Zaagtafel schoonmaken/afstellen

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik heb voor een prikje een leuke zaagtafel gekocht, in ieder geval een goede opvolger voor mijn oude EB.
Het is dan wel een HBM, maar ik denk, dat ik hem wel redelijk krijg afgesteld, met enig werk.

Ik ben nu begonnen om hem eens goed schoon te maken.
Het gietijzeren blad moet nu eens goed onderhanden genomen worden.
Ik kon zo gauw via de zoekmodus niets vinden, dus vandaar dit bericht.

Hoe kan ik het gietijzeren blad het best eens goed onderhanden nemen?
Zodat het weer roestvrij/lijmvrij en weer mooi glad wordt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
één keer per jaar of zo ga ik over mijn gietijzeren tafels met gewone metaalpoets en staalwol, maakt alles weer glad en doet de roest weg. Daarna moet je sowieso regelmatig er een glijmiddel op doen en ontvetten. Dat laatste kan met terpentijn olie, en het glad maken kan door er een paraffine blok over te vrijven of een commercieel glijmiddel. Ik gebruik sinds kort "supergleit" van Felder, werkt ok maar heeft minder lang effect dan de te mijden siliconen spray.
Nu bij zaagtafels is het meer een esthetische zaak, bij schaafmachines is de staat van de tafels van veel groter belang, ze werken eenvoudigweg niet zonder gladde tafels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.