Pollepels

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

In een ander topic was ik aan het klagen dat ik mijn esdoorn blokken niet mooi bewerkt krijg met de froe.
Bij het zien van een topic, dat iemand pollepels wilde kopen bij een forumlid, ben ik gaan kijken of ik dat ook kan (het maken dan).
En ben ik van de (brok)stukken maar pollepels gaan snijden.

Dus nu maar een lepel topic :D

DSC_3170.jpg

Ze zijn uit de Acer Nagundo gesneden, uit onze tuin.
Bewerkt met: froe; haalmes; enkele beeldhouw beitels; mesje; korrel 80 schuurpapier
Afwerking: schuurpapier korrel 600, verder énkel nog met liefde :p

Iemand ideeën voor een olie oid waarbij het esdoorn mooi wit blijft?

Pics or it didn't happen:



DSC_3044.jpg

DSC_3045.jpg

DSC_3048.jpg

DSC_3049.jpg

DSC_3075.jpg

DSC_3077.jpg

DSC_3079.jpg

DSC_3081.jpg
 

Bijlagen

  • DSC_3076.jpg
    DSC_3076.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 664
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Leuke lepel! Wat olie betreft moet je rekening houden met het feit dat je er waarschijnlijk eten mee gaat opscheppen. Rauwe lijnolie is dan bijvoorbeeld geschikt, ikzelf gebruik walnootolie. Dit verdonkert wel iets. Olijfolie wordt ook soms gebruikt maar dit zou ranzig kunnen worden. Maar er zijn vast nog opties, zo denk ik aan druivenpitolie, maar dat heb ik persoonlijk nog nooit gebruikt.

Doe in elk geval zo verder. Als je in groenhout snijdt werkt het allemaal nog makkelijker. Eens de ruwe vorm er inzit een paar dagen laten drogen en dan definitief afwerken. Veel plezier!
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks Reinoud, op de een ofandere manier krijg ik de belichting niet goed. Het is een wat creatieve lepel geworden met aan beide zijden een "opschepper".

Ik heb nog druivenpitolie staan voor een kopshouten snijplank, dat is haast verplicht op het forum om te maken:p
Ik zou eigenlijk een proefstukje moeten maken ivm verkleuring, zo wit als het nu is zou wel erg stoer zijn als dat zo blijft.

Ik heb nog 3 gemaakt, heb ze foto-gewijs proberen te volgen van tak tot gladde lepel. Zal ze binnenkort erbij zetten
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
nog wat foto's

Nog wat foto's geprobeerd te maken met smartfoon die minder overbelicht zijn.
Ze zijn wel iets beter maar het valt niet mee, de nerf krijg ik amper te pakken.
De tafel spiegelt ook vrolijk mee.

Ondanks de maffe vorm ligttie goed in de hand, zowel voor de grote (links) als de kleine opschepper (rechts).
Moet ze wel nog ff in de olie zetten.

DSC_3299.jpg

DSC_3303.jpg

DSC_3302.jpg

DSC_3305.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Lepel-2

Zo nog maar eens een lepel online zetten :eek:

Heb wat issues met licht, maar deze foto's zijn alweer wat beter.
Heb geprobeerd alles vast te leggen tussen ruw plankje tot afgewerkte lepel. Bij het uitzoeken van de pics viel me op dat ik niet álles op de plaat heb vastgelegd, soms werk je toch gewoon door.

Ook deze zou een dubbele opschepper krijgen, maar omdat ik rekening moest houden met een droogscheur is dat komen te vervallen.

DSC_3096.jpg DSC_3094.jpg DSC_3100.jpg DSC_3101.jpg DSC_3104.jpg DSC_3105.jpg DSC_3108.jpg DSC_3111.jpg
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
En het vervolg van lepel-2

Ook hier weer lopen knoeien met lichtinval, het esdoorn laat zich moeilijk vangen.

Gemaakt met haalmes, enkele sculpteerbeitels, schuurpapier korrel 80 en korrel 600, verder nog naturel.

