïnteresseerd zijn in zn voorganger de bosch blauw gcm12gdl deze gaat binnenkort marktplaats op. Evt met onderstel...

Ik denk dat je een typefoutje maakt, want die zaag wat je hierboven noemt (de GCM 12 GDL) heeft wel degelijk laser (een dubbele) en die "robot-arm".

Hoe dan ook: veel plezier met je nieuwe aanwinst. Er zal vast iemand geïnteresseerd zijn in je oude Bosch.

Grtz,

Atmoz


[edit]

Oh, ik zie dat je ook een bericht aan het typen was :p
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Uhu was dusdanig in de ban van mn zoektocht naar kapex/ bosch dak de laatste letters verkeerd gekoppeld had. Anders was t ook zonde vd euroos geweest ����
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.