Probleem HBM SBC 28 straalketel

E

Edwin

Guest
Hallo ,
Wij kochten vorige week een HBM SBC 28 mobiele straalketel met afzuiging in combinatie met een HBM compressor 300L FIAC 5,5Pk 400V voor het zandstralen van enkele oude eiken balken bij ons in huis.
Na montage van de toestellen en deze gekoppeld te hebben m.b.v. een persluchtslang, dachten wij eindelijk aan de slag te kunnen. Echter zowel met glasparel dikte 100-200 als met dikte 200-300, moeten wij vaststellen dat dit slechts een pover resultaat geeft.
De druk is meer dan voldoende (continue 8 bar) en er zit voldoende korrel in de ketel.
Er komt wel korrel uit het pistool, maar het lijkt alsof er niet voldoende korrel mee komt. Het zandstralen gaat met andere woorden zeer langzaam. En de verf op de eiken balken gaat er maar met mondjesmaat af. Toch zeker als ik dat vergelijk met de werking van andere zandstraal machines op het internet.
Ik heb ook al proberen te regelen aan de het ventiel onder aan de ketel maar dit geeft nauwelijks verschil.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Maakten wij de verkeerde keuze of doen wij iets fout?

Alvast bedankt,
Edwin
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb persoonlijk geen hands-on ervaring met zandstralen.

Wel indirect eens wat over gelezen op een motorforum als voorbereiding op het poedercoaten van wielen etc. en eens van op een afstandje gezien hoe ze eiken balken ter plaatse kwamen zandstralen, die wij dan later schuin moesten monteren alsof het leek dat daar de treden van een trap op droegen (terwijl die treden eigenlijk in de muur zaten).

Maar ik heb wel een idee waar het aan zou kunnen liggen... Volgens mij gebruik je het verkeerde grit voor jouw toepassing, dat parelstralen is meer geschikt voor metaal, als je wat sites bekijkt van bedrijven die houten trappen en meubels zandstralen kan je lezen dat ze voor die toepassing fijn zand gebruiken i.p.v. glasparels.
 

tuoh

Oud hout
Stralen zou normaal gezien vlot moeten verlopen, probeer inderdaad eens ander grit en grover van korrel.
Bij alle bewerkingen waar je een ferme hoeveelheid perslucht bij nodig hebt zou een luchtdroger in de installatie moeten opgenomen zijn. Het minste vocht dat via de compressor in de ketel komt veroorzaakt kleverig straalgrit, het komt dan met horten en stoten uit het pistool, of er komt niks meer uit.
De klassieke ontvochtigers en drukregelaars zijn niet voldoende om dit probleem te ondervangen. Het straalmiddel moet droog zijn om mee te kunnen werken. Ik heb ook een beetje mijn bedenkingen bij een pistool zonder nozzel. Zo krijg je geen drukopbouw.

Alle waar voor zijn geld, dat is ook hier van tel. Zelf werken we al een paar jaren probleemloos met een straaltoestel maar dat koste x10 van de HBM combinatie. Nu is de aankoopprijs niet altijd een indicatie van de geleverde kwaliteit, maar je kan er toch niet naast kijken.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.