kity 635 vlak/vandiktebank vragen

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Goeieavond,

Vorige week heb ik een kity 635 vlak/vandiktebank en een kity 652 langatboor gekocht. Ok, het was een koopje (samen 90 euro), maar er ontbreken wel een paar stukken. Daarom volgende vragen:

messen
Welke messen moeten er in de vlak/vandiktebank. In de originele handleiding staat er niets van de grootte. Op internet vind ik twee soorten, maar wat moet het worden?
- ofwel messen van 200*20*2,5 (zie deze url
- ofwel messen die groter zijn, maar inkepingen hebben voor de bouten. Zie links op deze url.
Welke messen hebben de voorkeur? Wat is exact het verschil tussen HW en HS messen?

motor
hoe zwaar moet de motor zijn voor deze combinatie? Is 1 pk voldoende, of is 1,5 pk een minimum.

afstellen
wat is exact de volgorde om de vlak/vandiktebank af te stellen? De twee tafels staan nu een beetje banaan. Moeten de messen eerst evenwijdig met de vandikte afgesteld staan? Is het eerst de vlakbank en dan de vandikte, ...

Alvast bedankt,
bert.
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Hallo Bert,

90 euro is inderdaad wel een koopje! Zelf heb ik de 636 en die is volgens mij alleen breder. Verder lijkt ie er precies op. Mijn messen zijn 259 * 20* 2.5 mm van Hss 18%.
het verschil tussen de hss, hss 18% en de hm messen zit hem in de standtijd van de beitels (en materiaal samenstelling). Zelf heb ik HSS 18 omdat die een goede standtijd heeft, en ik kan ze zelf nog slijpen. Met HM kan je zelf slijpen wel schudden. Gewoon Hss is wat zachter, maar daardoor ook goedkoper.
Ik schaaf zelf voornamelijk beuken, en dit gaat hier prima mee. In mijn vlakbank heb ik geen uitsparingen voor bouten in mijn messen nodig. Heb je de klemmen/houders voor de beitels er nog wel bij?

(http://efr39.free.fr/Kity/kity%20635/page_01.htm) dit is de handleiding in het frans van jouw machine ....

Ik heb er zelf uit mijn hoofd een 1.5 PK motor onder zitten, maar ik vindt dit veel te weinig. Zeker wanneer ik de vandikte gebruik kan ik de aanvoer snelheid niet reduceren. Dus bij planken beuken van 15 cm breed staat ie geregeld stil, ook bij een kleine afname. Zelf ben ik dan ook op zoek naar een 2.5 PK motor.

Wat de preciese volgorde van afstellen is weet ik niet. Volgens mij staat dit ook niet in de handleiding.
Ik weet dat de wood whisperer er een aflevering over heeft gemaakt 'the jointers jumping' als ik het goed heb. Alleen heeft hij geen vandikte combinatie, maar alleen een vlakbank.

Succes ermee in ieder geval!

Arthur
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Ik heb dan de Kitty 635 de beitel is 200 mm lang 20 mm breed en 3 mm dik (waarschijnlijk is 2,5 mm dik ook goed).
De moter die er onder hang is dus 1,5 pk bij 3000 omwentelingen.
Zoals Arthur al schreef, de motor komt net wat kracht te kort om planken van 15 cm te schaven en komt dan stil te staan.
Het afstellen heb ik nog niet hoeven te doen, omdat ik heb ook nog niet zo lang heb, maar op het forum heeft hier over een berichtje gestaan, in de trant dat er een hulp apparaatje bestaat van een vierkant plaatje perspex met magneetjes.
Anders zou je zelf zoiets kunnen maken
Het zou zo ongeveer gaan dat je de schaaf bank op nul zet, dan een perplex plaatje op het vlak van de schaaf bank kleeft met een magneet en daarna de beitel laten kleven door een magneet, tegen het plaatje aan, en dan de klem blok (?) vast zetten met de bouten.
Voor de vlak bank die bij mij er onder zit, kan ik de meet lat verschuiven, om de juiste dikte te schaven, dus kan dan eerst een stuk hout er door heen doen en meten welke dikte hij er uit komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.