Kersen tafel kaal maken

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
Ik vroeg zojuist naar glitsa en kersenhout. Toevallig heeft mijn overbuurman een grote eettafel van massief kersenhout. Ca 18 jaar oud en nog prima. Maar helaas is de lak in het midden geruïneerd door een hete pan. De remedie zal zijn kaal maken en opnieuw lakken. Ik heb hierover 2 vragen.

Met welk soort schuurmachine moet je zo'n tafel te lijf gaan?
- Bandschuurmachine? Gaat volgens mij veel te grof.
- Excenter schuurmachine? Ik heb er een van Festool.
- Vlakschuurmachine?
- Beter 'op de hand'?

Voor een eettafel zou de Glitsa toch ook prima kunnen?

André
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Festool heeft schuurpapier dat speciaal gemaakt is om oude lak en verflagen te verwijderen, dat bevalt mij prima om de lakklagen op ons houten huis te verwijderen. Dat kun je gebruiken met een wat groffe korrel, en daarna naschuren zoals gebruikelijk met fijnere korrel.

Fons
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Is zeker te doen. Heb in mijn nieuwe huis de vensterbanken van glitsa ontdaan met mn excenter. Korrel 36 en een beetje geduld...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat ligt natuurlijk ook aan het schuurpapier. Als je met een bandschuurmachine met korrel 40 begint, dan zak je inderdaad zo door het blad heen.
Begin je met korrel 120, dan is het veel gemakkelijker om het beheerst te doen. Maar als je een excenter schuurmachine hebt, dan zou ik het
daar mee doen - tenzij je een excuus zoekt om meer gereedschap te kopen?
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
Zomaar een vraag erbij.

Ik heb mijn schuurmachine uitgeleend. Ik kan hem dus even niet bekijken. Zover ik weet is het een Festool 150 E.
Wat is het verschil met de huidige Rotex van Festool?

André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
Werken met een schraapstaal is misschien wel een heel goed advies, maar . .
Mijn buurman moet de klus zelf klaren. Ik zie hem weinig klussen.
Ik probeer te helpen en hoewel ik wel veel klus, ben ik de handigste niet.
Ik zou niet met een schraapstaal durven beginnen. Ik ben veel te bang dat ik dan te diepe sporen trek.
Dan maar wat langer schuren denk ik dan.

Dit brengt mij nog wel bij de volgende vraag.
Ik lees vaak dat onbehandeld hout met afnemende grofheid van schuurpapier (logisch) in de nerfrichting geschuurd moet worden.
Dit houdt dan zonder meer in dat je een tafel die met een excenterschuurmachine is geschuurd zeker nog met een schuurblok in de nerfrichting naschuurd?

André
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Nee dat hoeft niet, als je maar met een hoge korrel eindigt, zelf ben ik gek op de laatste schuur beurten korrel 400 te gebruiken, dat wordt mij glad genoeg.

Met een bandschuurmachine zonder raam, heb je ook kans op lelijk hout.
Zeer zeker als je deze niet vaak gebruikt hebt.

Je kunt ook prima het blad voor schrapen met een los afbreekmes, na een tijdje gooi je die weg, en pak je een nieuwe.
Als je het meeste eraf hebt, dan pas gaan schuren, soms gaat dit sneller.

- - - Updated - - -

Waarom niet eerst met een soort afbijtmiddel ?

Afbijt kan vlekken geven als je nadien weer blank wilt aflakken.
Afbijt is geschikter als je met een kleurlak afwerkt.
En het is een geweldige smeerboel.
 
Laatst bewerkt:
12 dec 2013
1
0
Oosterbeek
Hey André, schraapstaal is wat mij betreft wel 'thé way to go', het is efficiënt en minde kostbaar. Slijp voordat je begint het schaapstaal eerst wat bol voordat je de braam eraan zet.

Het schuren met excentrische kan je gewoon doen zoals je voorstelt. Zorg hierbij dat je de schuurbewegingen met het apparaat wel met de nerfrichting mee laat lopen. Zo krijg je het mooiste resultaat. en de schuurbewegingen traag maken.
succes, Ed
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik probeer altijd eerst even te schuren, gaat dat te lastig dan gaat de brander erop met krabber. Daarna gewoon weer netjes schuren
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
Bedankt voor alle adviezen. Mijn buurman heeft de link naar het item op dit forum. Ik ben benieuwd wat hij er mee doet.
Ik heb er natuurlijk ook weer van geleerd. Ik ben bezig met kersenhouten tafeltjes en kan er dus ook wel wat mee.

Ik zit nu op een camping in de Dordogne. Net voor de vakantie lelijk in mijn duim gezaagd. Kost ca 12 weken voor ik de duim weer een beetje normaal kan gebruiken.

André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
Nee, alles was al geboekt. 't Is onhandig zo maar verder gaat het wel. Ik ga er van uit dat ik ver voor de 12e week al weer e.e.a. kan doen, misschien stiekem een beetje. Maar je kunt er geen risico's mee nemen. Ik maak ook nog muziek en daar heb ik de duim minstens zo hard voor nodig. Ook een belangrijke hobby van mij.

André
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Misschien een heel stom idee hoor.......

maar als zo'n tafel nou echt een enorm harde laklaag heeft, kun je daar misschien een kleine parketschuurmachine opzetten?

die maakt wel korte metten met de afwerklaag, daarna kun je met een gewone schuurmachine de boel weer naschuren. Het kost misschien net zo veel tijd maar de moeite die het kost voor de afwerklaag is kleiner.

ik roep maar even wat hoor......zo heeft een maatje eens een deur te grazen genomen met allerlei laklagen, ging opperbest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.