PDA

Bekijk Volledige Versie : Goede olie voor werkblad keuken?

peterderooij
04-06-12, 16:32
Wie weet er een goede olie om een massief eiken keukenwerkblad mee te behandelen? De olie moet uiteraard 'voedselveilig' zijn en het blad waterbestendig maken. Het liefst gebruik ik een olie die de kleur van het blad niet aanpast (donkerder worden is geen probleem).

b.v.d!

henkverhaar
04-06-12, 17:58
Elke 'goede' meubelolie is voedselveilig na uitharden. Alle drogende olie is gelig, dus enigzins kleurverschuiving krijg je altijd. Als je echt voedselveilig wilt, dan blijft er niet veel over dan food-grade walnootolie of sojaolie. Drogen niet echt heel erg hard door, en leveren dus ook geen goede bescherming tegen water, dus goed onderhouden en regelmatig opnieuw olien...

Jan van der Ploeg
04-06-12, 19:13
Kijk eens op www.hout-olie.nl

peterderooij
04-06-12, 22:15
Bedankt voor de reacties.

Dan denk ik dat Tungolie (http://www.hout-olie.nl/contents/nl/d253_tungolie.html) de beste keus is.

kleinekapitein
10-06-12, 17:29
Ik lees al een tijdje mee hier op het forum (vooral de bootjes en kistjes doen mijn handen jeuken) en heb nu toch maar eens geregistreerd om maar meteen een vraag te stellen. Ik ben van plan om een keuken te zetten met een massief beuken werkblad, dit blad moet natuurlijk van de nodige bescherming worden voorzien. Na hout-olie.nl te hebben bekeken zie ik echter door de olie het hout niet meer. Wat is nu een goede keuze? Tung olie, verbeterde houtolie, gekookte lijnolie, verbeterde gekookte lijnolie, danish olie, het zijn er zoveel.
Volstaan al deze olin en is het een kwestie van een paar proefstukjes maken om te zien welke olie ik het mooist vind, of is de ene olie significant beter voor deze toepassing dan de ander?

rickkoorman
10-06-12, 18:59
Misschien een idee om eens te bellen met Ron van Zaltbommel van de site hout-olie.nl . Hij heeft een grote hoeveelheid vakkennis en geeft ook degelijk advies.

peterderooij
10-06-12, 21:39
Goed plan Rick, maar ik hoopte (en verwachtte eigenlijk) dat iemand hier ervaring had met een goede olie voor houten keuken werkbladen.

B.t.w. Waar werk jij je snijplanken mee af?

rickkoorman
16-06-12, 07:56
Mijn snijplanken werkt ik meestal af met walnotenolie . Makkelijk in gebruik en ruikt heerlijk. Niet iedereen houdt van de geur van tung-olie heb ik gemerkt. Soms wil ik een snijplank nog wel een een extra behandeling geven met mijn "beall buffing system" .....dan komt er dus nog een laagje carbaubawax overheen. Draagt niet direct wat bij functioneel maar het ziet er wel spectaculair uit !!

kleinekapitein
16-06-12, 18:36
Ik heb mijn keuze veranderd en het zal een werkblad worden van massief berkenhout, de lichtere kleur vind ik toch net wat mooier. Ik heb inmiddels contact gehad met Ron en die raad mij aan eerst een laag impregneerolie aan te brengen om vervolgens een laag verbeterde danish oil te gebruiken. De impregneerolie om een goede bescherming te bieden aan de ondergrond en om te zorgen voor een goede hechting van de danish oil. De hars in de danish oil zou dan voor een sterk en slijtvast oppervlak moeten zorgen.
Dan moeten we dat maar eens gaan proberen op een proefstukje, het is wel aardig aan de prijs moet ik zeggen. Ik gebruik wel eens lijnolie en dan zit je voor een paar duppies toch op een behoorlijke rang, 20 euro per liter kan toch aardig aantikken :rolleyes:

mcluma
18-06-12, 10:33
Danish Oil, drie lagen - opbrengen met een lint free cloth

en opgepast, zowel de boven als onderkant bewerken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

peterderooij
18-06-12, 12:20
@kleinekapitein: ik ben benieuwd naar het resultaat, wil je dat laten weten?

@Chris: ik neem aan dat de onderzijde ook bewerkt moet worden ivm kromtrekken? Dat zal in mijn geval moeilijk worden aangezien het blad al gemonteerd is. Overigens is het zo'n 4cm dik en denk ik dat het met kromtrekken wel mee zal vallen.:)

mcluma
19-06-12, 15:01
door wisseling van vochtigheid moet in dit geval zowel de boven als onderkant worden bewerkt zodat de vochtigheid in het houd wordt gestabiliseerd - met name in keukens of badkamers

door alleen de bovenkant te doen is er een groot risico van instabiliteit wat kromtrekken kan bewerkstelligen.

in kort, ja het gaat kromtrekken.

