bomen vellen bij volle maan

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Kortelings gaan we 15 grote Amerikaanse eiken laten vellen.
De stammen zagen we nadien voor meubelhout , de rest in brandhout.
Maar nu hoor ik nogmaals zeggen dat de bomen niet bij volle maan mogen geveld worden, want dat ze anders makkelijker barsten of openscheuren.
Wat is hier van aan?
Heeft de maan zulke invloed?
jan
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Neem ook een kompas mee, richt de punt van je kettingzaag precies naar het noorden tijdens het zagen, dan zullen de planken erna minder snel krom trekken :p
 
A

Athanor

Guest
Voor de rationalisten onder ons is dat onzin. Ben je echter wat meer spiritueel ingesteld dan zou je hier wel eens een leidraad in kunnen vinden. De antroposofische landbouw maakt veel gebruik van dergelijke uitgangspunten.

Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Over dit thema is in het verleden nog geschreven. Er is een kalender waar je de meest geschikte dagen kunt terugvinden voor het vellen van bomen.
http://www.thoma.at
Op deze site stond een maankalender, ik vind hem nu wel niet onmiddellijk terug.
Of het waarheid is of onzin laat ik persoonlijk in het midden. Het antwoord van Fons is daar duidelijk in.
Hier vind je nog een discussie:http://www.ecobouwers.be/forum/post/boom-vellen-bij-nieuwe-volle-maan
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik kan me er rationeel wel iets bij voorstellen. Het effect van de maan op het getij is midden op de oceaan zo'n 40-60 cm. Springtij en doodtij lopen zo'n twee dagen achter op de maanskalender, omdat het water zoveel wrijving ondervindt van het aardoppervlak. Met die wetenschap kan ik me voorstellen dat er bij volle maan, maar dan nog meer bij nieuwe maan, meer sap in de stam zit dan bij eerste en laatste kwartier. Misschien valt een stam daardoor met een hardere klap, kan het hout daardoor minder hebben, of allebei?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik meen ook wel eens iets gehoord te hebben over de invloed van de maan op de sapstromen in bomen vgl me eb en vloed, springtij ed.

We vinden het toch ook normaal bomen te snoeien/kappen in en rond de wintermaanden, juist ivm de afgenomen sapstroom? Kort door de bocht is minder sap, minder lang drogen en daardoor kleinere kans op werken/scheuren tijdens en na het droogproces. En minder smurrie dat op je zaag/schaafmachine aankoekt bij het verwerken ervan? Hoe reactief het hout is is natuurlijk ook afhankelijk van de interne spanningen van een boom, torsie ofzo.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Van mijn houthandelaar heb ik gehoord dat je op de maan moest letten wanneer je een boom velt (weet niet meer welke stand de beste is)
De enige reden die hij gaf was dat je zo houtworm kon mijden.

Van even rond te surfen lijkt het beste moment te zijn bij neergaande maan, voor eik is de ideale tijd kerstmis wanneer al het sap gedaald is. Volgens de gezegden mag je in februari al niet meer kappen want het sap komt terug naar boven, en dat sap is voedsel voor insecten, schimmels zwammen enz...
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je bent er ook van plan brandhout van te maken?

Er gaan ook verhalen dat in een bepaalde tijd van het jaar bij een bepaalde maanstand het hout onbrandbaar wordt. Het verkoold dan wel, maar brand niet op. Zie de onderstaande artikelen.

http://www.ecodorpboekel.nl/maanhout/index.php

http://www.rons.biz/nieuws/index.htm

Ik weet ook niet wat het waarheidsgehalte is, ik zet het hier neer ter info, lering en vermaak ;-)
 

WR1944

Oud hout
Ik dacht dat (voormalig) prinses Irene de enige tree hugger was in Nederland maar ik blijk me vergist te hebben. Ik ben blij dat ik met m'n technische opleiding tevens geleerd heb af te gaan op bewijsbare zaken. Dus kom maar op met het wetenschappelijk bewijs voor al die veronderstellingen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Haha wat een gedoe :p.

Bewijs jah, ik denk dat je zelf al weet dat dat niet aangeleverd zal worden. (Dubbel)blind in studie verband bomen gaan kappen en drogen lijkt me erg lastig, en wat zijn je uitkomstmaten dan?

Ik meen dat het gewoon bewezen is dat sapstroom beïnvloed wordt door de maanstand. Hoe zich dat uit in je plankje, tja dunno. Of het maan-effect groot genoeg is? Denk dat het drogen theoretisch dan met minder problemen gepaard kan gaan. Gelukkig maken we in de normale wereld niet alleen beslissingen op basis van keiharde evidence, dan moeten we namelijk erg veel laten, empirisch vastgestelde waarheden en zelfs de ervaring van iemand die "er verstand van heeft" (of dat meent) wordt nog regelmatig gebruikt. Ook door bèta mensen:p

Boomknuffelaar... Enkel op incidentele basis als ik over het stuur van m'n mountainbike duik, maar dan wel meteen tot bloedens toe.
Tough lovers, die bomen.

