Sealen van uiteinden stammetjes

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Hoi - ik heb een vraag : welk soort lijm gebruiken jullie voor het sealen van de uiteinden van verse stammetjes.
of - als je geen houtlijm gebruikt, welk ander betaalbaar materiaal is er verder geschikt voor.
Ik vind houtlijm erg duur en heb de neiging het er (te) dun op te smeren.
Moet het perse dik? of mag het ook dunner?

ik heb er niet veel ervaring mee - liet eerder mijn stammetjes gewoon drogen en nam het verlies door inscheuren.
ik heb echter verschillende stammetjes gekregen, waarvan ik liever zoveel mogelijk materiaal goed hou
en ben dus op zoek naar de béste manier, maar denk ook meteen aan mijn platte portemonnaie..
iemand advies?

op bijgaande foto staan onder de paddenstoelen een paar stammetjes (prunus) die ik had moeten sealen, bv.
http://farm6.static.flickr.com/5295/5491420456_d579dd90ee_z.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik gebruik verdunde witte houtlijm. Ongeveer half om half. Bij de action is die volgens mij het goedkoopst. Ik denk dat randsealer van frencken ook moet werken.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Zie mijn houtsite mijnhoutweb.nl
onder tab "Infobronnen" >> "Houtkennis & ervaring" >> Drogen van hout".
Fotootje van ingesmeerde koppen onder tab "Doosjes".
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Als je latex gebruikt dan moet je de glanzende soort gebruiken. De matte is gewoon waterdoorlatend. De glanzende vormt echter een soort dunne film, die kan wel goed werken.
Ik zelf gebruik altijd houtlijm, verdund, werkt prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.