Graveren van een afbeelding in hout

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
71
4
Bussum
Dag allemaal
Ik ben op een kopie aan het bouwen van een Selmer gitaar zoals die in de jaren 30 in Frankrijk gebouwd werden. Ik wil mijn kopie natuurlijk zo exact mogelijk nabouwen. Ik ben daarvoor op zoek hoe indertijd het logo in de kop van de gitaar werd aangebracht. Zie het plaatje voor een voorbeeld:
131.jpg

Heeft iemand een idee hoe dit soort afbeeldingen aangebracht werden (branden met een stempel)? Maar vooral tips hoe ik dit kan imiteren zijn erg welkom. Ik heb zitten denken aan graveren met een dremel, maar dat vereist nogal wat oefening verwacht ik.
Wie heeft een goede tip?

Vriendelijke groet
Wim
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Ik weet het niet zeker, maar ik denk of uit de hand met een sjabloon en een kopieerring op een handfreesje ala tandarts/
of met een kopieerfrees zoals hieronder een voorbeeldje.
Deze kopieerfrezen heb je overigens ook in andere verhoudingen van 2:1 of 3:1 waardoor het originele sjabloon een aantal keer groter is dan het gefreesde waardoor de resolutie toeneemt.
Op die manier worden ook muntproeven (waar geld van wordt gedrukt) gemaakt, het origineel is soms wel 10 keer groter waardoor je hele fijne details kunt aanbrengen.
Als je het vandaag de dag tientallen keren per dag zou willen doen, pak je een CNC freesmachine ;)

2D%20copying.jpg
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Je zou het eens aan Sergej kunnen vragen, die zit juist in dat hele fijne werk: http://www.intarsio.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.