Hunto met de billen bloot

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedenavond Woodworkers,

Al een tijdje volg ik dit forum met veel plezier en af en toe kan ik het ook al niet laten me voorzichtig in een discussie te mengen. Nu is het tijd om mij voor te stellen.

Hunto is de "schuilnaam" van Ronald van Hoffe. Vorig jaar herfst heb ik Abraham ontmoet. Die vond het tijd dat ik mijn op de MTS bouwkunde opgedane kennis in houtbewerking maar weer eens opvijzelde. Zo gezegd zo gedaan.

Als je wilt klussen, heb je een werkbank nodig. Dat was een mooie uitdaging als eerste werkstuk....en hoe!
Dan kun je toch wel merken dat je er "even" tussenuit bent geweest. De eerste blunder: hout kopen bij de bouwmarkt. Wetende dat mijn vurenhouten zaagbok van ruim 30 jaar oud nog steeds leeft, besloot ik de werkbank ook in vuren uit te voeren, en ach, bij de bouwmarkt kun je dat geschaafd krijgen. Vol enthousiasme daar balken uitgezocht voor het eerste deel. Goed kijken natuurlijk of er geen "krom en hoerige" tussen zitten. Hop naar huis en starten maar.......

Potjandrie geen vlak blad, want de balken zijn afgerond! Maar goed, schaven maar...valt dat even tegen. De zwaluwstaart verbinding ging goed! Deze had ik nog nooit gemaakt. Op school was het pen-gat of halflips. Vol enthousiasme over het resultaat snel naar de winkel om hout voor de poten te halen. Bijna sluitingstijd, dus opschieten.... En daar ging het fout. Niet opgelet en balken gehaald die bijna een pirouette hadden gedraaid. Wanhopig toch geprobeerd deze onderling te verlijmen, want ja, zonde van het geld om ze niet te gebruiken. Dat ging nog wel, maar daarna het schaven natuurlijk niet meer (conditie/ gebrek aan techniek).

Sinds die tijd ben ik op zoek naar een locatie waar ik het spul over een vlakbank en door een vandiktebank kan halen. Helaas nog niet geslaagd... Toch vind ik het zowat om zelf zo'n bank nu al aan te schaffen. Wel liep ik tegen deze Scheppach HMS 2600 ci aan: http://www.kapaza.be/nl/doe-het-zel...iktebank---scheppach-hms-2600-ci-85100357.htm. Een nieuwe vlak- vandiktebank waar een heel fors deel van de prijs af was en op 230V! Dat laatste bleek bij de finale klap niet het geval. Helaas, ik heb geen 360V aansluitingsmogelijkheden. En om de elektrakast te verbouwen is op dit moment niet rendabel. Wellicht na mijn pensioen of als ik meer tijd heb.....

Met nog twee weekjes vakantie te gaan, ben ik dus op zoek naar een mogelijkheid om de boel te vlakken en op dikte te brengen. Immers om de pen en gat verbindingen voor de liggers in de poten te realiseren, is het handig als deze een beetje recht en vlak zijn.

Leermomenten:
Haal je hout bij Rick of een van zijn collega's!
Lijm geen "krom en hoerige" balken aan elkaar!
Zoek je nog een niet gebruikte vlak- en vandiktebank voor een gunstige prijs, volg dan de link.

Tja, de foto's staan niet op "stream" en krijg ik dus niet ingevoegd....

Groet, Ronald
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Bedankt voor t compliment, doet me altijd goed.Tof om te zien dat je je aangemeldt hebt !!

Je kan trouwens in Zwolle onze machines wel gebruiken!! Stuur maar een pb'tje !
 

WR1944

Oud hout
Welkom op dit forum met de houtfanaten en zij die dit willen worden.
Dat van die afgeronde balken voor het blad heb ik ook aan de hand gehad. Ik gebruikte het standaard douglas constructiehout voor frame bouw. Dat heb ik eerst tot een blad samengelijmd en met een (goedkope) Bosch schaaf zo vlak mogelijk gemaakt. Daarna met een Veritas "jointer" schaaf verder gevlakt.
Het was niet m'n eerste werkstuk maar wel iets dat me onnoemelijk veel comfort leverde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.