Krachtstroom

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Niet echt een bericht voor houtwormen, maar mogelijk zijn jullie hier ook tegenaan gelopen en is de kennis gewoon "in huis" :)
Mijn machinepark is uitgebreid met een extra machine op krachtstoom. Om deze te voeden wil ik graag een extra krachtstroom stopcontact aanleggen aan de andere zijde van de werkplaats.
Kan ik hiervoor gewoon doortrekken op de bestaande WCD, een CEE32-5P chassisdeel? (Er zitten wel meerdere schroefdoppen in die vrij zijn)
Kan ik gewone elektra-draad gebruiken (2,5 mm?) of heb ik dikker nodig?
Past het in normale pvc buis of moet ik hier de dikkere pvc buis gebruiken i.v.m. de extra draden?

Ter info: De machines die ik gebruik zijn 4000 Watt per stuk en ze zullen niet gelijktijdig aangezet worden.

gandel
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Je kan het gewoon daar van af takken hoor.2,5 mm2 is genoeg.als je met losse draad werkt kan het in een gewone 16mm pijp met kabel zou ik een 19 mm pijpje pakken.Liefst wel de bestaande draaidoppen gebruiken (mogelijk nieuwe nodig) steek lasdoppen zou ik niet gebruiken.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik zou toch voor dikkere kernen gaan dan 2,5mm

Gezien deze warm gaan worden bij 380V.

En de meterkast moet volgens mij ook aangepast worden.
Dit kan en mag je zelf niet doen gezien deze gezekerd is.

In Nederland ben je zoal gebonden aan de regelgeving.
Belgie moet deze installatie gekeurd worden, en dan wordt deze ook afgekeurd.
Vooral als je kijkt naar de nieuwe eisen.
De wasmachine moet volgens de nieuwe regels uitgevoerd worden met 4mm kern.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Er is een vuistregel voor, namelijk per 1300 watt 1mm2, dus 4mm zou wel zo veilig zijn. 2,5 is echt te dun.
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Vuistregel heb ik nooit te horen gekregen tijdens mijn cursus nen1010.Dit komt omdat er zoveel factoren zijn waar je rekening mee moet houden.Wijze van aanleg,omgevingstemperatuur,hoeveel kabels er bij elkaar liggen.Maar als je praat over 4000 watt over 3 fases praat je dus over ongeveer 7,5 A per fase.Dit kan makkelijk over een 2,5mm.Over regels in Belgie kan ik niks zeggen.Hij gaat ook geen 2 apparaten tegelijk aanzetten.Zoals ik begreep heeft hij al krachtstroom liggen en hierop 1 apparaat aangesloten.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
hoi.
ga eens op het "klusidee forum" kijken daar vind je wel wat jij zoekt.
Maar mbt tot veiligheid en heel belangrijk de verzekeringen is het het beste als je je uitbreiding laat maken door een erkend installateur.
Groet Frank.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb inderdaad 1 machine reeds op krachtstroom zitten en ik ga mee in de redenatie van Hanske dat 2,5mm2 voldoende moet zijn.
Maar welke kleuren installatiedraad heb ik nodig?
Ik dacht dat fasedraad altijd bruin was, en toevallig heb ik daarvan voldoende liggen :)
Maar nu ik de bestaande WCD openhaal kom ik tot de ontdekking dat er maar 1 bruine draad is, 2 zwarte een donker-groene (nog nooit gezien) en een aarde (groen/geel).
Is de kleurcodering voor kracht soms anders?

N.B. de installatie die er ligt is 32A, ook met 2,5 mm2 draad. Daarom ga ik voor het nieuwe WCD ook maar een 32A kiezen, hoewel ik met 16A ook prima uit de voeten kan.

@Frank, net even gekeken en ook daar word aangegeven dat de fasedraad altijd bruin is :eek:

gandel
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Gandel

Volgens mij maakt iedereen het ingewikkelder dan het is.
Als ik dit zou moeten uitvoeren zou ik een lasdoos bij je nieuwe machine zetten, daarnaartoe een xmvk(of ymvk) 5x1,5mm². Deze enerzijds aansluiten op de bestaande 5polige wcd en aan de andere zijde vast aansluiten op de kabel naar de nieuwe machine.

