Nieuwe tools topic

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mijn vader gaf altijd als advies dat je het gereedschap moet kopen wat je kunt betalen...ik ben alleen maar aan het lezen en alles checken...maar bedankt voor de waarschuwing;)

Het was positief hè. Zo van: gaaf!! 😉

En je zuurverdiende centen kan je maar een keer uitgeven, dit is als het kan een mooi doel! 😊

Ik ben benieuwd naar de resultaten! 😁
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Zaagtafel kunnen kopen via een kennis. Zal waarschijnlijk alleen voor het zagen van planken into blanks worden gebruikt.

20150705_083549.jpg 20150705_083541.jpg
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Vanmiddag opgehaald bij de Bomij Alkmaar.
Festool TS55 REBQ met 2 linialen. Hij was in de aanbieding en beperkt op voorraad
voor maar €531. Daar kan Toolnation of andere niet tegenop.
Mijn "oude" Bosche Pks66 ga ik ombouwen naar eigenbouw zaagtafel naar idee van iemand op Youtube.

 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
toolnation is nu ook niet bepaald de goedkoopste.

Op andere webshops betaal je 482 euro voor de TS55 REBQ-plus met 1 lineaal.

Maar zeker goede koop met de 2de liniaal erbij!!
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zeker het geld waard!!
Wat een genot om mee te werken.
Net bezig geweest met de basis van mijn eigenbouw zaagtafel.
En dus aardig de valfunctie gebruikt. Wat werkt dat mooi zeg.

Van deze heb ik het idee afgekeken, al ga ik de liniaal wel wat anders doen.
https://youtu.be/TjN37QWWB_o
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
En daar is de volgende aanwinst alweer.
Een leuke winstuitkering van het werk gekregen, dus dan maar gelijk een afkortzaag halen.
Al vond me vrouw het een minder idee. Maar die hebben we over gehaald met alle mooie dingen die we kunnen maken voor haar :)

 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Wikken en wegen, tweedehands of toch nieuw? Ik ben de babykamer voor onze eerste aan het maken, en heb nu toch echt een tafelzaagje nodig. Zoals altijd is het budget te klein, en de wensen te groot.

De keus is uiteindelijk, dankzij de vele discussies op dit forum, gevallen op de PTS10. Een tweedehands machine zou ik vast iets stabielers of nauwkeurigers van kunnen maken, maar die tijd ontbeert me nu, dus gisteren stond de bezorger voor de deur met een pakje!

inspectie.jpg
Nauwkeurige inspectie door het hoofd veiligheid / jachtopziener...
goedgekeurd.jpg
Goedgekeurd, maar ze wil toch graag weten wat ik met dat ding ga doen.
klaar.jpg
Inclusief onderstel.

Direct maar een paar teststukjes gepakt. Eerste indrukken:
- Aluminium frame. Ik was bang dat dit niet zo solide zou zijn, maar mits goed in elkaar gezet staat de zaag als een huis, met toch een beperkt gewicht. Prima!
- De parallelgeleider is recht, maar ik zal goed moeten opletten bij het vastzetten van de geleider, dat is niet heel nauwkeurig. Constant een haak erbij dus.
- De miter gauge was ik een beetje bang voor. Vaak hoorde ik dat daar veel speling zit tussen de geleider en het miter slot (wat is eigenlijk de nette naam hiervoor?), en dat is hier ook het geval. Maar dat heeft Bosch netjes opgelost: het hele linkerdeel van de tafel schuift, en daar is geen speling te ontdekken.
- De tafel is vrij ruw afgewerkt, lijkt wel opgeruwd. Niet helemaal zeker waarom dat gedaan is, maar ik hoop dat het blad nog wat gladder wordt met gebruik.

Al met al supertevreden, al was het maar omdat ik nu eindelijk een zaagje heb. Ik zal vast meer werk moeten verzetten ná het zagen om alles perfect te krijgen, maar ik ben me bewust van de beperkingen van de machine, en denk dat ik met een beetje opletten hier prima mee kan werken!
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Afgelopen maandag een voor mij nieuwe zaagtafel ontvangen uit Duitsland.
Ben er al even flink mee aan het zagen geweest maar man, man, wat een genot!
Nu nog op zoek naar een aantal frezen.

Hammer B3.jpg

Edit: Hoe voorkom ik dat foto's niet correct worden weergegeven??
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Je hebt 'm zeker met de iPhone gemaakt? Ik doe ze dan altijd nabewerken op de pc. Het lijkt alsof de oriëntatie in de foto bewaard blijft.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
@Klaas; Klopt. Foto gemaakt met de iphone. Als ik de foto op de laptop open dan staat 'ie normaal. En bij het uploaden dus op z'n kop.
Snap er niets van...
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
@Klaas; Klopt. Foto gemaakt met de iphone. Als ik de foto op de laptop open dan staat 'ie normaal. En bij het uploaden dus op z'n kop.
Snap er niets van...
Ja dat is volgens mij een bekend probleem met iPhone foto's. Gok dat Apple de orientatie op een manier opslaat wat niet op elk systeem herkent wordt. Als je een foto op Marktplaats plaatst vanaf de iPhone heb je vaak het zelfde euvel...

Wat ook vaak helpt is na het maken van de foto even op het "Wijzigen" icoontje klikken en hem 4x draaien tot hij weer op originele orientatie staat. Vervolgens opslaan en dan wordt ie ineens wel goed 'gepakt...'

PS Mooi spul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.