Ondanks dat het al gemonteerd is kan je de via de kastjes en laden erbij komen?

http://farm9.staticflickr.com/8150/7376127012_32a985a318.jpg (http://www.flickr.com/photos/51594097@N07/7376127012/)
Untitled (http://www.flickr.com/photos/51594097@N07/7376127012/) by mcluma (http://www.flickr.com/people/51594097@N07/), on Flickr

http://farm8.staticflickr.com/7094/7376124284_9bd205e62c.jpg (http://www.flickr.com/photos/51594097@N07/7376124284/)
Untitled (http://www.flickr.com/photos/51594097@N07/7376124284/) by mcluma (http://www.flickr.com/people/51594097@N07/), on Flickr

kleinekapitein
19-06-12, 15:23
@kleinekapitein: ik ben benieuwd naar het resultaat, wil je dat laten weten?

@Chris: ik neem aan dat de onderzijde ook bewerkt moet worden ivm kromtrekken? Dat zal in mijn geval moeilijk worden aangezien het blad al gemonteerd is. Overigens is het zo'n 4cm dik en denk ik dat het met kromtrekken wel mee zal vallen.:)

Ja ik zal het resultaat wel posten. Ik ben echter van gedachten veranderd en ook hier zal het een massief eiken werkblad worden. Ik heb gezien dat er nog wel eens donkerdere plekken in berkenhout willen zitten en dat vond ik een afknapper. Ik heb ook mijn twijfels gekregen over de danish oil, ik lees hier en daar dat zo'n laag ondanks de vermeende slijtvastheid toch snel krassen in het oppervlak vertoond. Ik denk er daarom over om eerst de impregneer olie te gebruiken en daarna alleen nog te behandelen met een geschikte lijnolie totdat het hout verzadigd is.

mcluma
19-06-12, 16:43
Zolang je maar beide kanten doet.

anders gaat het krom trekken

jaap
19-06-12, 18:19
Eentje is nog niet genoemd en volgens mij zeer geschikt, Osmo, of hardwaxolie. 3 keer aanbrengen en volgens mij de beste bescherming van alle genoemde opties (wel een gewaagde uitspraak;)).

jaap

kleinekapitein
19-06-12, 19:25
Helaas kwam ik net van een koude kermis thuis. In tegenstelling tot wat in de maatwerkfolders wordt aangegeven weigeren ze bladen met een hoekverbinding te leveren. Er zijn problemen geweest in het verleden met mensen die een dergelijke verbinding hebben gebruikt, blijkbaar vinden ze het risico op werken te groot. Iemand die ervaring heeft met deze verbinding (overdreven groot weergegeven) en mij kan vertellen of het risico inderdaad zo groot is? Of zouden ze gewoon te maken hebben gehad met een paar niet heel erg handige doehetzelfers...

http://i49.tinypic.com/2qxsxg9.png

Steven Gauwberg
19-06-12, 20:20
Beetje raar dat hier nog niemand de olie genoemd heeft die verkocht wordt bij Ikea, de prijs valt goed mee en de kwaliteit is naar mijn weten prima!

Wat die hoekverbinding betreft: als de verbinding niet perfect samenkomt en er water tussen kan komen heb je de poppen aan het dansen...
Van het minste dat het blad kromtrekt heb je bovendien al problemen, lijmnaad komt los en er kan ook weer water tussen komen.
Je zou er eventueel nog lamello's of iets dergelijks kunnen infrezen, maar het is dan nog de vraag of dat het hout kan tegenhouden van kromtrekken.

Ik denk dat met gestoomd hout (voor de stabiliteit), degelijke verbindingen en een perfect dichte naad het moet lukken, maar het luistert echt wel nauw hier.

Groeten,
Steven

kleinekapitein
19-06-12, 22:15
De olie van Ikea is inderdaad prima al heb ik het idee dat deze minder diep in het hout trekt en vaker opnieuw behandeld moet worden dan een willekeurige andere lijnolie. Misschien heeft dat iets van doen met het gebrek aan oplosmiddelen, die olie is bedoeld voor werkbladen en moet natuurlijk voedselveilig zijn.
Ik heb inmiddels besloten geen maatwerkblad te nemen. Ik ga het gewoon zelf aanpakken, ik wil een rechte verbinding dus dan maak ik gewoon een rechte verbinding. Ik wil een onderbouw spoelbak dus ik frees een onderbouw spoelbak in. Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht snap ik eigenlijk nog steeds niet. Het scheelt letterlijk honderden euro's, het is allemaal recht toe recht aan dus prima zelf te doen. Het blad komt tussen de tegels zodat deze in de toekomst makkelijk vervangen kan worden mocht ik een keer iets anders willen of als er toch ergens water tussen is gekropen. Het wordt na een omweg van berken en eiken alsnog de eerste keus; massief beukenhout. Zeer vriendelijk voor de portemonnee en als ik in 10 jaar zo'n blad afschrijf ben ik al een dik tevreden mens.

grijzeblubber.be
20-06-12, 09:10
ik kan bevestigen dat de osmo olie een zeer goeie keuze is voor een keuken. Indien gewenst kan ik wel wat foto's plaatsen (na 2 jaar intensief gebruik)

peterderooij
20-06-12, 10:23
Toen ik deze draad startte was de bovenziide het werkblad in kwestie al 5 keer behandeld met de inderdaad niet dure Ikea 'Behandla' (de onderkant 2 keer voor het geplaatst werd). Inmiddels is het werkblad nog een paar keer behandeld met dezelfde olie. Het probleem is dat, wanneer er water(druppels) op blijft staan dit nog steeds in het blad trekt en vlekken veroorzaakt. Deze vlekken zijn alleen te verwijderen dmv (licht) schuren. Ik had verwacht dat de olie het hout beter zou afsluiten/beschermen.