DSC_3308.jpg DSC_3314.jpg DSC_3310.jpg DSC_3315.jpg DSC_3323.jpg DSC_3311.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks Bijtel,

Alles freehand, beetje wat je erin ziet zitten. Ook sterk afhankelijk van het stuk hout natuurlijk.
Zo had ik bij deze (lepel2) het handvat moeten "uitdunnen" omdat ik plots in het vlak van een droogscheur zat, dat krijg je als je het hele stuk maximaal wil benutten. En maak je het je zelf moeilijk mee.

Daarnaast moet het natuurlijk goed uitzien.
En niet onbelangrijk, het moet goed in de hand liggen, ze zijn om te gebruiken (ooit uiteindelijk:p).

Eigenlijk continue ben je op zoek naar die factoren, ondertussen schuur je je 'n ongeluk, totdat je zeg NU is die klaar.
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Nou, dat zijn fraaie lepeltjes! Het ontwerp van die eerste ga ik trouwens schaamteloos pikken, euh, ik bedoel creatief herinterpreteren. Als ik ooit eens vijf minuten tijd heb tenminste...
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Nou, dat zijn fraaie lepeltjes! Het ontwerp van die eerste ga ik trouwens schaamteloos pikken, euh, ik bedoel creatief herinterpreteren. Als ik ooit eens vijf minuten tijd heb tenminste...
Hahah thanks Arnoud, schaamteloos herinterpreteren of creatief pikken zou ik zeggen, tja:rolleyes:
Laat maar eens een foto zien als je zover bent lijkt me leuk om te zien.

Is natuurlijk hoever je gaat in de afwerking, maar 5min red ik dat egt niet in.
Ik zit tot in het oneindige beitel randjes weg te schuren, te polijsten, en contouren te verbeteren
Maar ik ben daarom wel benieuwd hoe je het aanpakt. Misschien kan ik dat dan weer gebruiken om mijn creatief proces te versnellen.:p
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Lepel-3

Zo lepel-3.

Iemand kwam met het idee dat ik een spork (spoon/fork > spork) moest maken. Maar ik hou niet van sporken:p, toen liet ik 'm lepel-3 zien, een z.g.n. "mepel"
Nu hij al ff ligt hier, zou ik een paar plekken wat eleganter maken. Desalniettemin ligt hij super lekker in de hand, en je kan ook nog je boterham ermee smeren.

Deze was vrij moeilijk, omdat het uit een miniscuul stukje hout komt dat ik van voor tot achter heb benut.
Ergens las ik dat Benchworks zijn afval/brandhout in stukken van 40cm zaagt, vraag me af hoe hij dit zou noemen:D

DSC_3175.jpg DSC_3176.jpg DSC_3173.jpg DSC_3178.jpg DSC_3179.jpg DSC_3180.jpg DSC_3188.jpg DSC_3183.jpg DSC_3351.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Heel erg leuk om te lezen en vooral om te zien hoe je deze lepels maakt. Dat is toch wel 1 van de mooiste dingen van ons forum : De veelzijdigheid !! De ene is druk met een carport, de andere maakt erg kleine poppetjes en jij maakt nu lepels..... Tof !!! Niet direct een project wat ik zelf op zou starten maar ik kan met erg veel plezier jouw bezigheden volgen !!
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
leuk om t proces te zien en niet alleen t resultaat, wat ook mooi is.. ;)
en worden de lepels ook gebruikt? of hang je ze voor de sier op?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
@ Rick thanks, het is een beetje vanzelf begonnen, met "wat moet ik nu met al die gekloofde stukken" Tevens is elk stuk een oefening, om meer gevoel te krijgen. Onlangs met mn nieuwe worksharp een flink stel beitels weer mooi scherp gemaakt, dan moet je ze ook gebruiken.

leuk om t proces te zien en niet alleen t resultaat, wat ook mooi is.. ;)
en worden de lepels ook gebruikt? of hang je ze voor de sier op?

