Zwaluwstaart met de bovenfrees

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hoi medehoutliefhebbers,

Een tijdje terug heb ik van een forumlid een zwaluwstaartmal overgekocht (axminster model). Nu wil ik dat toch eens testen, maar ik heb geen bijpassende axminster zwaluwstaartfrees met kogellager. Ik heb een festool OF1010.

Aangezien de meeste mallen toch werken met een kopieerring lijkt me dat wel een goed alternatief. Voor de mal die ik nu heb, past enkel de smalste festool kopieerring (diameter 10,8mm), terwijl de spatie tussen de tanden van de mal 12-13mm bedraagt.

Maar de festoolverkoper beweerde dat je met een festool bovenfrees enkel een perfect resultaat kan bekomen met een festoolmal... nu ruikt mij dat een beetje teveel naar een verkoopspraatje. Ik kan me niet echt inbeelden dat een 10,8mm ring een probleem oplevert met een 12-13mm mal? Of zit ik er compleet naast?


Nu wil ik best zo'n speciale zwaluwstaartfrees erbij kopen hoor, maar een kopieerring lijkt mij een nuttigere en meer veelzijdigere oploosing?

de mal: (ik heb een blauwe versie)
502514_xl.jpg


de frees die er normaal bijhoort:
666039_xl.jpg


hoe het hout erin moet:
502514_inset3_xl.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik ken de mal niet uit eigen ervaring maar als ik de frees zo zie is het lager bedoeld als kopieerring. Dat lager zou spelingvrij in de ruimte tussen de rechte tanden moeten passen.
Heb je er ook een gebruiksaanwijzing bij gekregen? Dat wil ook vaak duidelijkheid geven. Zoals we hier zeggen als er problemen opduiken: Read the f*****g manual !!!! ;)
En ik zou een andere leverancier voor je toekomstige Festool-aankopen gaan zoeken want die verkoper stond zwaar uit z'n nek te kletsen. Ik heb een Porter Cable mal (die er trouwens precies hetzelfde uitziet) met een set kopieerringen die in de voet van m'n OF1400 passen. Dat dit werkt heb ik middels een forum-bijdrage aan de wereld laten weten.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
I've read the f*****g manual ;) maar ik kwam er niet uit of het nu eigenlijk iets uitmaakt of je nu werkt met een iets kleinere kopieerring of met zo'n speciale frees zonder speling.

Mijns inziens lijkt het me niet echt veel te mogen uitmaken, aangezien de speling niet erg groot is. Dus er zal overlapping optreden bij het in- en uitgaan van de tanden. En aangezien de planken tegen elkaar geklemd moeten worden, denk ik dat de verbinding wel zal sluiten. Wel moet de beginpositie wsl door trial and error bepaalt worden (zoals in foto 3 van de beginpost)?
 

WR1944

Oud hout
Ik probeer me voor te stellen hoe het werkt als je met een kleinere kopieerring werkt. Met de zwaluwstaartfrees maak je dan een bredere groef en moet je de frees goed tegen de rechte tanden aandrukken bij het in- en uitgaan van de mal. Met de vaste steek van de mal zijn de overstaande tanden smaller. Dan moet je een smallere contra-opening maken en daar begint je probleem. Ik weet niet of je de mal met de schuine tanden zover kan verschuiven dat je die kleinere tanden kan frezen.
Er zit volgens mij niets anders op dan een passende kopieerring van Festool te kopen. Bij de OF1400 werd een universele kopieerringhouder meegeleverd waar de standaard Porter Cable kopieerringen passen. Dat maakt het leven een stuk simpeler. Ook moet de hoek van de zwaluwstaartfrees (de schuine) dezelfde hoek hebben als de schuine tanden van de mal tenzij je halfblinde verbindingen gaat maken. Dan kan je met enkel rechte tanden werken en maak je de groeven in een enkele bewerking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.