@Grijzeblubber, ik ben zeer genteresseerd in de foto's!

henkverhaar
20-06-12, 14:24
Walnotenolie is prima voor snijplanken, maar voor een aanrechtblad zou ik wat duurzamers gebruiken. Verbeterde olin zijn olin met toevoegingen die de olie snelle laten drogen/harder laten worden - vaak een lijnolie-tungolie mengsel. Danish oil bevat niet zozeer hars (althans - de naamgeving Danish oil is niet beschermd, dus Ron kan best van alles in een product stoppen en het dan Danish oil noemen ;-) ), 'klassiek' is een Danish oil een mengsel van drogende olie en een vernis. Een vernis is een product dat gemaakt wordt (ook weer 'klassiek') door een drogende olie met een hars te koken, zodanig dat een deel van de olie zich (chemisch) verbindt met de hars. Daarbij wordt die olie gedeeltelijk ontleed in vetzuren en glycerol. Er ontstaat dan een basispolymeer van vetzuur-harsketens, waarna door het 'drogen' (de auto-oxidatie die ook verantwoordelijk is voor het drogen van een gewone drogende olie) die ketens tot een taai netwerk worden verknoopt. Omdat je met een voorgepolymeriseerd product begint krijg je een meer uitgebreid, meer gestructureerd 2/3D netwerk dan wanneer je alleen een drogende olie gebruikt. Ook zorgen die polymeren, die al in de vernis zitten voordat je begint, er voor dat je vernis niet tot veel minder in het hout trekken, wat een drogende olie wel doet. Je krijgt met een vernis dus een harde, taaie film OP het hout, en met olie een minder taaie afwerking IN het hout.
Moderne 'lakken' (eigenlijk ook vernissen) zijn vergelijkbare voorgepolymeriseerde systemen, waarbij in plaats van natuurlijke harsen synthetische of halfsynthetische harsen (zoals bij een alkydhars) gebruikt worden. De mogelijkheid om daarbij de eigenschappen van de uiteindelijke vernis te fine-tunen zijn veel groter; het is echter minder 'natuurlijk', als je dat belangrijk vindt.

Normaal werk ik hout alleen af met olie; moet het waterdicht zijn (b.v. het handvat van een scheerkwast, of een scheerkom) dan begin ik met (impregneer)olie voor het uiterlijk (olie in het hout laat de tekening beter uit komen), en daar na een (alkyd of fenolhars) vernis voor de waterdichte afwerking. Bootlakken zijn veelal fenolhars-vernissen.

Oh en historisch gezien is een lak (genoemd naar schellak, van de lac-wants) een coating waarbij de polymeer al in oplossing aanwezig is en 'droging' alleen het verdampen van het oplosmiddel omvat; een vernis is een coating waarbij 'droging' voornamelijk of uitsluitend gebaseerd is op de (kruis)polymerisatie van de aangebrachte half-polymeer in-situ.

henkverhaar
20-06-12, 14:27
Voor zover ik weet is de Ikea olie een minerale olie, waterafstotend, maar niet polymeriserend, dus gewoon verdringbaar. Das leuk voor slakommen en snijplanken (hoewel ik ook daar liever walnotenolie zou gebruiken) maar niet voor werkoppervlakken, tenzij je elke week wilt inolin, en dan nog zul je watervlekken zien.

Steven Gauwberg
20-06-12, 14:42
Voor wie nog niet goed keek: Ikea verkoopt 2 soorten olie;-).
Het ene voor snijplanken, houten kommen en dergelijke, het andere voor werkbladen...

Die voor snijplanken zit in een fles, die voor werkbladen in een blik.

Groeten,
Steven

SamPonette
20-06-12, 15:04
Steven bedoelt deze: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/50070378/

Productinformatie

http://www.ikea.com/PIAimages/55949_PE161299_S2.jpg
BEHANDLA
Houtolie voor binnen
9,99

Productafmetingen
Voldoende voor:: 10.00 m
Inhoud: 750 ml

Hoofdeigenschappen
- Beschermt het hout, zowel uitwendig als inwendig, geeft het oppervlak een mooie glans en verlengt de levensduur van het product.

Designer

IKEA of Sweden

Afmetingen en gewicht pakket
Pakketten:: 1
Artikelnummer: 500.703.78
Gewicht: 0.8 kg
Aantal: 1

Goed om te weten
Voor onbehandelde of met olie behandelde houten meubels voor binnen, werkbladen en snijplanken van massief hout.
Houdbaarheid ongeopend blik: 24 maanden, geopend blik: 6 maanden
Gebruikte kwasten en penselen afspoelen met water. Doekjes voor het weggooien onderdompelen in water, want ze kunnen ontbranden.

