kolomboor of niet?

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Beste forumleden,

Ik ben nu al een tijdje met houtbewerking bezig, en al heel wat langer met klussen, maar ik loop nu tegen volgende probleem aan.
Doordat de houtprojecten/klussen wat beter worden, merk ik dat ik niet zo heel haaks uit de hand kan boren. Zo op het oog lijkt het heel haaks,maar als ik er dan een pen of schroef in doe zie ik dat deze scheef staat.

Is dit iets wat je kan leren door heel veel te oefenen? Net zoals afkorten.
Of kan ik beter een kolomboor kopen? bv de Huvema 13 pro?

Een paar jaar geleden dacht ik dat ik alleen met een afkortzaag mooi haaks kan afkorten. Ik heb toen, om te proberen, voor 125 euro een Mannesman afkortzaag gekocht (in de aanbieding).
Tegenwoordig kan ik met de hand, en helemaal met een fijne japanse zaag, net zo snel en nog mooier haaks afkorten. Dat ding staat nu dus werkeloos in de schuur.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring.

Groeten, Raymond
 

WR1944

Oud hout
Dat is een herkenbaar probleem. In Nederland heb ik dat opgelost met een boorstandaard van Bosch voor mijn V&D boormachine die gelukkig dezelfde halsdiameter had als de Bosch. Ik was daar redelijk tevreden over, het boorde haaks, je kon op diepte blokkeren en je kon mallen e.d. op de grondplaat vast maken.
In Amerika had ik het zelfde probleem. Dus heb ik een goedkope tafelboormachine gekocht. Ik had geen gehoefte aan een kolomboormachine omdat m'n werkstukken niet zo groot zijn. In noodgevallen kan ik de boormachine opzij draaien en iets op de vloer zetten.
Het belangrijkste naast haaks boren is iets fixeren op de boortafel als mal en een reeks identieke boringen doen. De tafel moest wel even goed uitgelijnd worden en de bediening is niet zo soepel als een veel duurdere machine maar voor even over de $100 heb ik geen enkele reden tot klagen. Er zit zelfs een verende pin in de boorsleutel zodat de sleutel uit de kop springt na het vastzetten of lossen en niet per ongeluk in de kop blijft zitten en met het inschakelen gelanceerd wordt.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Je kunt het proberen door een winkelhaak naast de boormachine op het werkstuk te zetten, en deze te gebruiken als referentie. Haaks boren gaat dan best aardig is mijn ervaring. Ik doe dit nog wel eens op lokatie.

In de werkplaats heb ik wel een behoorlijk goede kolomboormachine staan (toevallig ook Huvema) en ik gebruik hem in de praktijk veel meer dan ik vooraf gedacht had.
(ik zou wel wegblijven van die rammelbakken uit de supermarkt ;) )

gandel
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
In principe is alles te leren natuurlijk.....echter zijn bepaalde machines vaak een mooie aanvulling. Gandel schreef al over het trucje met de winkelhaak. Dit is zeer zeker het proberen waard, mocht het dan toch nog niet lukken na een poosje oefenen dan kan je altijd nog investeren in een kolomboormachine.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
haaks leren boren leer je door te doen en ervaring.

Je zou ook eventueel een deuvel mal kunnen kopen van wolfcraft.
Dan heb je de eerste 3 cm geleiding voor het haaks boren.

Doe ik zelf ook als iets zuiver recht moet zijn. Gezien de kolomboor machine niet midden in de plaat kan boren.

Is ook een stuk goedkoper en minder ruimte in beslag.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Ik ga voorlopig nog even door met oefenen, het hoeft ook niet altijd echt mooi haaks te zijn.
De deuvelmal ga ik ook proberen, ik had zelf al eens iets geprobeerd met een houtje (zonder succes).

Maar uiteindelijk komt er toch wel een kolomboor. Ik was vooral een beetje bang dat als je het eenmaal onder de knie hebt, je de machine niet meer gebruikt. Maar uit de reacties maak ik op dat als ie er toch eenmaal staat je 'm toch gaat gebruiken.

groeten, Raymond
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de boormachine gekregen heb.

En hij staat mij meer in de weg dan ik hem daadwerkelijk gebruik.
De kast eronder heb ik meer profijt van.
 
persoonlijk vind ik dat je met een kolomboor bijzonder goed en veel werk kunt verrichten
ik zou er persoonlijk niet zonder willen

hier staat trouwens ook nog een werkeloze kolomboormachine
er zitten zelfs 2 complete koppen bij(los bovenstuk)
het hele zaakje( kolom+twee bovenstukken )mag eigenlijk weg dus mocht je interesse hebben stuur je maar een pm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.