Kopieren van een vorm met bovenfrees / maken mal

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Een korte beschrijving hoe je een vorm kan kopieren met de bovenfrees. Om bijvoorbeeld een exacte freesmal of inleg te maken.
In mijn geval een mal voor een sluitkom. Deze moest met een kopieerfrees gemaakt worden, er was vanwege de sponning geen ruimte voor een kopieerring.

Dit is het principe, ik gebruikte een kopieerring van 20 en 40mm, en een frees van 10mm. Andere combinaties zijn ook mogelijk.
1.JPG

Begin met de 20mm kopieerring. Frees strak langs het object, niet afwijken. Het object zit vastgeschroefd. Frees zo diep als mogelijk. Bij mij was dit een mm of 5, de frees was niet langer.
Het MDF gebruikte ik als hulpmiddel om de machine een groter oppervlak te geven. De (tijdelijke) mal die gemaakt wordt eronder is van betonplex 12mm.
2.jpg

Dan met een decoupeerzaag grof de rest wegzagen. En met een kopieerfrees het gat over de hele houtdikte gelijk maken. Als je een kopieerfrees hebt met de kogellager aan de onderkant, draai je het hout gewoon om. Het randje van 5mm was voldoende voor de kogellager. Deze stap is uiteraard niet nodig als je frees lang genoeg is voor de dikte van het hout.
3.jpg

Daarna met de kopieerring van 40mm de uiteindelijke mal frezen, aan de hand van de vorige (tijdelijke) mal. Ik had dit van MDF gemaakt, maar doe dit van betonplex! MDF is te zacht als freesmal, vooral bij gebruik van een kopieerfrees.
4.jpg

Hetzelfde principe kan je gebruiken om een grotere mal te maken van een vorm, zodat je niet met een kopieerfrees hoeft te werken, maar met een kopieerring. Teken het dan zelf even uit, zoals op de eerste prent.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Dit is het principe, ik gebruikte een kopieerring van 20 en 40mm, en een frees van 10mm. Andere combinaties zijn ook mogelijk.

De "wiskunde" hierachter is tamelijk simpel: (Diameter grote kopieerring - Diameter kleine kopieerring)/2 = Diameter frees

Gr Ed
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
Ik had dit van MDF gemaakt, maar doe dit van betonplex! MDF is te zacht als freesmal, vooral bij gebruik van een kopieerfrees.

Bedankt voor deze uitleg.
MDF is inderdaad te zacht voor een mal, vooral bij veel gebruik, is ook mijn ervaring. Maar ik geef toch de voorkeur aan MDF omdat het makkelijker en rafelvrij is te frezen.. De kopse kanten impregneer ik dan met houtrotstop. Dan wordt het ook hard.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Kopieerfrees
Eerst de kleine ring langs het object
Met de grote ring de uiteindelijke mal maken
Diameters grote ring - kleinering /2 = diameters frees
Bv 40 - 20 = 20 / 2 = 10 dit is dan diameter frees


Diameter kopieerring /2 - diameter frees /2 = afstand snijkant kopierfrees -> buitenkant kopieerring. Voorbeeld kopieerring 30mm, frees D=10 maakt 15-5 = 10mm In dit geval maak je je mal rondom 10mm ruimer dan hetgeen je wilt frezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.