Productbeschrijving
lijnolie, houtolie, loodvrije drogingsversneller, emulgator

peterderooij
20-06-12, 16:12
Gelukkig is wel het juiste product gebruikt :). De kleur en tekening van het werkblad worden er prachtig(!) van. Maar naar ik nu begrijp, de vele reacties lezend is olie niet echt het middel om een werkblad waterdicht te maken en zal er toch een lak/vernislaag aangebracht moeten worden.

En dan rijst de vraag: is er over een met olie behandeld oppervlak nog te vernissen?

mcluma
20-06-12, 16:13
Voor de hoekverbinding in je werkblad

gebruik je dan deze jig?

261

Gerbuik dan inderdaad biscuits en speciale keukeblad draadstangen, en met een beetje sileconen spray of verdunde pva glue ingesmeerde uiteinde blijft het beschermd tegen water ingress

kleinekapitein
20-06-12, 16:26
Ik was van plan de bladen gewoon met een rechte kant tegen elkaar te zetten, geen freeswerk op dat gebied zodat er nog wat valt te schuiven. De verbinding wilde ik inderdaad met draadstangen en een beetje lijm realiseren.

mcluma
20-06-12, 17:06
Het werkblad heeft altijd bij aankoop een afgeronde kant en dat maakt het niet mogelijk om ze dan tegen elkaar te zetten, de jig is ervoer om dat ronde kanje eraf te halen en dan tegen elkaar te zetten. Ik raad ten zeerste aan om biscuit te gebruiken (naast de draadstangen)

henkverhaar
20-06-12, 17:24
Als het hout met een impregnerende drogende olie is afgewerkt is het, nadat die olie is 'gedroogd', gewoon te lakken/vernissen. Eventueel even opschuren van te voren. En die Ikea olie is idd prima :o

kleinekapitein
22-06-12, 21:03
Voor de hoekverbinding in je werkblad

gebruik je dan deze jig?

261

Gerbuik dan inderdaad biscuits en speciale keukeblad draadstangen, en met een beetje sileconen spray of verdunde pva glue ingesmeerde uiteinde blijft het beschermd tegen water ingress

Ik heb niet zo'n mal en de prijzen vallen mij wat tegen. Daarnaast ben ik dan alsnog een puzzeltje aan het frezen, als het hout gaat werken dan gaat het daar ook onherroepelijk kieren natuurlijk. Als ik geen blad met een rechte kant kan vinden maak ik die rechte rand zelf wel, bladen recht tegen elkaar en weer een rond randje frezen. Dan verlies ik een paar mm maar daar lig ik niet wakker van, de keuken die ik nu heb heeft een blad van 59,5 diep.

kleinekapitein
05-07-12, 12:07
Ik heb inmiddels besloten niet voor een geolied houten werkblad te gaan, de waterbestendigheid valt mij namelijk zeer tegen. Ik heb een viertal proefstukjes gemaakt van beukenhout. Deze heb ik voorzien van 7 lagen olie en hier als test een doordrenkte doek op gelegd.

#1 Gekookte lijnolie uit de bouwmarkt (gamma), mooie egale kleur, het hout krijgt een warme kleur. Water blijft er netjes op liggen maar als je er een doordenkt doekje op laat liggen staat het hout na enkele uren (ongeveer 5 uur) zo krom als een hoepel. 's Ochtends een nat doekje vergeten of het gebied bij de kraan niet drooghouden is thuiskomen bij een kromme keuken. Volledig krasbestendig omdat de olie in het hout zit en er niks op het oppervlak achterblijft.

#2 7 lagen verbeterde houtolie van hout-olie.nl. De verbeterde houtolie zorgt voor een onregelmatige verkleuring, de ene lamel donkerder dan de ander, soms zelfs een beetje groenig alsof het behandeld is met olijfolie. In mijn ogen eigenlijk erg lelijk. Totaal niet krasbestendig in tegenstelling tot wat de website beweert, zet er een volle mok op (steen, licht ruwe onderkant) en schuif die opzij en je hebt al krassen. De natte doek test geeft een krom proefstuk na 10 uur.

#3 Twee lagen impregneerolie gevolgd door 7 lagen danish oil (rustins). De impregneerolie zorgt bijna niet voor kleurverschil, redelijk egale verkleuring door de danish oil, maar toch minder mooi dan de lijnolie van de bouwmarkt. Redelijk krasbestendig maar een zware koekenpan neerzetten en verschuiven zorgt zeker krassen. Resultaat van de natte doek test is hetzelfde als bij de verbeterde houtolie, na 10 uur staat het krom.

#4 7 lagen olijfolie, ik las hier en daar dat men dit ook wel eens gebruikt op massieve bladen en dacht dit eens te proberen. Het hout verkleurd redelijk egaal en krijgt een groenige tint. Krasbestendig maar totaal niet waterbestendig. Het water trekt er in een uurtje of 3 vrijwel helemaal weer uit.

