Aanschaf elektrische apparaten

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Ik heb alweer wat geld bij elkaar gespaard en nou leek het mij leuk om wat meer apparaten aan te schaffen in plaats van alleen maar een draaibank en wat elektrisch handgereedschap. (boor, decoupeerzaag etc.)

Ik had een kolomboor en een afkortzaag in gedachte maar het is nogal stoffig in mijn werkplaatsje.
Ondanks de grote deuren die ik tijdens het werk meestal open heb staan blijft er stof.
Ik heb er wel een ventilator staan maar die is al gesneuveld, hij zat vol stof…

Daarom vroeg ik mij af of het wel verstandig is om dure apparaten in zo´n stoffige ruimte te zetten.

Ik kan ook vast wel iets doen tegen al die stofrommel maar zelf weet ik niet precies wat daarvoor de beste oplossing is.

Wie kan me meer vertellen over deze onderwerpen?
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Lijkt mij geen probleem hoor.. Elektrisch gereedschap zit vaak
in een koffer, en die afkortzaag gewoon ff regelmatig schoonblazen
met de compessor.. Dan blijft ie prima hoor.. Misschien is het wel
verstandig om te gaan investeren in een vorm van stofafzuiging,
want houtstof, met name het fijne,
schijnt niet zo heel goed te zijn voor de gezomdheid..

Gr rick

Gr Rick
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
hoi haye,

Het ligt een beetje aan wat voor houtbewerking je al doet, wat je in de toekomst wilt gaan doen,
hoe je werkplaats is ingericht, wat je budget is, wat je verwachtingen qua stofafzuiging zijn.

Je hebt mobiele stofafzuigers, conventionele werkplaatsstofzuigers. deze zijn wat ze noemen LVHP
low volume high pressure. De stationaire werkplaats afzuigsystemen zijn HVLP High volume low pressure.
Het verschil zit hem in de slangdiameter en de afzuigcapaciteit.LVHP heeft vaak een slangdiameter TOT 50mm
en de HVLP van 50mm tot +/-150mm De exacte specificatie verschillen weet ik niet uit mijn hoofd.

Als het stof in je werkplaats ontstaat door puur en alleen je draaibankwerk, dan denk ik zelf dat je het beste
kunt investeren in een mobiele stofafzuiger LVHP (van bv. Festool, Starmix, Rigid, Nilfisk, Flex of Protool).
Dan kun je prima een stofvanger maken en deze hier op aansluiten met een 50mm slang.

Als het stof niet door draaibankwerk ontstaat maar door bewerkingen als zagen met een cirkelzaagtafel, invalcirkelzaag/handcirkelzaagmachine, frezen met bovenfrees, schuren met schuurmachines, zagen met decoupeerzagen, etc. is het naar mijn mening ook het beste om een mobiele stofzuiger aan te schaffen.
Vaak zit hier ook een stopcontact op met een machineschakelaar. Deze zorgt er voor dat wanneer je de machine aan zet, de stofzuiger automatisch ook aan gaat.

Komt het stof in je werkplaats doordat je veel met stationaire machines werkt, dan zou ik investeren in een
HVLP afzuigsysteem. Dit is aan te leggen met een buizensysteem, afsluitkleppen etc. en de afzuiging, filterzakken en opvangzak kun je in een andere ruimte plaatsen, waardoor je minder last hebt van het geluid.

Kortom heel wat keuzes.. Ik heb mijn werkplaats ingericht met meerdere mobiele stofzuigers, omdat ik (nog) geen stationaire machines heb. Dit werkt prima, ik ruim altijd even netjes op na het werk, spuit alles ff schoon met de compressor, en stofzuig daarna de werkplaats. Dit probeer ik altijd geventileerd te doen, en als ik er zin in heb doe ik zelfs een stofmasker voor..

Gr Rick
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Bedankt voor al deze informatie, ik denk dat een mobiele afzuiginstallatie het beste is in mijn geval.
Ik zal eens verder gaan zoeken op internet en kijken naar de verschillende modellen.

