Serre tegen buitenmuur

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Ik overweeg om een serre aan mijn overdekt terras te plaatsen.
Overdekt terras is open naar de serre en naar de binnenkoer toe.
In de buitenmuur waar de serre zou tegen geplaatst worden zitten ijken balken in verwerk.
Nu heeft mij iemand verteld dat die balken binnen de 3jaar rot zijn door de condens in de serre.
Waarheid of een fabeltje?

Mvg,
Rudy
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Misschien even een tekening of een foto plaatsen en verklaren wat een binnenkoer is. Als de eiken balk blootgesteld blijft aan aan het buitenklimaat verandert er niets aan de huidige situatie. Als de eikenbalk door de aanbouw aan de binnenkant terecht komt dan wordt hij blootgesteld aan binnenklimaat. Mijns inziens is dit nog beter. Ik kan me hooguit voorstellen dat als er voortdurend condenswater vanaf het glas op het eiken terecht komt, dan kan je inderdaad verwachten dat op termijn (zeer lange termijn) er wel rot op gaat treden.

@lex
 

tuoh

Oud hout
Dat is een fabeltje. Het is wel zo dat wanneer je een serre bouwt je voldoende aandacht aan de verluchting moet besteden. Dakraam, verluchtingsrooster(s), draai-kipraam, mechanische verluchting, etc.... Keuze genoeg.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Dat is een fabeltje. Het is wel zo dat wanneer je een serre bouwt je voldoende aandacht aan de verluchting moet besteden. Dakraam, verluchtingsrooster(s), draai-kipraam, mechanische verluchting, etc.... Keuze genoeg.

Hallo Tuoh,

Verluchting heb ik volgens mij wel genoeg ,opening overdekt terras rechts met groen omkadering blijft open, achter tussen groene paal en overd terras blijft ook open en er komen 2 dakramen in de serre .


Mvg,
Rudy
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zeer mooi project.
Dat zal mooi worden eenmaal het allemaal af is.
Weer of geen weer Rudy, ik wens je veel moed, sterkte en succes met uw verbouwingsplannen.
Ik duim op goed weer voor u.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo sirjacobsd,
Bedankt, ik heb ondertussen al ondervonden dat het project wat moeilijk is om alleen te doen.
Maar ja daar moest ik maar eerder aan gedacht hebben!!(zeggen ze)

Zeer mooi project.
Dat zal mooi worden eenmaal het allemaal af is.
Weer of geen weer Rudy, ik wens je veel moed, sterkte en succes met uw verbouwingsplannen.
Ik duim op goed weer voor u.

- - - Updated - - -

Ondertussen is het muurtje voltooid .Jan Wessaert04 020.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi werk Rudy.
Wat je allemaal zelf doet, zal je des te meer fier op zijn en daar ben ik zeker van.
Parijs en Rome zijn ook niet op acht dagen gerealiseerd.
Doe zo verder. Veel moed en heb vooral zelfvertrouwen.
Succes.

Groetjes Sirjacobs Didier.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Verleden week funderingen gestort vr de volgende muurtjes002.jpg
004.jpg

- - - Updated - - -

Vandaag weer een muurtje voltooit.006.jpg
008.jpg
 

WR1944

Oud hout
Dat ziet er erg ambachtelijk uit. Heb je die nieuwe muurtjes op de één of andere manier aan de bestaande muur verankerd? Dat kan door hier en daar een stuk uit de bestaande muur weg te hakken zodat daar een steen van de nieuwe muur in gemetseld kan worden. Minder werk is om wat ankers in de bestaande muur te boren zodat die in het nieuwe metselwerk steken. Een muurtje zomaar tussen bestaand werk inmetselen is vragen om problemen.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Dat ziet er erg ambachtelijk uit. Heb je die nieuwe muurtjes op de één of andere manier aan de bestaande muur verankerd? Dat kan door hier en daar een stuk uit de bestaande muur weg te hakken zodat daar een steen van de nieuwe muur in gemetseld kan worden. Minder werk is om wat ankers in de bestaande muur te boren zodat die in het nieuwe metselwerk steken. Een muurtje zomaar tussen bestaand werk inmetselen is vragen om problemen.

Hallo WR1944,

Het hoge muurtje tegen de buurman is er eentje met spouw, onderling verankerd met spouwhaken en aan de paalzijde verankerd met draadstangen van 8mm om de drie lagen .Aan de stalzijde waar ik maar tot op een hoogte van 1,5m kan aansluiten op een muur, het zelfde scenario, hogerop moest ik het bevestigen tegen een eiken balk, waar ik dus om de 2lagen verankerd heb met draadstangen(8mm).
Andere muurtjes zijn enkel en zijn ook verankerd op de zelfde wijze maar er is ook om de 3 lagen gewerkt met metselwerkwapening, waar het mogelijk was heb ik stenen uitgekapt(palen zijn gemetst in en vorige generatie, zonder koord en geen rekening gehouden met de voegbreedte wat dan heel moeilijk is om door te halen.
Mvg,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Werken zijn ondertussen opnieuw gestart, wat "veel" last gehad van de onderrug.
Hout is ondertussen geleverd en de foto’s van de vorderingen volgen.

Mvg,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Balk was net iets te zwaar om met de hand op te leggen!
2014-09-20 10.19.50.jpg
Dus heb ik maar iets in elkaar geknutseld .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.