Ik heb het hout behandeld met tussenpozen van 2 dagen en na een paar lagen leek het al verzadigd, na 7 lagen zag het er in alle gevallen prima behandeld uit. Ik heb de test met de natte doek gedaan omdat er met enige regelmaat wel een nat doekje op het aanrecht zal zijn te vinden, daarnaast zal het rond de kraan altijd wel een beetje nat zijn daar kan ik weinig aan doen. Gezien de proefstukken ben ik bang dat ik binnen een maand een keertje thuiskom en een krom werkblad aantref. Wat mij ook opviel is dat bij alle proefstukken er een vochtplek achterblijft in het hout en dat een deel van de olie weer boven komt drijven.
Als ik voor een houten blad ga zal ik dat in een harde PU lak (erg goedkoop) zetten of ik ga voor een of ander HPL toplaag blad op multiplex (duur, lange levensduur).

Mocht iemand interesse hebben in een bijna vol blik impregneerolie of een bijna vol blik verbeterde houtolie van de cokerije dan mag diegene ze wel overnemen :rolleyes:

SamPonette
05-07-12, 12:44
wat het kromtrekken betreft zal het wel meevallen hoor, omdat de planken/balkjes van je blad om en om liggen. En op die manier trekt de ene plank hol en die ernaast bol, zodoende dat ze mekaars kromming tegengaan.

kleinekapitein
05-07-12, 14:11
Dat effect heb ik niet teruggezien in mijn experiment, de bovenkant van de balkjes zet gewoon uit en elk balkje draagt daarom bij aan het krom worden van het blad. In de lengterichting bleven de stukken wel netjes recht.

dopeling
05-07-12, 15:10
Op basis van feedback van klanten lijkt het er op dat de Osmo Topolie een heel goed resultaat geeft. Ik ken iemand die dat zelfs voor een buitentafel gebruikte en hij vertelde mij dat die er na een winter buiten zelfs nog goed uit zag. Lakken heeft ook zo zijn nadelen maar daar zal ik nu niet teveel op in gaan want dan wordt mijn antwoord veel te lang. Ik zou dat zeker nooit doen. Ik wil wel wat kantekeningen plaatsen bij de hier gebruikte testmethodes. Als iemand ooit van plan is om een doordrenkte natte doek 10 uur op een houten blad te laten liggen dan zou ik zeggen dat die geen natuurlijk houten blad waard is. Verder is het zo dat het opbouwen van lagen over een wat langere tijdspanne gaat en de opgebrachte producten ook de tijd moeten krijgen om uit te harden. Ik ken een product dat daar - volgens de aanwijzingen - zeker 14 dagen over doet. Dan wat over namen van producten. Er zijn allerlei namen voor afwerkproducten, behalve merknamen zijn dat soms ook toegevoegde beschrijvingen. Op basis daarvan willen bedrijven mensen graag doen geloven dat hun producten de voorkeur zouden moeten hebben. Wat echter telt zijn de bestanddelen van de producten. Een serieuze producent geeft daartoe serieuze productinfo en niet alleen maar verkoopverhaaltjes. Dit is, als voorbeeld, de productinfo van Rustins Danish olie. Allemaal gewoon te vinden op hun website. http://www.rustins.eu/healthSafety/Danish%20Oil.pdf --- http://www.rustins.eu/ProdData/Danish%20Oil.pdf . Verder is het zo dat ik een keer een houten werkblad van een serieuze werkbank in mijn handen kreeg. Scheluw getrokken met naden erin. Na een nacht rechtop tegen de verwarming was hij weer strak en zag hij er weer vrijwel nieuw uit. Met andere woorden, er speelt heel wat mee in het verhaal van een goede afwerking

grijzeblubber.be
05-07-12, 15:18
heb nog geen tijd gehad om wat foto's te maken, maar ik kan je zeggen dat voor osmo olie een natte vod geen enkel probleem is! Omdat ik ook twijfelde heb ik op voorhand een test gedaan met volgende producten:

- water
- kokend water
- olie
- azijn
- balsamicoazijn
- rode wijn
- ketchup
- mayonaise
- pure dreft

Alles op een testplank gedaan en 24 uur laten drogen. Enkel dreft gaf een licht kleurverschil.

Groeten,
bert.

kleinekapitein
05-07-12, 16:43
Als iemand ooit van plan is om een doordrenkte natte doek 10 uur op een houten blad te laten liggen dan zou ik zeggen dat die geen natuurlijk houten blad waard is.

