Goede olie voor werkblad keuken?

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Wie weet er een goede olie om een massief eiken keukenwerkblad mee te behandelen? De olie moet uiteraard 'voedselveilig' zijn en het blad waterbestendig maken. Het liefst gebruik ik een olie die de kleur van het blad niet aanpast (donkerder worden is geen probleem).

b.v.d!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Elke 'goede' meubelolie is voedselveilig na uitharden. Alle drogende olie is gelig, dus enigzins kleurverschuiving krijg je altijd. Als je echt voedselveilig wilt, dan blijft er niet veel over dan food-grade walnootolie of sojaolie. Drogen niet echt heel erg hard door, en leveren dus ook geen goede bescherming tegen water, dus goed onderhouden en regelmatig opnieuw olien...
 

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Ik lees al een tijdje mee hier op het forum (vooral de bootjes en kistjes doen mijn handen jeuken) en heb nu toch maar eens geregistreerd om maar meteen een vraag te stellen. Ik ben van plan om een keuken te zetten met een massief beuken werkblad, dit blad moet natuurlijk van de nodige bescherming worden voorzien. Na hout-olie.nl te hebben bekeken zie ik echter door de olie het hout niet meer. Wat is nu een goede keuze? Tung olie, verbeterde houtolie, gekookte lijnolie, verbeterde gekookte lijnolie, danish olie, het zijn er zoveel.
Volstaan al deze oliën en is het een kwestie van een paar proefstukjes maken om te zien welke olie ik het mooist vind, of is de ene olie significant beter voor deze toepassing dan de ander?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Misschien een idee om eens te bellen met Ron van Zaltbommel van de site hout-olie.nl . Hij heeft een grote hoeveelheid vakkennis en geeft ook degelijk advies.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Goed plan Rick, maar ik hoopte (en verwachtte eigenlijk) dat iemand hier ervaring had met een goede olie voor houten keuken werkbladen.

B.t.w. Waar werk jij je snijplanken mee af?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mijn snijplanken werkt ik meestal af met walnotenolie . Makkelijk in gebruik en ruikt heerlijk. Niet iedereen houdt van de geur van tung-olie heb ik gemerkt. Soms wil ik een snijplank nog wel een een extra behandeling geven met mijn "beall buffing system" .....dan komt er dus nog een laagje carbaubawax overheen. Draagt niet direct wat bij functioneel maar het ziet er wel spectaculair uit !!
 

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Ik heb mijn keuze veranderd en het zal een werkblad worden van massief berkenhout, de lichtere kleur vind ik toch net wat mooier. Ik heb inmiddels contact gehad met Ron en die raad mij aan eerst een laag impregneerolie aan te brengen om vervolgens een laag verbeterde danish oil te gebruiken. De impregneerolie om een goede bescherming te bieden aan de ondergrond en om te zorgen voor een goede hechting van de danish oil. De hars in de danish oil zou dan voor een sterk en slijtvast oppervlak moeten zorgen.
Dan moeten we dat maar eens gaan proberen op een proefstukje, het is wel aardig aan de prijs moet ik zeggen. Ik gebruik wel eens lijnolie en dan zit je voor een paar duppies toch op een behoorlijke rang, 20 euro per liter kan toch aardig aantikken :rolleyes:
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Danish Oil, drie lagen - opbrengen met een lint free cloth

en opgepast, zowel de boven als onderkant bewerken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
@kleinekapitein: ik ben benieuwd naar het resultaat, wil je dat laten weten?

@Chris: ik neem aan dat de onderzijde ook bewerkt moet worden ivm kromtrekken? Dat zal in mijn geval moeilijk worden aangezien het blad al gemonteerd is. Overigens is het zo'n 4cm dik en denk ik dat het met kromtrekken wel mee zal vallen.:)
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
door wisseling van vochtigheid moet in dit geval zowel de boven als onderkant worden bewerkt zodat de vochtigheid in het houd wordt gestabiliseerd - met name in keukens of badkamers

door alleen de bovenkant te doen is er een groot risico van instabiliteit wat kromtrekken kan bewerkstelligen.

in kort, ja het gaat kromtrekken.

Ondanks dat het al gemonteerd is kan je de via de kastjes en laden erbij komen?


Untitled by mcluma, on Flickr


Untitled by mcluma, on Flickr
 

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
@kleinekapitein: ik ben benieuwd naar het resultaat, wil je dat laten weten?

