Eenvoudigste freestafel

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Een paar foto's van m'n freestafel, in een half uurtje gemaakt van wat afvalhout. Ik ga hem nog een keer overnieuw maken van betonplex. De foto's spreken voor zich denk ik, anders hoor ik het wel.

Attached files
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
leuk gedaan! ik vind het zelf ook altijd fijn om eerst een (snel) prototype te maken. Weet je gelijk waar de knelpunten zitten.. En betonplex glijdt ook lekker bij het doorvoeren van je werk

-edit: wat voor bovenfrees heb je??
 

WR1944

Oud hout
Ik heb in afwachting van een "echte" freestafel ook iets soortgelijks gedaan. Alleen heb ik de voet gelijk gehouden met de bovenkant van de tafel. Zo had ik de maximale freesdiepte/hoogte. De tafel zelf was vrij klein en zat met twee balkjes vastgeklemd op een werkbank. De voorkant van de tafel gebruikte ik als geleiding voor sleden.
Als je het volle genot wilt hebben van een freestafel zou ik toch aan een traditionele freestafel denken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Er zijn inderdaad de nodige verbeteringen door te voeren. Ik heb de tafel een keer of drie gebruikt, voor afronden, en een inkeping maken. Dat laatste door in die sleuf een aluminium profieltje met een dwarsbalkje te schuiven, als geleider. Werkte prima. Dat dit hout niet glad is, merk je voor eenvoudige klussen ook niet.

De zool gelijk houden met het blad is op zich een goede tip, maar ik vraag me af of dit wel nauwkeurig genoeg kan, want die twee stangen zijn niet bedoeld hiervoor, dus de positie zal niet exact zijn. En de zool moet wel exact gelijk vallen met het blad.

Deze machine vind ik erg fijn omdat de motor lekker krachtig is, de hoogteverstelling erg nauwkeurig te regelen is (aan de onderkant, dat kan wel eens onhandig zijn), en alles erg degelijk gebouwd is. De plunger gaat soepel (stof erop maakt niet uit), de kopieerringen centreren zichzelf, de stofafzuiging is uitstekend, de diepteborging werkt goed, de zijgeleider is erg fijn, het toerental klopt met het draaiknopje, enz.
De begrenzing van de "terugveer" gebruik ik als hoogteinstelling als ie op z'n kop hangt. En ook de afzuiging werkt op z'n kop even goed.

Ik heb een hulpstuk gemaakt dat ik de machine op de mafell of festool lineaal kan gebruiken, ik zal daar ook nog wat foto's van plaatsen. De fijnafstelling van de zijgeleider heb ik op dit hulpstuk gemonteerd, dus ook daarmee kan je hem heel nauwkeurig instellen.
 

WR1944

Oud hout
Bijtel zei:
....... De zool gelijk houden met het blad is op zich een goede tip, maar ik vraag me af of dit wel nauwkeurig genoeg kan, want die twee stangen zijn niet bedoeld hiervoor, dus de positie zal niet exact zijn. En de zool moet wel exact gelijk vallen met het blad.

Als je de groeven een fractie dieper freest kan je met een stukje papier onder de stangen de hoogte van de zool goed gelijk krijgen met de tafel. En als je zelf stangen maakt van dezelfde diameter die aan beide kanten van de zool zo'n 25 mm uitsteken zijn de groeven niet zo lang en heb je toch voldoende klemmogelijkheden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.