Dat wil hier nog wel eens gebeuren dus dan heb ik de juiste conclusie getrokken, een met olie behandeld werkblad is niks voor mij. Ik heb zelf verder goede ervaring met parketlak. Mocht het op den duur fout gaan, ik reken er zeker niet op dat zo'n blad 10 jaar mee gaat (daar is de prijs dan ook naar) en zal het zo verwerken dat hij in een half uurtje is te vervangen.

henkverhaar
06-07-12, 08:59
De waterbestendigheid, of liever het gebrek daaraan, van alle genoemde olieproducten verbaast mij niets. En ik moet eerlijk zeggen dat een opmerking van @dopeling, als dat

Als iemand ooit van plan is om een doordrenkte natte doek 10 uur op een houten blad te laten liggen dan zou ik zeggen dat die geen natuurlijk houten blad waard is.
wel erg bezijden de werkelijkheid is. Tenzij daarmee bedoeld wordt dat massief houten werkbladen niet thuis horen in keukens die ook werkelijk als zodanig gebruikt worden, maar alleen in keukens die voor de sier/show bedoeld zijn (waar er in NL en zeker in de VS overigens genoeg van zijn - huizen met prachtige keukens, waar je zelfs gezien het ontwerp al aan kunt zien dat de eigenaars eigenlijk nooit koken).
Zoals ik al eerder zei, voor een aanrechtblad van hout (wat wel heel mooi is, maar ook niet voor alle toepassingen ideaal - ik zou zelf voor hardsteen of composiet, zoals cesarstone, kiezen) zou ik een vernis-achtige afwerking kiezen. Voor een werkoppervlak op elke andere plek een olieafwerking.

cracktor
14-07-12, 21:41
behandlung van ikea

cracktor
14-07-12, 21:44
Mocht iemand interesse hebben in een bijna vol blik impregneerolie of een bijna vol blik verbeterde houtolie van de cokerije dan mag diegene ze wel overnemen

ik heb binnenkort impregneerolie nodig; laat me ff weten waar je woont en hoeveel je ervoor wilt dan kan ik je er misschien van verlossen

Scheppie
15-07-12, 00:52
ik zou zelf voor hardsteen of composiet, zoals cesarstone, kiezen

Daar krijg je ook vlekken op als je vloeistoffen 10 uur laat liggen... al is het water. Ik denk dat Dopeling wel een punt heeft dat je geen natte vaatdoeken op een keukenblad moet laten ligen als het van een natuurlijk materiaal is. En dat dat alleen in showkeukens van toepassing is is natuurlijk onzin. Je kunt toch rekening houden met welk materiaal je gebruikt hebt. Dat zegt Dopeling en ik vind dat hij gelijk heeft. Als je hout kiest moet je rekening houden met het gebruik.

Als je een ferrari koopt ga je toch ook niet mee door het bos raggen en dan raar opkijken als er een kras op komt?

kleinekapitein
16-07-12, 22:02
@cracktor ik heb je een privebericht gestuurd

Ik heb na alle mogelijkheden nog een keer te hebben bekeken vandaag een massief beuken blad gekocht. Waarom toch beuken; de prijs in combinatie met het uiterlijk was onweerstaanbaar. 170 euro plus een beetje btw voor een blad van 510 bij 65 cm, 4 centimeters dik in A-kwaliteit.
De kleinekapitein kwam echter op het briljante idee om het blad (in 2 helften) op de dakdragers van de auto te leggen. Ondanks dat ik het blad had voorzien van plastic en een rol ducttape is het bovenste blad toch zeiknat geworden aan de kopse kanten en in het midden. Het plastic bleek op een punt gescheurd te zijn ondanks controle halverwege de rit en als klap op de vuurpijl hebben ze wegens andere omstandigheden nog eens 5 uur in dezelfde conditie in de zeikende regen op de auto gelegen. Net zoals bij mijn proefstukken zijn de lamellen in het natte blad licht opgezet en is het blad krom getrokken in de breedte. Gelukkig is de kromte tot nu toe beperkt tot een mm of 3, de dikte zal flink hebben geholpen. De boel ligt nu op blokken met wat gewicht op de bolle kant te drogen, vingers gekruist dat het deze week weer een beetje recht is, dat was bij de proefstukken wel het geval.
Ik heb overigens gekozen voor een spoelbak met kranenvlak om de waterbelasting op het blad minimaal te houden.

/update
Het blad ziet er tot nu toe goed uit, de bolling lijkt vooral te komen door de licht opgezette lamellen in het midden en aan een rand die eventueel makkelijk weg zijn te werken met een bandschuurmachine. Tot nu toe geen verkleuring of vlekvorming :)

kleinekapitein
05-08-12, 12:28
Misschien nog een laatste update wat betreft mijn werkblad en de gebruikte olie

http://i48.tinypic.com/rbcql5.jpg

http://i47.tinypic.com/2qiwz02.jpg

http://i46.tinypic.com/34e2ett.jpg

De boel is nog niet helemaal af, muren moeten nog worden geverfd, luchtpijp wegwerken, hier en daar wat kleine dingetjes bijwerken en dan is het klaar. De keuken is verder functioneel en kan normaal worden gebruikt.
Het betreft een Ikea Lidingo keuken met apparatuur van Miele (vaatwasser) en Siemens (kookplaat, afzuigkap) en een kraan van Grohe (EuroSmart). De tegels zijn afkomstig van Mosa (Trocadero).
Het blad heb ik bij een houthandel vandaan en heeft me 200 gekost. Het is 42mm dik beukenhout, het tablet had een lengte van iets meer dan 5 meter en een breedte van 66 cm. Ik heb nog een flink stuk over maar het is zo dik en zwaar dat het toch net even iets te machtig is voor een broodplank.