Wat (eigenlijk overbodige) technische uitleg: Als je de machine vast aansluit hoef je dus alleen rekening met het vermogen van de vast aangesloten machine te houden. Deze 4kW kan tot wel 90m over een ader van 1,5mm². Deze kabel is redelijk voordelig te koop en makkelijk aan te leggen. Ook een lasdoos is voordeliger dan een kracht wcd.

ps. maak je geen zorgen over het gebruik van "moderne" insteekklemmen, deze zijn goedgekeurd tot 24A bij 400V.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@Frank, ik moet wel twee machines aansluiten. Bovendien zitten aan de machines geen snoeren, maar gewoon contrastekkers.
Mij lijkt het ook wel handig om enige flexibiliteit te hebben voor als ik werkplaats anders ga inrichten. Daarom zoek ik eigenlijk een optie met twee wcd's.

gandel
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
88
2
wolvega
de dikte van de aders ligt aan de zekering die er voor zit is hij 16amp afgezekerd dan kan 2.5mm volstaan is de zekering hoger dan moet je aderdikte ook diker zijn dit ivm. de stroom die er dan maximaal doorheen kan gaan ongeacht wat voor machine er op dit moment achter zit.
-5draden met een aderdikte van 2.5mm moeten door een 19mm buis
-gewoon een lasdoos tussen zetten en steeklasdoppen mits goed aangesloten voldoen gewoon goed
-bij krachtstroom spreek je over 3 fases
fase 1 kleurdraad bruin
fase 2 kleurdraad zwart
fase 3 kleurdraad grijs
nul kleurdraad blauw
aarde kleurdraad geel/groen
inhet verleden waren alle kleurdraden van de fases bruin als dit aangesloten is door kabel dan was
fase 1 bruin
fase 2 zwart
fase 3 zwart
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Gandel
Daar kan ik ook inkomen, ik bedoelde alleen de 2e machine vast aan sluiten.
Dan wordt het dus een 2e wcd, en deze dan aansluiten met een ymvk (of xmvk) 5x 2,5mm².
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Een overweging welke het nog mooier maakt...
Ik kan van een bedrijf in de buurt een krachtige 400v afzuiger overnemen. Deze zou ik in een ruimte naast de werkplaats neer kunnen zetten en moet dan automatisch starten wanneer de schaafbank of de zaagtafel aangezet worden.
Ik dacht aan zoiets http://www.denhertogmachines.nl/product ... hines.html
De WCD hoef ik dan niet te verplaatsen, want daarin komt dan de inschakelautomaat, maar hoe sluit ik vervolgens de beide machines en afzuiger aan. (kom een aansluiting te kort) of zijn ze er ook met meer aansluitingen.
Ik vind de oplossing overigens wel erg duur... zijn er ook alternatieven.

gandel
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Gandel,
Ik heb onlangs ook de electrische installatie van mijn werkplaats aangepast. Ik heb een combiné en een lintzaag. Als één van de twee machines start, gaat de afzuiging automatische aan. Hiervoor gebruik is dit: www.felder-gereedschap.nl/8head-019920/ ... 34020.html. Ik heb er nog een startvertraging aan toe gevoegd zodat de afzuiging pas start enkele seconden na de machine (dit om de aanloopstroom te beperken). Ik heb ook nog een schakelaar waarmee ik de afzuiging handmatig kan starten. Deze installatie samenbouwen is niet zo moeilijk, maar vraagt toch enige kennis van electrische installatie's. Wel opletten dat de stroomspoel niet op draden naar de afzuiging zit, want anders blijft deze draaien na het afschakelen van de machine.
2,5 mm2 is ruim voldoende voor 4 Kw driefasig, maar mag maximaal met 20 A afgezekerd worden. Wel een vierpolige automaat gebruiken (geen losse zekeringen), anders kunnen er rare dingen gebeuren.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Gandel,

Ik ben installatie monteur van aggregaten en bekabeling bij evenementen en tv-programma's. Mijn opleiding is MTS electrotechniek, (installatie en energieomzetting).
De dikte van een kabel wordt niet bepaald door de nominale stroom (bij 4000W/380V = ca. 7,6A per fase) maar door de inschakelstroom. De inschakelstroom is afhankelijk van de manier waarop de machine ingeschakeld wordt, bv dmv voorschakelelectronica of gewoon koud schakelen dmv een schakelaar.
Deze inschakelstroom is respectievelijk 2,5 tot 6 x de nominale stroom.
Dat betekend dat bij 4000W/380V er heel even 6 x 7,6A = 45,6A door de kabel kan gaan.
Deze stroom is zo kort dat de automaat of zekeringen (type traag, te herkennen aan een T) niet uit zal schakelen.