Thanks mootje. Vooralsnog staan ze bij m'n ouders in een koperen vaas, heb ik ze nog niet gebruikt. Ze zijn wel echt bedoeld om te gebruiken, nu zijn ze nog naturel. Een keer roeren in de tomatensoep en ze zijn meteen gebeitst:eek:
Ik heb me voorgenomen als ik er 10 heb (nu 6), dat ik wat oliën ga uitproberen. En dan mogen ze pas gebruikt worden.
Ik heb sinds kort een spookschaaf, deze lepels zijn nog enkel in vorm geschuurd met korrel 80 schuurpapier en afgewerkt met #600, dat is flink wat handwerk (meerdere avonden schuren tot die perfect is).

Omdat ik een linkspoot ben merk ik wel dat mijn eerste lepels vooral mijzelf in de hand liggen, bij de latere liggen ze zowel voor rechts als linkshandigen goed in de hand.

Iemand nog tips voor een voedsel veilige afwerking, die ook de witte kleur van het esdoorn behoud?
Druivenpitolie heb ik hier, maar ben bang dat die de boel pisgeel gaat maken :(
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
De houten lepels die je in de winkel kan kopen zijn volgens mij helemaal niet behandeld. Ik heb wel geen flauw idee van welk hout ze zijn gemaakt. Niet behandelen zou dus ook een optie kunnen zijn. Maar die dingen uit de winkel dienen dan ook alleen maar om in een pot te roeren en verkleuren en vervormen enz.
Ik vind eerlijk gezegd jouw lepels te mooi om ze ook echt te gaan gebruiken. Voor welke behandeling je ook kiest, verkleuren gaan ze zeker bij gebruik.
Hier een link naar een interessant artikel (jammer genoeg in't Duits) dat wel niet alleen het gebruik bij contact met voedingsmiddelen behandelt.
Misschien heb d'r wat aan.
Hoedanook mooi werk en aanstekelijk ook :) ik zou er ook wel aan willen beginnen...
Groetjes,
Pascal
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
De houten lepels in de winkel [..] niet behandeld. [..]
Ik vind eerlijk gezegd jouw lepels te mooi om ze ook echt te gaan gebruiken. [..] Hier een link naar een interessant artikel[..]
Hoedanook mooi werk en aanstekelijk ook :) ik zou er ook wel aan willen beginnen...[..]

Dank voor de complimenten Pascal.
Ik aarzel ook een beetje, maar uiteindelijk vind ik dat lepels gebruikt moeten worden. Anders is het ook maar zo zonder nut.

Dank voor de link, heb het nog niet helemaal doorgelezen, het is wel een flinke tekst, daar ga ik nog een keer voor zitten.
Deze hout hobby is goed voor m'n talen, laatst een machine gekocht met enkel een Franse handleiding, en nu verder aan m'n Duits maar dat is wel al oké ;)

Wat afwerking betreft, kwam ik er laatst achter dat ik eerst mijn lepels maar eens goed nat moet maken, om vervolgens de haren weer te schuren. :(
Als ik pech heb moet dit een paar keer alvorens de boel in olie te soppen.
Dit schuren gaat wel met een schuurbol van kirjes gebeuren, die is besteld en ben super benieuwd of dat m'n schuurwerk gaat vermakkelijken.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Lepel-4

Hoi weer ene: Lepel-4.
Best een moeilijke, vind 'm zelf best mooi geworden, weer eens wat anders.
Er is veel werk in gaan zitten om 'm goed in de hand te laten liggen. Zowel voor linkspoten als voor rechtspoten.:eek:
Beetje overbelicht maar ja, het gaat om de idee.

DSC_3196.jpg DSC_3195.jpg DSC_3202.jpg DSC_3201.jpg DSC_3200.jpg DSC_3199.jpg DSC_3206.jpg DSC_3210.jpg DSC_3211.jpg DSC_3212.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik ben het met je eens, als je lepels maakt moet je ze ook gebruiken.
Ook maar op mijn heel erg grote lijst zetten van te maken dingen.

Wat overbelicht betreft, maak de foto even buiten.
Niet in de felle zon.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.