houtworm in houten beelden

Ik maak houten beelden, en gebruik daarvoor hout dat ik in de natuur vind (voor werken, zie deverbeelding-online.nl). Bijgaand beeld heb ik gemaakt van beukenhout, dat al jaren, heel veel waarschijnlijk, in het bos heeft liggen rotten. Hout dat echt rot was en door vraat aangetast heb ik verwijderd, maar er blijft nog wel wat hout met vraatgaten, houtworm (?) over. Om het risico van verdere aantasting en verspreiding van houtworm vanuit het beeld te voorkomen heb ik het bij een houtdrogerij laten mee-verhitten. Dat heeft dit beeld niet aangetast. Maar andere stukken hout/beelden, zullen er (erger) door gaan scheuren. Hoe gaan anderen hiermee om? Hebben jullie tips?
Bart Ensing

Attached files
 

Jules

Nieuw lid
12 apr 2009
10
0
Beste Bart,
je moet eerst onderscheid maken tussen verschillende groepen houtaantasters.
Er zijn nathoutboorder en drooghoutboorders.
Nathoutboorders zitten alleen in vers gekapt en nat hout, wanneer het hout droogd gaan deze beesjes dood.
Drooghoutboorder leven in gedroogd hout en kunnen complete constructies kapot maken. De Boktor is een bekend voorbeeld.
Daarnaast zijn er nog schimmels, die over het algemeen het beste functioneren in een vochtige omgeving.

Beukenhout is zeer gevoelig voor alle soorten houtvernielers.
Als je stam een lange tijd in het bos heeft gelegen, zullen er nathoutboorders in zitten, die dood gaan als het hout gedroogd word.
Beuken is alleen totaal niet duurzaam, je kuntje werk niet buiten zetten, het is normaalweg binnen 5 jaar verrot.
Groet,
Jules
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.