Maar nog belangrijker is dat de kabel berekend is om een kortsluitstroom terug te brengen naar de automaat of zekeringen. Als de aders te dun zijn zal bij een kortsluiting de weerstand van de aders de stroom dempen waardoor de beveiliging niet zal uitschakelen.
In dat geval blijft de kortsluitstroom gewoon lopen en bij de plek van de kortsluiting brand veroorzaken.

Je zegt ook dat er een donkergroene ader in de wand aansluiting zit. Deze zal ooit eens blauw geweest zijn. In mijn dagelijkse praktijk zie ik dat als de nul-ader overbelast is geweest deze donker kleurt.
Als die aders 2,5mm zijn is het heel goed mogelijk dat deze overbelast is geweest, bijvoorbeeld door een scheve belasting (bv: wel stroom door fase 1 en 2 maar niets door 3).
De nul is een hele belangrijke ader. Als deze doorbrand zal de aangesloten apparatuur onherstelbaar beschadigd raken!

Het lijkt mij het beste er een erkend installateur bij te halen. Al is het alleen maar om de bestaande aansluiting te controleren.
Daarna zou je een verdeling kunnen maken door een 32A 'stekkerdoos' te kopen. 1 x in en 2 x uit. Deze zijn o.a. te koop bij de betere vakhandel, maar ook bij conrad (zoek op: CEE verdeelcontact 32A, ca. € 72,-)
Dan hoef je je installatie niet aan te passen, wat verzekeringstechnisch gezien altijd verstandiger is.

Groeten, Raymond
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ gandel69

Ik zou deze aanbeveling van SunRayes eens goed doorlezen en dit goede advies ter harte nemen.
Electra mag men niet onderschatten, aangezien er nog steeds vele ongelukken mee gebeuren.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Is er dan niemand, met verstand van zaken, die bij Gandel69 in de buurt woont? (welke regio woon je?)
Even kijken is zo gebeurt.

PS Wat voor machine zit er nu op de krachtaansluiting aangesloten?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Tja, zo wordt een kleine aanpassing ineens een probleem :?
Enige achtergrond info. Ik heb de ruimte overgenomen van een cateringbedrijf. Zij hadden er een grote koelkast op aangesloten. De bekabeling naar de werkplaats incl. WCD is aangelegd in 1996.
Ik heb de meterkast na overname (zo'n vier jaar geleden) laten controleren door een erkende installateur. Deze heeft mij geadviseerd om een moderne installatieautomaat te plaatsen (het is een B16 400v exemplaar). Ook is er een aparte aardlek voor de werkplaats gekomen (krachtgroep + gewone 220v groep). Tot nu toe had ik er alleen een scheppach zaagtafel op met een motor van 4000 Watt zonder een aanloopvertraging o.i.d.
Nu moet er een schappach schaafbank met dezelfde motor bij op.

Ik heb de draden nog eens bekeken en de donkergroene heeft in de verte wel iets weg van blauw.Het zal dus inderdaad de nul zijn.
Overigens woon ik onder de rook van Deventer.
gandel
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Deventer, dat is voor mij toch net te ver :eek:

Voor de nul zou ik hier niet bang zijn, ik neem aan dat de machines niet eens een nul nodig hebben.
De krachtgroepautomaat is dus een B16? Dan is een ader van 2,5mm² ook zeker geen probleem.

De inschakelautomaat is wel een ander verhaal, die automatische dingen zijn aardig prijzig zag ik.
Misschien maar beter kiezen om de afzuiging met de hand te starten. Lijkt me ook niet teveel moeite als je niet hele dagen je geld ermee moet verdienen.

Mocht je toch kiezen voor de inschakelautomaat uit je link, kun je natuurlijk altijd een 2 naar 1 verloop maken. 1 male 4P !!! (zie foto van inschakelautomaat= dus zonder nul) naar een lasdoos en daarin 2 male 4P voor naar de 2 machines
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoewel ik er een enkele keer per jaar langs kom is Deventer voor alledag te ver weg.

Ik ga mee met het verhaal van Frank. Let wel op het 4P gedeelte! Dan kan die nul geen kwaad meer. (zogehete driehoek schakeling)
Als de machines toch een nul nodig hebben: kijk dan toch even goed naar die donkergroene nul. Als die niet goed is: (laten) vervangen!
Ik kom wel eens een kabel tegen waarbij de stekker kant er nog prima uitziet, maar waar bij de contrastekker verkleurd is, ook het koper is dan niet meer zo mooi geelkoper-glimmend maar meer antiek koperkleurig.

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.