Mafell LO50 bovenfrees met F80 geleidingsliniaal ?

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste mede houtbewerkers.

Ik heb eerder al een freestafel gebouwd met uiteindelijk een 2000W tritonbovenfrees eronder.
NU heb ik nog een metabo bovenfrees 1229 die het overigens prima doet. Echter hiervoor is nauwelijks iets te krijgen. I heb ooit 1 kopieerring weten te vinden en kan wel gelukkig gebruik maken van de metabo liniaal.
Ik had het idee om deze machine te vervangen door een Mafell LO50. Dat schijnt een prima lichte machine te zijn waar in ieder geval kopieerringen voor te vinden zijn. NU twijfel ik echter over de geleidingsliniaal. Ik heb al een Mafell MT55 invalzaag met een geleidingsliniaal F80. Ik kan nergens vinden of deze geleidingsliniaal ook te gebruiken is met de LO50. Bij de Festool OF1010 kun je de geleidingsliniaal universeel inzetten. Er is wel een speciale liniaal voor de bovenfrees van Mafell maar die is hartstikke duur.
Heeft iemand hiermee ervaring?
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Nou en die liniaal kost dus alleen al zo'n €300,-
Dat is bijna net zoveel als de bovenfrees.

Daarom wilde ik graag weten of de "gewone" geleidingsliniaal van de MT55 ook goed zou zijn. Die had ik namelijk al.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
blazoen zei:
Nou en die liniaal kost dus alleen al zo'n €300,-
Dat is bijna net zoveel als de bovenfrees.

Daarom wilde ik graag weten of de "gewone" geleidingsliniaal van de MT55 ook goed zou zijn. Die had ik namelijk al.

300 voor een strip aluminium? :shock:
Mischien dat je in een goekopere Festool (had nooitgedacht dat ik, dat nog eens zou zeggen) een sleuf durft te frezen?
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Bedank voor de reactie. Die KWB liniaal heb ik toevallig ooit gekocht met een hulpstuk voor een decoupeerzaag.
Dat hulpstuk was van een soort zachte plastic, niet erg stevig dus. Er zat dus al gauw speling in de eerste zaagsnede. Daarna heb ik de liniaal alleen nog gebruikt om af te tekenen en met een stanleymes te snijden.

De vraag of de zaagliniaal van mijn Mafell MT55 met een Mafell bovenfrees gebruikt kan worden is helaas nog niemand bevestigend of ontkennend beantwoord. De parallelgeleider die bij de bovenfrees moet dan namelijk ook op de F80 of F160 liniaal passen en dat weet ik dus niet. Dus zal ik voorlopig ook niet echt kunnen kiezen voor de Mafell LO50.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Als je naar beneden scrollt in de tweede link in Bijtel's eerste post zie je hoe hij zijn mafell bovenfrees met een mafell geleiderail gebruikt. (het vereist zo te zien wel een stukje huisvlijt)
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Ik heb het bij Mafell neergelegd dat hier behoefte aan is en zo'n beetje al hun kleine en mega machines passen op de geleiderail. Ze hebben nu nog geen optie om hem op of langs een rail te laten geleiden. Ze zijn het wel aan het ontwikkelen maar het komt niet dit jaar. Mocht ik meer nieuws hebben dan post ik het wel.
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Ik heb het bij Mafell neergelegd dat hier behoefte aan is en zo'n beetje al hun kleine en mega machines passen op de geleiderail. Ze hebben nu nog geen optie om hem op of langs een rail te laten geleiden. Ze zijn het wel aan het ontwikkelen maar het komt niet dit jaar. Mocht ik meer nieuws hebben dan post ik het wel.

Ow en de speciale rail van Mafell voor de bovenfrezen dat is meer dan een rail, je kan er heel eenvoudig trapgleuven mee frezen. Ik heb hem liggen dus als je in de buurt bent kan je hem komen bekijken.
Maar iets simpels wat op een rail past is ook handig en wenselijk erbij!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Frank-Jan zei:
Als je naar beneden scrollt in de tweede link in Bijtel's eerste post zie je hoe hij zijn mafell bovenfrees met een mafell geleiderail gebruikt. (het vereist zo te zien wel een stukje huisvlijt)

Als je de fijninstelmogelijkheid weglaat, is het heel eenvoudig te maken. In het hout zitten van die speciale moeren ingelijmd, om de knopbouten in te draaien.

Het hoeft allemaal niet zo nauwkeurig, omdat de frees maar op één punt freest, dus ook als het scheef gemonteerd is, frees je toch recht :)
 

SMeertens

Nieuw lid
23 mei 2013
5
0
Inderdaad een gemis van de LO50. We hadden er twee van, maar hebben 2 Festool of1010 gekocht omdat we sponningen moesten infrezen over een lengte van 2.00 mtr. Deze paste nl op de linialen van de zaagmachines. Jammer van Mafell dat het programma aan accessoires beperkt is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.