Topicstarter kan zich het een stuk makkelijker maken:
- w88 op een maansverduistering
- gewoon op tijd uit z'n nest komen en 's ochtends zagen :eek:
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Of het uit maakt voor meubelhout weet ik niet, maar het schijnt wel degelijk van belang te (kunnen) zijn wanneer je een boom velt.
En dan heb ik het in dit geval over het bouwen van een log cabin. Heb er zelf nog nooit een gebouwd, maar wel vele bezocht in alaska en heb ook de nodige literatuur thuis.
Er zijn streken waar je kunt kiezen om een boom te laten vellen tijdens 'nieuwe maan', dus de twee weken voor volle maan.
Het schijnt zo te zijn dat dan de sapstroom minimaal is, en die sapstroom is weer gevoelig voor schimmels/paddestoelen ed. Ook schijnen die stammen minder te splijten dan bomen geveld in de periode na volle maan.
Of het allemaal veel uit maakt kan ik niet zeggen, ik denk dat je een boom in de winter moet zagen, dan weet je zeker dat je goed zit.
We hebben het dus hier over bomen gebruikt voor blokhutten. Ik ben er eigenlijk wel zeker van dat het voor hout gebruikt voor meubels ed helemaal niets uit maakt.
(en voor blokhutten ook minimaal)
Ik heb het er toevallig laatst een keer met een houthandelaar over gehad (ben zelf bosbouwer) en die zei ook wel dat er bepaalde mensen zijn die hun hout op een bepaalde datum geveld willen hebben. Hij deed er nog al lacherig over, en ik betwijfel dus of hij dat dan ook op die data deed.

Wat ook wel gebeurt om de sapstroom minimaal te hebben is om de boom eerst te ringen, dus rondom de stam een hele strook hout weg halen. Daardoor stopt de houtstroom en sterft de boom langzaam af. Dat hout schijnt dus bijna geen werking meer te hebben.

Om dus weer bij de topicstarter terug te komen, ik zou de zaag er in zetten. Dan de kopse kanten van de stammen gelijk insmeren, en dan maar eens op dit forum kijken naar manieren om planken zo goed mogelijk te drogen. Belangrijk is om de kopse kanten in te smeren, goed op te latten, goed de wind er door laten gaan en vlak neerleggen. En geduld hebben.

succes ermee
 

WR1944

Oud hout
Dat grote hemellichamen als de zon en de maan invloed kunnen uitoefenen op grote watermassa's kan niemand ontkennen. Maar zodra er een lichte restrictie is in die watermassa wordt de invloed al een stuk kleiner. Het normale getijverschil aan het Nederlandse Noordzeestrand is zo rond de anderhalve meter. Zodra het water meer ingesloten is zoals bij de Middellandse Zee is het effect al een stuk minder, 10 tot 15 centimeter. En als het vocht zich in een cappilaire ruimte bevindt of is ingesloten in een celstructuur zie ik het effect van de zon of de maan als niet significant. Pas als ik een goed onderbouwd verhaal van een bioloog lees wil ik m'n zienswijze aanpassen. Opmerkingen als: Er is geen bewijs dat het niet zo is hebben in mijn ogen weinig wetenschappelijke waarde. Hoelang heeft men niet gedacht dat de aarde plat was en hoelang dacht men niet dat de aarde het middelpunt van het universum was (geocentrisch systeem). De astrologie is hier nog steeds op gebaseerd met de retrograde tabellen van planeten als gevolg.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Vroeger hielden de boomkappers altijd rekening met de maanstand als er mooie, waardevolle bomen moesten geveld. Of het nu met wassende of afnemende maan is weet ik niet, maar de getijden hebben ook hun spring/neap naargelang de maan. En ik denk niet dat de boomkappers in contact stonden met de zeelui. Voor wat het waard is....
gr,
Danny
 

tuoh

Oud hout
Vroeger had men ook niet de wijsheid in pacht, niet alles van wat men vroeger deed steunde op rationele gronden, er kwam ook wel eens een ferme portie bijgeloof om het hoekje kijken. Er worden best in de winter bomen geveld omdat de sapstroom dan aanmerkelijk minder suikers bevat. Een boom met weinig suikers in de cellen is minder aantrekkelijk voor houtboorders, die vinden hun gading niet en gaan ergens anders aan tafel:p