@Chris: ik neem aan dat de onderzijde ook bewerkt moet worden ivm kromtrekken? Dat zal in mijn geval moeilijk worden aangezien het blad al gemonteerd is. Overigens is het zo'n 4cm dik en denk ik dat het met kromtrekken wel mee zal vallen.:)

Ja ik zal het resultaat wel posten. Ik ben echter van gedachten veranderd en ook hier zal het een massief eiken werkblad worden. Ik heb gezien dat er nog wel eens donkerdere plekken in berkenhout willen zitten en dat vond ik een afknapper. Ik heb ook mijn twijfels gekregen over de danish oil, ik lees hier en daar dat zo'n laag ondanks de vermeende slijtvastheid toch snel krassen in het oppervlak vertoond. Ik denk er daarom over om eerst de impregneer olie te gebruiken en daarna alleen nog te behandelen met een geschikte lijnolie totdat het hout verzadigd is.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Eentje is nog niet genoemd en volgens mij zeer geschikt, Osmo, of hardwaxolie. 3 keer aanbrengen en volgens mij de beste bescherming van alle genoemde opties (wel een gewaagde uitspraak;)).

jaap
 

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Helaas kwam ik net van een koude kermis thuis. In tegenstelling tot wat in de maatwerkfolders wordt aangegeven weigeren ze bladen met een hoekverbinding te leveren. Er zijn problemen geweest in het verleden met mensen die een dergelijke verbinding hebben gebruikt, blijkbaar vinden ze het risico op werken te groot. Iemand die ervaring heeft met deze verbinding (overdreven groot weergegeven) en mij kan vertellen of het risico inderdaad zo groot is? Of zouden ze gewoon te maken hebben gehad met een paar niet heel erg handige doehetzelfers...

2qxsxg9.png
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Beetje raar dat hier nog niemand de olie genoemd heeft die verkocht wordt bij Ikea, de prijs valt goed mee en de kwaliteit is naar mijn weten prima!

Wat die hoekverbinding betreft: als de verbinding niet perfect samenkomt en er water tussen kan komen heb je de poppen aan het dansen...
Van het minste dat het blad kromtrekt heb je bovendien al problemen, lijmnaad komt los en er kan ook weer water tussen komen.
Je zou er eventueel nog lamello's of iets dergelijks kunnen infrezen, maar het is dan nog de vraag of dat het hout kan tegenhouden van kromtrekken.

Ik denk dat met gestoomd hout (voor de stabiliteit), degelijke verbindingen en een perfect dichte naad het moet lukken, maar het luistert echt wel nauw hier.

Groeten,
Steven
 

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
De olie van Ikea is inderdaad prima al heb ik het idee dat deze minder diep in het hout trekt en vaker opnieuw behandeld moet worden dan een willekeurige andere lijnolie. Misschien heeft dat iets van doen met het gebrek aan oplosmiddelen, die olie is bedoeld voor werkbladen en moet natuurlijk voedselveilig zijn.
Ik heb inmiddels besloten geen maatwerkblad te nemen. Ik ga het gewoon zelf aanpakken, ik wil een rechte verbinding dus dan maak ik gewoon een rechte verbinding. Ik wil een onderbouw spoelbak dus ik frees een onderbouw spoelbak in. Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht snap ik eigenlijk nog steeds niet. Het scheelt letterlijk honderden euro's, het is allemaal recht toe recht aan dus prima zelf te doen. Het blad komt tussen de tegels zodat deze in de toekomst makkelijk vervangen kan worden mocht ik een keer iets anders willen of als er toch ergens water tussen is gekropen. Het wordt na een omweg van berken en eiken alsnog de eerste keus; massief beukenhout. Zeer vriendelijk voor de portemonnee en als ik in 10 jaar zo'n blad afschrijf ben ik al een dik tevreden mens.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
ik kan bevestigen dat de osmo olie een zeer goeie keuze is voor een keuken. Indien gewenst kan ik wel wat foto's plaatsen (na 2 jaar intensief gebruik)
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Toen ik deze draad startte was de bovenziide het werkblad in kwestie al 5 keer behandeld met de inderdaad niet dure Ikea 'Behandla' (de onderkant 2 keer voor het geplaatst werd). Inmiddels is het werkblad nog een paar keer behandeld met dezelfde olie. Het probleem is dat, wanneer er water(druppels) op blijft staan dit nog steeds in het blad trekt en vlekken veroorzaakt. Deze vlekken zijn alleen te verwijderen dmv (licht) schuren. Ik had verwacht dat de olie het hout beter zou afsluiten/beschermen.

@Grijzeblubber, ik ben zeer geïnteresseerd in de foto's!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.