Ik heb de spoelbak ingefreesd met een geleende bovenfrees die ooit 20 euro heeft gekost bij de Karwei in de aanbieding, kwam ik achteraf achter. Ik heb gewerkt op de onderkant van het blad en met behulp van vastgespijkerde latjes eerst het kleine gat uitgefreesd om daarna de inleg rand van de spoelbak uit te frezen. De bak ligt van bovenaf gezien 1cm diep in het blad. Ik heb freesjes gebruikt van ecotools, met prijzen van minder dan 2 euro voor een groeffrees kon ik het niet laten om te proberen. Ik heb er een hand vol van besteld omdat ik hier en daar las dat ze enorm snel bot zouden zijn, kon ook eigenlijk niet anders voor die prijs. Ik heb echter maar 2 freesjes gebruikt, ik heb de eerste meteen verbrand (ik begon wat te enthousiast met 1cm diep) maar heb de rest van het werk met slechts een freesje af kunnen maken. De bak zit aan de onderkant vast met een montagekit en wordt ook aangedrukt mbv latjes.
Ik heb de bladen verbonden met gerecyclede werkblad klemmen uit de oude keuken. Ik heb geen freesmal gebruikt maar het aanzet punt recht uitgefreesd met behulp van een lat en de rest uit de losse pols gedaan, zonder problemen. Het witte spul dat je ziet bij de naad van de verbinding zijn restanten van weggeveegde kit, de olie wil hier natuurlijk niet in het blad trekken dus dat zal ik later nog wegschuren. Het blad ligt tussen de tegels zodat vervangen in de toekomst mogelijk is zonder het tegelwerk te hoeven slopen.

De olie die ik heb gebruikt voor het werkblad is in de eerste instantie de olie van Ikea, dit omdat de geur die hier vanaf komt niet heel sterk is en toch een redelijke bescherming geeft. Zodra het blad begint te verzadigen zal ik overstappen op pure gekookte lijnolie, ik heb gemerkt dat de waterbestendigheid daarvan beter is dan de olie van Ikea met als nadeel dat het een stuk sterker ruikt.

De keukenkasten, spoelbak en nog wat Ikea spul hebben ongeveer 1400 gekost, de apparatuur 1300, tegelwerk 220 en nog heel veel ander klein spul zoals inbouwstopcontacten, vensterbank, lamp, gipsplaten om een muurtje te vernieuwen, enzovoorts hebben de prijs naar 4200 inclusief alles gebracht. Ik heb voor de gelegenheid ook een cirkelzaag aangeschaft, namelijk een Einhell RT-CS 190L die met een 48 tanden blad en een latje kaarsrecht en probleemloos door het hout heen kwam. Ik heb het blad in zowel de lengte als breedte (63cm) probleemloos op maat kunnen zagen. Ik heb 2 dagen gedaan over het bewerken van het blad dat beperkt had kunnen worden tot 1 dag door een fatsoenlijke bovenfrees te gebruiken en ongeveer 10 dagen over de sloop en bouw van de keuken.

De kosten van de keuken moesten zo laag mogelijk blijven vandaar de keuze voor Ikea kasten. De producten van Ikea zijn over het algemeen prima, je weet waar je voor betaald. Met de basiselementen van de kasten is niks mis, 18mm spaanplaat met een melamine laag die je ergens anders ook krijgt. Ze gebruiken verder Blum scharnieren dus ook daar hoefde ik het niet voor te laten. De folie keukens van Ikea schijnen dramatisch te zijn (levensduur ~5 jaar voordat het loslaten gaat beginnen), deze deuren zijn lak op hardboard (volgens de site, volgens mij is het gewoon MDF) en we zien wel hoe lang dat houd. voor een euro of 400 heb je een compleet nieuwe set deurtjes, oa massief hout is beschikbaar dus wie weet verander ik dat in de toekomst nog. De dempers op de deurtjes en lades zorgen voor een degelijk en luxe gevoel.

Het blad heeft zoals eerder gezegd slechts 200 gekost plus een 20 euro aan freesjes, het goedkoopste eerstvolgende alternatief (HPL toplaag op multiplex) kostte 870, een beuken blad zoals ik het nu heb liggen kon ik nergens vinden onder de 1000. Ik heb overwogen een multiplex plaat te betegelen met daarin een opbouw spoelbak (kosten <200) maar de eis was een spoelbak die gelijk met of onder de bovenkant van het werkblad ligt.

Al met al een zeer leerzame ervaring en een keuken naar wens voor een bodemprijs. De oude keuken zat er overigens al 26 jaar in, kogeltjes begonnen uit de lades te vallen en de toplaag van het werkblad (wit HPL oid op multiplex) begon los te komen naast de dubbele inleg spoelbak. Vervanging was echt nodig.

http://i45.tinypic.com/spiv5i.jpg

henkverhaar
05-08-12, 17:15
Mooi hoor...

rickkoorman
05-08-12, 17:28
Mee eens !! Ziet er netjes uit!!

peterderooij
05-08-12, 21:36
Die keuken ziet er inderdaad prachtig uit, ik begrijp dat je het blad toch nog goed recht heb gekregen? Mooi verslag ook. Ik zal binnenkort eens wat foto's van onze keuken plaatsen (en verwacht dat je daarvan zult opkijken).

kleinekapitein
06-08-12, 07:44
Het blad is inderdaad weer netjes recht geworden. Een aantal lamellen waren licht opgezet aan wat ik als onderkant van het blad heb bestempeld, deze heb ik makkelijk weer vlak kunnen krijgen met een schuurmachine. Er zijn geen vlekken ontstaan, het hout kan blijkbaar meer hebben dan ik dacht.

brt
06-08-12, 15:07
Resultaat is mooi.

