Lintzaag zaagt scheef

handzaag

Nieuw lid
2 jul 2009
2
0
Dieren
Hallo,

ik heb een Gude GBS 315 UG lintzaag die ik wil gebruiken om 12cm brede en 2,5 cm dikke planken over de lengte (stukken van 15-30 cm lang) te halveren. ( ik wil dus 2 plankjes 12x30 van 1,1mm dik maken)
ik heb van alles geprobeerd, met en zonder geleider, 6 t/m 15 mm breed zaagblad, maar om de één of andere reden loopt het blad steeds scheef.
het vals mij op de het hout vanaf het zaagblad van de geleider wegloopt.
zowel in de lijn van het zagen als ook over de richting van de zaagsnede kan het verschil wel oplopen tot 3-4 mm.
ik heb al op het forum gezocht, de zaagtafel is haaks t.o.v het zaaglint, spanning zaagblad is volgens mij goed.

wie heeft er advies?
 

tuoh

Oud hout
Als het fenomeen zich altijd voordoet, dus met eender welk lint je op de machine plaatst, dan ligt het niet aan de linten.

De volgende stap is dan om de zaaggeleiding te controleren, staat die goed afgeregeld?

Hoe ziet het loopvlak van de wielen eruit? Is dit loopvlak vlak of gekroond (= voorzien van een lichte bolling)
Bij vlakke loppvlakken moeten de tanden van de zaag een stukje oversteken op de wielrand. Bij licht bolle loopvlakken kan je de zaag bijregelen door die hoger of lager op de bolling te laten lopen. Dit laatste regelt de afwijking naar links of rechts van het zaaglint.

Kan je de langsgeleider niet bijregelen? desnoods uitvullen tot ie het hout evenwijdig door de zaag voert? De geleider hoeft niet haaks met de rand van het blad te staan. Die mag je met toespoor, of juist wijdsporig plaatsen, als het hout maar evenwijdig door de zaag loopt.


Als al deze punten oké zijn, maar het ding toch weigert mee te werken, dan rest er maar één mogelijke oorzaak meer, de machine zelf. Bij die lichte machientjes schort er wel eens iets aan de stijfheid van het geheel. Wanneer je het zaaglint opspant tordeert het hele frame, de zaag word dan gedwongen scheef te zagen.

Je moet één en ander maar eens controleren met een lange waterpas, of met een rechte lat, eerst bij een ontspannen zaag, daarna de zaag aanspannen en nog eens controleren. Meer specifiek controleer je of onder- en bovenwiel mooi in lijn blijven staan. Is dit niet het geval dan kan je het vergeten, daar is niks aan te doen.
Ik vrees dat dit laatste de oorzaak is van het scheef lopen, de merknaam geeft al een aanwijzing in die zin.

Evenwijdige (dunne) stroken zagen op een lintzaag vraagt om een degelijk geconstrueerde lintzaagmachine, en een perfect afgestelde machine. Bij deze bewerking word het kaf van het koren gescheiden.


Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi, zoals andre al zegt je geleider hoeft niet haaks op het blad te staan, sterker nog dat is waarschijnlijk een van je problemen. Het weglopen hier noemen ze drift. het is makkelijk op te lossen.

1) zet een recht lijn op een rechthoekig of vierkant stuk plaatmateriaal.
2) Zaag deze lijn vrij uit de hand (dus zonder geleider) zo recht mogelijk voor 2/3e door
3) Blijf doorzegen totdat je het stuk materiaal in een gelijke hoek zonder te corrigeren aan blijft voeren
4) stop met zagen en zorg dat het stuk plaatmateriaal niet beweegt
5) monteen je geleider nu zo dat de hoek die deze maakt gelijk is aan de hoek van het stuk plaatmateriaal

Dan zul je het grootste deel van het probleem krijt zijn.

Verder zorgen voor voldoende spanning op je zaaglint. en zagen met niet te veel tanden helpt ook.

Als je goede zaaglinten zoekt kan ik de supercut van tuffsaws aanbevelen. google maar eens.

Ik had dezelfde problemen als jij en nu ik bovenstaande gedaan heb met een tuffsaw blad zaag ik de dunste plekjes van 20cm hoog eiken af.

Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.