Steigerhout bewerken

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Goedenavond !

Ik ben van plan om steigerhouten meubels te gaan maken. Ik heb ongeschuurde steigerplanken en vroeg me af waar ik ze het best mee kan schuren. Bandschuurmachine ? Zo ja waar moet ik op letten bij de aanschaf? Wat zijn goede merken? Welke korrel schuuropapier kan ik het best hiervoor gebruiken?
Suggesties, tips zijn van harte welkom!

Alvast bedankt!

Jonas
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Het zijn gewoon gebruikte ongeschuurde steigerplanken. Ik vrees dat als ik er met de schaafmachine overheen ga juist de oude laag eraf schaaf en dat is dan weer net niet de bedoeling. Of kan het geen kwaad?
 

tuoh

Oud hout
Gewoon de bandschuurmachine eroverheen geeft het beste en snelste resultaat. Gebruikte (steiger)planken door een schaafmachine halen klinkt als vloeken in de kerk :shock:
Het is de pest voor je machine en de messen, 1 plank schaven en je messen kun je gebruiken als lijmkam :mrgreen: Geen enkele vakman die er ook maar aan denkt om zo iets door zijn machine te duwen.

Hoe smeriger de plank hoe grover de korrel van het schuurpapier mag zijn. K40 of K60 voor de eerste beurt, K80 en hoger voor de afwerking.

Goede merken bandschuurmachines zijn ondermeer Hitachi, Makita, blauwe Bosch, Dewalt, etc. kies best een machine met een schuurbandmaat van 100 x 610 à 620, die vervuilen niet zo snel en de omloopsnelheid van de band is lager dan bij de meeste hobbymachientjes. Een lage omloopsnelheid staat borg voor vlot schuurwerk, hoe hoger de snelheid hoe meer warmte er ontwikkeld word, terwijl het schuurvermogen recht evenredig afneemt :shock:

Een bandschuurmachine is speciaal ontwikkeld voor het schuren van grote werkstukken, zware motor en dito vermogen. Die ronde schuurdingen zijn enkel goed voor het fijne werk, en kleine afname.


Mvg,

André
 

PBT

Actieve deelnemer
ik zou niet met een al te grove schuurband aan het werk gaan! zo haal je alle gebruikssporen weg! Persoonlijk zou ik gaan voor een ietwat "versleten" k120 of een k150 band. met zo'n band blijft het "gebruikte" in takt.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Werk ook nog wel eens met steigerhout en je komt dan al snel voor het dilemma, hoe bewerk ik het hout.

Denk dat het belangrijkste is dat je steigerhout als steigerhout bewerkt / verwerkt.
Zelf heb ik de fout gemaakt om b.v. een blad van dit materiaal te laten vandikteschuren, waarna het er werkelijk tiptop uit zag. Het kromtrekken daarna was des te zuurder :-(

Helemaal niet bewerken is in mijn ogen niet echt en optie i.v.m. splinters en zo. Zeker bij (kinder)bedden geen aanrader. Gewoon lekker grof opschuren ( P40/P60 ) met de bandschuur zodat de splinters er uit zijn en kromtrekken incalculeren bij je constructie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.