Nieuwe tools topic

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Dat "groene ding" schuif je op de plaats van het plexiglas venster en zet je vast met de zwarte knop en zorgt ervoor dat het rechter deel van je materiaal ook splintervrij wordt gezaagd.
Nadat je het hebt bevestigd dien je het naar beneden op het materiaal te drukken.
Echter geldt dat alleen voor de diepere zaagsneden, anders wordt het groene blokje niet ingezaagd.
Ik neem aan dat e.e.a. ook gewoon in de handleiding van de zaag staat vermeld.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.059
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je een schuurmachine hebt met een velcro zool dan is het vast ook wel eens overkomen. Ik stond vorige week met mijn rotex 125 wat randen van eiken planken op te vrolijken, maar het schoot niet op, er kwam na enige tijd iets glans op. Het machien uitgezet om het schuurpapier te bekijken, yes, geen schuurpapier. En dit keer zo lang geschuurd dat het korrel 80 papiertje dat ik er tegenaan drukte na een paar omwentelingen door de werkplaats schoot. Kost over de 40 euro zo'n zooltje.
Mijn goede vriend Thijs overkwam hetzelfde, bestelde een nieuw zooltje, werd 2 dagen later afgeleverd. Thijs verheugd, zet het zooltje onder de machine, legt het ding even neer om wat anders te doen, komt terug en begint te schuren. Zooltje weg, zonder dat er ooit schuurpapier op gezeten heeft.....

jaap

ps. Ekko, mooie linialen, mooi spul dat van woodpecker.

schuurzool ro125.jpg
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Oeh, leuke zaag, die T55. Misschien een reeds bekend euvel, maar in het scharnier van de gradenboog gaat zich naar verloop van tijd allerhande meuk ophopen, op de plek waar de stelschroef zit voor het afstellen van je 45 graden hoek. Kwam hier zelf afgelopen week achter (na het helemaal losschroeven van de scharnieren) toen ik wat plankjes verstek wilde zagen voor het maken van een doosje en het er niet eens op leek. De zaag kwam dan ook niet verder dan 43 graden... Leek vnl MDF stof te zijn. Af en toe even schoonmaken voorkomt ergenis (hoop ik) :D
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mooi spul, Ekko. Ga je nog parallelaanslagen bij de festool rails kopen/maken?
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Vandaag voor de eerste keer een (nieuwe) Festool gekocht.
het is een ets 125 schuurmachine, ter vervanging van mijn topcraft schuurmachine die,de,geest gegeven heeft.
wat een immens verschil.

Nu is een werkstuk opschuren echt een plezier geworden,iets waar je zelfs naar uitkijkt...

Gefeliciteerd met je aankoop ! 't Blijft mooi spul om mee te werken #Festool

Af en toe even schoonmaken voorkomt ergenis (hoop ik) :D

Goed onderhoud is de redding van veel tools. :D

Mooi investering gedaan Ekko. Veel werkgemak gewenst met je nieuwe tools.

Thnx Huib !!

“Gouden Voetafdruk" heeft toch soms ook zijn voordeel!

Als ik er nu op terugkijk wel, maar indertijd was ik "not amused" :p

Mooi spul, Ekko. Ga je nog parallelaanslagen bij de festool rails kopen/maken?

Yep, zijn er al. In september 2013 al eens aangeschaft. Ideaal voor steeds reperterend zaagwerk ;) Alleen de FS-PA trouwens, niet die gebogen verlengstukken.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Als ik er nu op terugkijk wel, maar indertijd was ik "not amused"

Ja ja Bosquet,ik kan er van meespreken, ik heb het twee keer mogen meemaken.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ik heb ze zelf nog niet gekocht (meeste zijn al uitverkocht), maar sindskort verkoopt Axminster boortjes en bitjes die zowel compatible zijn met Festool Centrotec als de standaard 1/4 hex fitting. Vind het zelf wel erg interessant om bitjes te hebben die zowel in mijn CXS als Makita 18v accuboor passen.

Zie > http://www.axminster.co.uk/catalogsearch/result/?q=fisch+quick+change

Alle bits met een 'dubbele groef' zouden voor zowel Centrotec als 1/4 hex compatible moeten zijn.

@Ekko is een dergelijke systeem ook niet interessant voor jou > http://precisiondogs.us/products/precision-rail-dogs / http://precisiondogs.us/products/precision-rail-dogs. Eventueel in combinatie met een incra track met aanslag (zie b.v. http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/mft3-with-incra-fence-and-shop-stop/).
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Twee keer zelfs, not amused in het kwadraat dus... :mad: :eek:



Interessant ! Altijd leuk om dit soort tools aangereikt te krijgen. Met name de aanschaf van de Incra heb ik al eens eerder overwogen...
Ah ja, maar met alleen de t-track mis je het handigste wat de Incra Track en Flip Fence (en LS fence) wel hebben, de 1mm vertandingen, eenmaal gekalibreerd (fluitje van een cent) kun je hier echt tot op de mm nauwkeurig meewerken.

Heb zelf een Incra Track met flip-stop op mijn MFT tafel en dat werkt erg fijn. Als ik het nog eens overnieuw zou doen zou ik voor de Incra Flip Fence met shop-stop gaan. Deze is namelijk ook compatible met de Incra Mitre's, de gewone niet.
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Wera adventkalender!

Wera is mijn favoriete merk qua schroefgereedschap, dus deze moesten we hebben.
Na elke dag een vakje kom je op dit uit:

DSC_0187.jpg

Natuurlijk niet geduldig genoeg om te wachten tot de 24ste.

Vooral de flesopener is puik!

25 euro ook niet duur, alleen de bitset is al duurder
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Waar heb je hem gekocht voor 25 euro? Zie alleen maar duurdere versies. Wiha advent kalender kost bij de hornbach 30 euro.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Vandaag de nieuwe compressor binnen gekregen.
het is een stanley d 200/10/24v.
Hij doet het prima en ben er erg tevreden mee
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Vandaag mijn nieuwe verfbrander binnen gekregen.
Einhell RT-HA 2000E
fijn apparaat welke in stappen van 10 graden kunt instellen van 50 tot 630 graden
ook kun je de blaaskracht instellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.