Het is niet zo dat een boom in de winter geen sap meer bevat alhoewel je dat soms wel eens leest. Dat verschil in sapgehalte is minimaal tussen winter- en zomerseizoen. Zaag gelijk welke boom om in de winter en je ziet het sap zo opborrelen uit de stam, of knip in de winter eens een takje van een Notenlaar en hou er een glas onder, dat is op een half uurtje vol sap.
Bossen en wouden zijn altijd omgeven geweest met al dan niet huiveringwekkende verhalen en sagen, denk maar aan dwaallichten, weerwolven, etc.. Daar past dan wel een verhaal over de maanstanden bij ook:D

Mvg,

André
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Er zit wel degelijk verschil in welke boom je omzaagt mbt de sap stroom. Een notelaar is inderdaad een boom die je dus niet in de winter moet snoeien, dan kan die dood 'bloeden'.
Maar zaag maar eens een berk om in de winter of in de zomer. Een wereld van verschil. Zelfde kun je ook goed zien bij bijvoorbeeld populieren, een echte waterboom.
Ik zit zelf op een harvester, zo'n machine die bomen beetpakt, omzaagt en in stukken zaagt. In t voorjaar, zomer dan zie je het sap uit de bomen stromen. Vooral met populieren komt het er letterlijk met bakken tegelijk uitzetten. In de winter is dat nihil.
In t voorjaar/zomer blijft de stobbe ook heel lang doorbloeden, soms wel een week lang. Dan stuwen de wortels het water naar boven.
Ook beschadig je bomen veel eerder in de zomer dan in de winter. Omdat de sapstroom dan volop in beweging is zit de bast veel 'losser' dan in de herfst/winter.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals bv de notelaar. Een boom die ik helaas te weinig tegenkom..

dan nog wat anders. in scandinavie schijnt het wel eens voor te komen dat ze bomen, gebruikt voor brandhout, omzagen in de zomer. Als de boom nog vollop in het blad zit. Doordat het blad er nog aan zit onttrekt dit blad al het vocht uit de boom, de boom word als het ware leeg gezogen. Dus dat scheelt al weer in het droogproces....

ach, en zo doet ieder zijn eigen ding.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
dan nog wat anders. in scandinavie schijnt het wel eens voor te komen dat ze bomen, gebruikt voor brandhout, omzagen in de zomer. Als de boom nog vollop in het blad zit. Doordat het blad er nog aan zit onttrekt dit blad al het vocht uit de boom, de boom word als het ware leeg gezogen. Dus dat scheelt al weer in het droogproces....
Ik zag laatst in een reeks op Discovery of NG over Alaska (Yukon Men als ik het goed heb) dat ze daar ook bomen 'ringen' voordat ze gekapt worden. Zou dit ook te maken hebben met het 'leegzuigen' zoals hierboven beschreven?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hoelang heeft men niet gedacht dat de aarde plat was en hoelang dacht men niet dat de aarde het middelpunt van het universum was (geocentrisch systeem). De astrologie is hier nog steeds op gebaseerd met de retrograde tabellen van planeten als gevolg.

Vroeger deed men ook veel goed zonder enige wetenschappelijke basis, denk maar aan geneeskunde op basis van planten. Allemaal het gevolg van duizenden jaren "trial and error"
Ze wisten dat het werkte, maar niet altijd waarom. De moderne wetenschap doet juist hetzelfde, maar staat enkel achter zaken die ze kan uitleggen en bewijzen, en dan nog...
Je zou verwonderd staan van hoeveel alledaagse en normale zaken de wetenschap nog steeds niet kan bewijzen. Zaken zoals de migratie van vogels en hoe ze hun weg vinden, er zijn hypotheses maar nog geen bewezen verklaring. De mens heeft alleszins niet gewacht op de wetenschap om duiven te gebruiken voor communicatie. :p
Het gekke is dat je het hebt over zwaartekracht en de getijden, maar de wetenschap zelf kan zwaartekracht nog niet verklaren :p
En het verhaal van de platte aarde in het centrum van het geheel is ook niet ver van modern bijgeloof, minstens vanaf de Egyptenaren was het min of meer aanvaard dat de aarde een bol was anders hadden ze technisch gezien de piramides niet kunnen bouwen zonder een diepe kennis van ons stelsel, de grieken hadden zelfs de diameter, omtrek en volume van de aarde exacte berekend. Het is ook rond die tijd dat het heliocentrisme in meerdere culturen rond de wereld bewezen werd, maar later stuitte op filosofische of religieuze problemen.

Ik blijf op dat vlak liever agnostisch, je moet ook niet alles geloven. Met de school gingen we eens een biologische boer bezoeken die verklaarde dat je de hoorns van de koeien erop moest laten want ze vingen daarmee kosmische stralingen op...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.