Welke kanten/kleine bovenfrees?

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Ik ben op zoek naar een nauwkeurige en kwalitatief goed gebouwde kleine freesmachine voor het kleinere werk. o.a. Kanten frezen en frezen in moelijke bereikbare hoeken/plaatsen etc. Ik heb een beetje op internet rond zitten kijken en heel veel posts gelezen maar begin alleen maar steeds meer te twijfelen. Ga hem wel wekelijks gebruiken. 8mm opname is het meest praktisch. Middels hulpstukken onder een hoek kunnen frezen zou mi wel een pluspunt kunnen zijn. Budget rond €300-500

Ik kom o.a. de volgende machines tegen:

Bosch Blauw GKF 600 Kantenfrees
Makita RT0700CX3/Makita RT0700C Kantenfrees
DeWALT D26204K Bovenfrees en kantenfrees
Festool MFK 700 EQ-Plus
andere nog vergeten opties.....

Wat zijn de voor en tegens en welke zou jullie voorkeur hebben?

Rest van mijn wagenpark:, bosch blauw, hitachi, Elu (OF97E bovenfrees), De walt (zaagtafel/afkortzaag)
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
als je kanten af wil ronden is volgens mij de festool ofk 500 q het best, je kan de freesdiepte super snel en zuiver instellen. alleen die heeft geen 8 mm spantang, je moet speciale holle freesjes van festo hebben.

de festool mfk 700 die jij aangeeft is meer voor herlijsten affrezen in mijn beleving.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Met een bovenfrees kom je niet makkelijk in moelijke bereikbare hoeken/plaatsen, de plaat en de hoogte van de bovenfrees beperken hier het gebruik. Met de festool ofk500 kan je zeer snel en makkelijk werken maar hij is alleen geschikt als kantenfrees met een beperkt aantal speciale frezen. Het 700 type is met normale 8mm freesjes te gebruiken zie voor alle voordelen de festoolwebsite. Ik denk dat als het om productie gaat je het beste de 500 kan nemen. Anders kan je bijna alle andere freesmachine's nemen van goede kwaliteit de verschillen zitten grof gezegd voornamelijk in de mogelijkheden van de toebehoren.
Denk ook eens aan bovenfrezen met verwisselbare voetplaten zoals dewalt D26204Khttp://www.dewalt.nl/powertools/productdetails/catno/D26204K/ ik dacht dat bosch ook zón model heeft maar deze kan ik niet zo snel vinden.
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Zelf ben ik voorstander van de makita, ik heb zelf verschillende electrische apparaten van makita en ben er zeer tevreden over, uitstekende kwaliteit en een stuk goedkoper dan festool.
Groetjes Patrick.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.