Ik ruim ook altijd na de tijd even alles weer op, en veeg al het zaagsel naar buiten.
 
een afzuiging op de draaibank werkt niet echt
je krijgt misschien 30% van de stof opgezogen maar je krijgt nooit alles of in ieder geval genoeg opgezogen
ik doe zelf niet aan afzuiging op de draaibank
ik gebruik gewoon een goed stofmasker en zet de deur open
een andere oplossing heb ik nog niet echt gevonden
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik heb zelf een normale stofafzuig van Gude. Met slang van 125 mm.

Daarbij heb ik ook een huisafzuigsysteem opgehangen. Met een kleine filter ervoor dat de fijne stof op zuigt in de lucht en naar buiten blaast.
Ik moet wel de deur op een kier zetten omdat anders de blokhut onderdruk onstaat.

Maar het werkt voortreffelijk. Voornamelijk bij houtdraaien en zagen.

Hier op het forum is ook een artikel over geweidt.
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
RvB zei:
Dit werkt prima, ik ruim altijd even netjes op na het werk, spuit alles ff schoon met de compressor, en stofzuig daarna de werkplaats.

Voor deze toepassing zou ik ook graag een compressor hebben: voor het regelmatig schoonspuiten van elektrisch gereedschap zoals de zaagtafel, de schuurmachine, de schaafmachine etc. Niets meer en niets minder. Ik heb echter totaal geen verstand van compressors en weet dus ook niet wat ik zou moeten kopen en waar ik op zou moeten letten. En ook niet wat het kost.

Wie kan me op weg helpen?
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Hoi woodrob,

Als dat het enige is dat je er mee wilt doen,
Dan zou ik gewoon zo'n einhell kopen bij de gamma ofzo.
Die dingen zijn helemaal niet duur ivm een professionele
Compressor, maar voldoen prima aan jouw eisenpakket.
Evt een nietentacker, minibradnailer, zou je kunnen gebruiken.
Maar ook prima een voetbal of auto/fiets band opblazen..

Gr rick
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ligt er aan wat je wilt doen.

Voor verf spuiten en tacken heb je toch een drukvat nodig. Maar dan kan je inderdaad van eihell gebruiken,
Of 2force.
Dan zou u kunen kijken bij cranenbroeck.

Maar als u alleen voor het spuiten van stof nodig heb zou je kunnen kijken naar een kleinere versie.
Neemt dan minder dan de helft dan de einhell in.

Maar in luchtcrompressors heb je 2 soorten in.

Onderhouds arm en onderhoud.
Onderhoudsarm is gewoon met een motor die niet gesmeert hoeft te worden.
Om de zoveel tijd de luchtfilter schoonmaken en de drukvat leeg lopen.
Voor het water verzameling in de tank.

Bij onderhoud.
Moet u wel smeren met olie.
Zit een klein vatje op voor de olie.
Dan heb je soms een filter op zitten vooor de water afscheiding.

Deze kun je ook los kopen.

Maar toch om de zoveel tijd de vat leeglopen.
Voor het roesten en beter voor het membraam.
Let wel op dat dit water bruin is.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik heb zo'n klein olievrij compressortje. Om iets schoon te blazen, banden op te pompen werkt dat wel. Ermee spuiten kan nog wel maar dan komt zijn grootste tekortkoming voor de pinnen: hij maakt vreselijk veel lawaai :mrgreen: . Bovendien voor spuitwerk draait hij constant. Helemaal niet aan te raden dus. Ik zou hem niet meer kopen. Ook al heb ik geen nood aan een grotere compressor, ik zou toch een groter en stiler model kopen.
Groetjes,
Pascal
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
primera zei:
Bij onderhoud.
Moet u wel smeren met olie.
Zit een klein vatje op voor de olie.
dat kleine vaatje is voor het smeren van je aangeklikte tacker b.v.
het bijvullen van de compressor doe je via de vuldop op het motorhuis . ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.