Pepermolens......

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wat je samenstelt qua velijmingen is zeker mijn ding.
Super mooie exemplaren met grote waardering van mij.
Met wat meer tijd zal ik daarvoor mij eens inzetten om tot zo'n creaties te komen zoals u.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jemig....wat is dat houtdraaien toch mooi werk..... Ik had vanmiddag graag bezig gewild om weer eaa te verlijmen maar helaas waren lichaam en geest het niet met elkaar eens....Nou ja.....dan morgen maar !!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bedankt voor de link maar ook deze instructie is niet compleet. Heb er eentje toegestuurd gekregen van een goede vriend. Zal eens zien of ik deze hier kan plaatsen. Die lijkt redelijk compleet te zijn.

http://www.ncwood.org/PepperMillShaftedCrushGrind.pdf

Wat ontbreekt er in Rick ??, die instrucktions komen van de maker van Crushgrind hier in Canada, Ik denk dat er veel houtdraaiers zijn die dat graag zouden willen weten, en de manufacturer as well.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Eugh ik word zo naar van die imperiale maten, Rick heb jij dat beiteltje gekocht voor de groeven of een oude beitel herslepen (gezien ik nog wel een klein schrapertje heb wat ik nooit gebruik)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@resetter : Had er eerst 1 zelf herslepen en dat werkte redelijk.......en toen werd ik wederom slachtoffer van mijn "he-ik-wil-toch-zo'n-echte-hebben"itus ;);)

Vorig weekend heb ik weer een aantal pepermolens gedraaid...blijft heerlijk werk......Donderdag/vrijdag had ik wat hout verlijmd om vandaag er weer een aantal te maken.....Helaas dacht mijn lichaam daar anders over....;)..... Nou ja....ook niet erg en dus heb ik een heleboel toffe filmpjes bekeken op youtube, weer een lijst met nieuwe gereedschapjes gemaakt die eigenlijk mooi zouden staan in de werkplaats en wat nieuwe ideeen uitgeschetst.....

Misschien morgenmiddag nog even een uurtje over voor een pepermolentje.....
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wat ontbreekt er in Rick ??, die instrucktions komen van de maker van Crushgrind hier in Canada, Ik denk dat er veel houtdraaiers zijn die dat graag zouden willen weten, en de manufacturer as well.

Eugh ik word zo naar van die imperiale maten, Rick heb jij dat beiteltje gekocht voor de groeven of een oude beitel herslepen (gezien ik nog wel een klein schrapertje heb wat ik nooit gebruik)

Deze link geeft je direct van de Crushgrind maker de doorsnede en maten voor het maken van een Crushgrind pepermolen

Hier zijn alle maten in mm aangegeven, de Canadese maker gebruikt metrische maten (Canada is officieel metrisch)

Ik denk dat alle pertinente gegevens aanwezig zijn, en Ik zou graag horen wat er aan ontbreekt, en wil dit dan wel doorgeven aan de manufacturer of Crushgrind.


http://www.crushgrind.us/downloads/WOOD Inner Drilling.pdf

Hier is nog meer info te verkrijgen,

http://www.crushgrind.us/about.htm

http://www.crushgrind.us/instructions.htm
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@leo : Ik heb nu m'n eigen handleiding grofweg op papier staan.....Deze gebruik ik zelf bij het maken van de pepermolens....Wanneer ik deze stappen volg dat komt er steeds een nette pepermolen tevoorschijn. Bij veel handleidingen miste ik steeds 1 of 2 stappen(en ik heb volgens mij 5 verschillende handleidingen gezien) Binnenkort maak ik een soort van slide-show op you-tube voor het maken van pepermolens... De link die je stuurde bevat inderdaad een aantal handige maten maar mist weer het hoe-te-maken onderdeel..... Nu is mijn manier zeker niet de beste of meest handige manier maar hij werkt voor mij wel goed en dat is voor mij het belangrijkste... ;)
 
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Rick,

Kun je jouw handleiding een keer posten?

Het nog crush grind's liggen en mijn beuk met slaap is ook bijna droog denk ik.

Cas
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
@Nico: misschien raadzaam om even kort te sluiten met Rik over de inhoud van het artikel. De deadline voor het decembernummer is 1 november.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
@leo : Ik heb nu m'n eigen handleiding grofweg op papier staan.....Deze gebruik ik zelf bij het maken van de pepermolens....Wanneer ik deze stappen volg dat komt er steeds een nette pepermolen tevoorschijn. Bij veel handleidingen miste ik steeds 1 of 2 stappen(en ik heb volgens mij 5 verschillende handleidingen gezien) Binnenkort maak ik een soort van slide-show op you-tube voor het maken van pepermolens... De link die je stuurde bevat inderdaad een aantal handige maten maar mist weer het hoe-te-maken onderdeel..... Nu is mijn manier zeker niet de beste of meest handige manier maar hij werkt voor mij wel goed en dat is voor mij het belangrijkste... ;)

Yes het geeft all de maten in mm maar niet wat je eerst of laatst zou moeten doen.

Er zijn wel Youtube video dat show hoe sommige het doen, zoals de volgende, het word zout maler genoemd maar is natuurlijk hetzelfde als de peper molen.

Deze man verwijdert de haken en lijmt de molen er in met 2 componenten lijm(epoxy), dit kan misschien sommige draaiers helpen met het maken van een peper molen en of zout molen.

http://www.youtube.com/watch?v=mvDZZlDNjxA#t=16
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
@Leo: bedankt voor deze link, komt goed uit want ik heb voor vandaag een CrushGrind pepermolen op het programma staan. Net als Rick heb ik diverse handleidingen gelezen en alleen een combinatie van deze handleidingen geeft het complete proces weer.
Aan het werk dan maar....

Paul
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@huib : Hahaha...dat grossier valt wel mee hoor....ik ken mensen die maken er veeeeel meer..... Ik maak ze eigenlijk alleen wanneer ik er zin in heb....Moeten klanten soms wel aan wennen :p
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vorige week wilde ik de maalwerken gaan monteren in de gedraaide molens.... Doosje met pepermolen-maalwerken erbij gepakt..... Mmmmmm......Zoek.....zoek.....zoek......GRRRRR.....Heb ik alles verkocht aan mijn mede-pepermolen-makers hahahaha.....Nou ja.... Heb weer een volle doos maalwerken besteld, deze komen vrijdag binnen.....

Ik kwam ook nog de shaftless versie tegen....Daar wil ik toch ook eens mee aan de slag.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.