Wat zeker ook een aanrader is inzake olie is 'rubio monocoat' olie. Is een speciaal product dat zich erg sterk bindt aan de vezels van het hout zelf. Je hebt er weinig van nodig en is sterk waterafstotend. Je brengt slechts n laag aan, deze kleurt (heel kleurenpallet verkrijgbaar) en werkt af. Een tweede laag is niet nodig, en lukt niet, dringt gewoon niet meer in het hout. Olie aanbrengen, 15' wachten en opboenen / overtollige olie wegnemen met doek.

Heb zelf alleen ervaring met deze & met danish oil. Zou resoluut voor de monocoat kiezen. Is echt een superproduct: eiken meubel mee gemaakt voor badkamertje van 2,5m met slechte verluchting, douche en lavabo, meubel is lavabomeubel, blad ook in eik. Gaat al 3 jaar mee zonder problemen of opnieuw olin.

Nadeel: de prijs (is even geleden dat ik er nog gekocht heb, maar is denk ik iets van een 60 euro voor half litertje, je doet er wel erg lang mee).

Sorry voor de late reactie, maar ben hier nog maar pas.

mcluma
06-08-12, 16:17
Dat ziet er mooi uit

en je hebt zelfs de plint a geplaatst, dat is meestal het laatste stukje van de puzzel

Prima werk

Jesse
22-08-12, 21:14
ik heb in 2009 mijn eigen keuken gemaakt. Het blad van eikenhout. De verbindingen recht tegen elkaar aan en alle planken en verbindingen met lammelo;s verlijmd met de bruislijm van bison polyetyheen nog wat 5 min klemmen. is een bus voor de kitspuit en kost rond de 16 euro per bus.
Afwerking is gedaan met een agresieve white wash en daarna blanke lak erop. Blad aan 1 kant bewerkt hiervoor en nergens werking te bekennen. ook heb ik waar de bladen elkaar raken volgestopt met bruis en lammelo's en draadstangen en nergens kieren.

henkverhaar
23-08-12, 06:43
Wat zeker ook een aanrader is inzake olie is 'rubio monocoat' olie. Is een speciaal product dat zich erg sterk bindt aan de vezels van het hout zelf. Je hebt er weinig van nodig en is sterk waterafstotend. Je brengt slechts n laag aan, deze kleurt (heel kleurenpallet verkrijgbaar) en werkt af. Een tweede laag is niet nodig, en lukt niet, dringt gewoon niet meer in het hout. Olie aanbrengen, 15' wachten en opboenen / overtollige olie wegnemen met doek.
Het is vast een goed product, maar zo te horen (lezen) is het iig geen olie. Het klinkt als een epoxyhars (of, als het idd aan het hout zelf bindt, wat ik betwijfel, een product op basis van een cyanoacrylaat monomeer).
Ik heb op de website gekeken, maar die blinkt uit door desinformatie, zo zou het geen VOCs bevatten (maar het MSDS geeft aan dat er wel degelijk oplosmiddelen inzitten, zou het geen 'chemische componenten' bevatten (uitsluitend natuurlijke grondstoffen - wat overigens een 98% nietszeggende term is, daar kan ik nog wel een boekje over opendoen...) maar zou het wel een 'moleculaire' verbinding aangaan met de houtvezels; het MSDS vermeldt echter geen 'gevaarlijke' stoffen; echter, iets dat reactief genoeg is om met houtvezels een 'moleculaire' verbinding aan te gaan is ook reactief genoeg om op het MSDS vermeldt te moeten worden. Een gevalletje rarapolitiepet dus.
Nogmaals, ik twijfel er niet aan dat het een goedwerkend product is. De productinformatie lijkt echter misleidend - en ik zou zeker meer over de samenstelling willen weten voordat ik het zou gebruiken... Zeker op een oppervlak dat voedselveilig moet zijn.

johan123456
18-01-13, 19:43
Danish Oil, drie lagen - opbrengen met een lint free cloth

en opgepast, zowel de boven als onderkant bewerken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Waar je wellicht ook werkbladolie (http://kas.nu/nl/werkblad-olie-voor-massief-houten-werkbladen) kan vinden is bij kas.nu

peterderooij
18-01-13, 21:28
Oja, de keuken, ik zou nog wat foto's plaatsen (beter laat dan nooit).
@kleinekapitein zoek de verschillen

Omdat we geen afzuigkap konden vinden die de bazin mooi vond hebben we een inbouw afzuigkap gekocht en heb ik daar zelf een ombouw voor gemaakt.

3487

3488

3489