Moet je MDF schilderen?

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hallo,
Ik ben een karretje voor opslaan van resthout aan het maken.
Het onderste draagvlak dacht ik in triplex te maken voor de draagkracht. De rest, de zijpanelen, wou ik in MDF maken daar ik nog een enkele panelen heb liggen.
Kan ik dit mdf onbewerkt laten? Moet ik het verven?
Kan je mdf ook vernissen?
Groeten,
Benensam
 

Sellies

Actieve deelnemer
12 feb 2012
33
0
Elburg
Hallo Benensam,
Mdf moet je altijd bewerken. Daardoor ontstaan er geen invloeden van vocht, temperatuur etc.
Schilderen en vernissen zijn beschermlagen tegen deze invloeden. Het belangrijkste deel voor het vernissen/schilderen is de grondverf/primer. Zonder een degelijke grondverf (2 a 3 keer) behaal je geen goed resultaat. Je moet dus je mdf behandelen.
Groet,
Frans
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hangt af van waar het staat, is dit een droge plek binnen dan heeft afwerken geen zin buiten het visuele aspect.
In een vochtige plek zal het met de tijd gaan zwellen, voor het gebruik dat je ervan wil hebben is dat geen catastrofe. Zie wel dat je de binnenhoeken verstevigd met houten balkjes waar je de platen in schroeft. Op de mijne heb ik dat niet gedaan en ze komt uiteen daar de schokken van het hout dat erin vliegt. (in mijn geval gaat het om een grote bak op wielen waar ik mijn afvalhout in gooi)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wanneer zo'n karretje alleen binnen in een droge werkplaats staat zie ik niet direct aanleiding om dit te schilderen. Echter wil het oog soms ook wat en niet iedereen vind MDF mooi.......Persoonlijk vind ik het wel passen in een werkplaats..
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk er net ook weer aan dat je met verven de vrijlating van formaldehyde stopt, ik dacht zelfs dat onbehandeld mdf binnenshuis verboden was. Maar in een werkplaats waar er altijd toch mdf ligt maakt dit niet veel uit, afhankelijk van het type verf geeft deze ook boze stoffen af.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Onze keuken is ongveer 14 jaar schat ik,

MDF,,

buitenzijde gelakt, maar sommige vaste delen, binnekant, nooit zichtbaar, die zijn niet behandeld.

Ik heb laatste het stuk boven het fornuis moeten wegnemen en terugplaatsen, viel me op dat dat nog als nieuw uitzag.

Zolang er geen vocht aankan gaat dat dus blijkbaar perfect lang mee.

Maar jouw karretje zou ik wel behandelen, zeker de kopse kanten.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Onze keuken is ongveer 14 jaar schat ik,

MDF,,

buitenzijde gelakt, maar sommige vaste delen, binnekant, nooit zichtbaar, die zijn niet behandeld.

Ik heb laatste het stuk boven het fornuis moeten wegnemen en terugplaatsen, viel me op dat dat nog als nieuw uitzag.

Zolang er geen vocht aankan gaat dat dus blijkbaar perfect lang mee.

Maar jouw karretje zou ik wel behandelen, zeker de kopse kanten.

Bizar. Normaal als je MDF aan 1 kant zou schilderen dan is de kans zeer groot dat de plank begint krom te trekken.
MDF moet je infeite altijd langs de 2 kanten behandelen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Lekker niet doen. Onnodige tijd en verf verspilling is mijn mening. Het is een functioneel werkstuk, dan hoeft het er ook niet piccobello uit te zien...

@Den deze, als die gefixeerd is trekt het niet zomaar krom hoor. Op het werk markeren wij altijd de delen die niet in het zicht komen, die worden ook niet meegespoten (op een laag grondverf na). Scheelt tijd en verf.
 

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
Goedendag aan allen,

Ik ben nieuw hier, Als jonge snaak was ik al gek van plankjes en nagels en wou ik meubelmaker worden. Daar ik astma had/heb werd mij deze richting op school afgeraden. ben dan maar de richting sanitair gevolgd met succes maar nooit (buiten vakantie werk) uitgeoefend, was niet mijn ding.
heb ondertussen, buiten materiaal koffertjes maken, valse plafonds leggen, ramen bekleden, parket leggen niet zo veel ervaring en feitelijk ook niet veel gereedschap, nu ik op pensioen ga wil ik mij daar toch meer en meer op toeleggen als hobby. Zeker nu er veel te vinden, zien is op het internet. wel veel in de Engelse taal. in het Nederlands is er vrij weinig te vinden. Al mijn bovenstaande activiteiten moesten uit de losse pols komen of door raad van vrienden en geburen.

Ik wil al direct in huis vallen met een vraagje.

Ik moet in de nabije toekomst weer enkele nieuwe ramen uitbekleden en zou dit nu met mdf willen doen i.p.v. multiplex zoals vroeger. kan ik dat dat kleuren en vernissen zoals multiplex of kan men dat beter met verf schilderen?
Zou graag eens een foto zien van gevernist en of gekleurd mdf.
Is er iemand die dat al gedaan heeft?

Dank bij voorbaat
 
Laatst bewerkt:

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
Ben nog niet zo vlot op dit forum, en hier ging het over schilderen op mdf, vandaar.
Uitbekleden van ramen betekent: dat na het plaatsen van ramen(of deuren) een kader voor de afwerking wordt gemaakt, kan natuurlijk ook met pleister afgewerkt worden. Ik heb dat altijd gedaan met multiplex en dat kan men mooi afwerken met vernis na eventueel een donkere keuring te geven.
Nu zou ik dat eens willen uitproberen met mdf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.