Festo: wie het weet, mag het zeggen..

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ooit een keer gekregen, maar geen idee wat het is of wat ik er mee kan doen.
Het doosje zegt "Kopieerinrichting" maar ik heb geen idee hoe...

Voor zover ik het kan inschatten is het een kopieerinrichting voor de bovenfrees voor op de basistafel, maar graag meer input :)

Onderstaand de foto's, ik ben benieuwd of jullie weten wat en hoe :)

Attached files
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
je beantwoord eigenlijk al je eigen vraag. Het is een hulpstuk voor op de freestafel voor kopieer werk
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
bedankt voor jullie reacties, maar hoe gebruik ik hem?
Ik had ook al gezocht op het nummer en er meerdere gevonden, maar ik heb geen idee hoe ik hem kan of moet gebruiken.

waar bevestig ik de frees?
welke frees hoort hierbij? ik heb de 1010, maar gok dat het meer geschikt is voor de 1400 of de 2000/2200
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je dit post op de FOG site dan zal je waarschijnlijk sneller geholpen worden dan hier.
De kans bestaat dat het enkel werkt op een festo freestafel en niet meer op actuele gereedschappen
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hoi,

Hier een link van een pdf, op pagina 89 staat met welke machines en dergelijke hij gebruikt kan worden

gr. Berton
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Via zoekmachines toch nog wat gevonden, misschien heb je daar iets aan.

Deze aftaster hoorde bij de Basis 5, dit zijn later de cms modellen geworden.

http://www.festool.nl/Products/Pages/Pr ... F-1400-Set
http://www.festool.nl/Products/Accessoi ... MS-OF-2000

Hier staat een pdf met de aftaster:
http://wwwinet.my-tts.com/Festool/downl ... 93_bas.pdf
Bladzijde 84
Bladzijde 89

ook hier word hij genoemd:
http://festoolownersgroup.com/festool-t ... /msg82449/
Reply #71

Het doorzichtige kapje lijkt op een spaanafzuiging met een 22mm slang aansluiting.
Je zult dus een aanbouwtafel en een basis 5 module moeten hebben met een of1010, dan zou je kunnen proberen te werking er van kunnen vinden.

Wat vreemd is, het lijkt er op dat ze na dit model geen aftaster meer hebben gemaakt voor de nieuwe modules.

Ik heb nog wel iets gevonden in een oude festool catalogus, ik zal hier even een foto van maken en hier neer zetten.
Anders kan ik je deze foto van de pagina ook wel mailen.
Daar staat ongeveer beschreven hoe de aftaster werkt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hierbij de fotos van een bladzijde van een Festool boek uit 2001.
Maar wat ik me nu wel afvraag is breek ik nu hun copyrights?
Ik heb hier wel naar gekeken maar zie in de disclamer niets over repoductie rechten, dus ik neem aan dat dit mag.









Attached files
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
sorry burley

Iets fout gegaan hier, maar ik zie dat ie er al staat Zweihaak.

Gr Berton
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
top! bedankt voor de info!!
Het lijkt erop dat de "aftaster" gebruikt werd voor het instellen van de freesdiepte (kijkend naar de 1e foto).
Ik heb geen cms, helaas, maar met de enorme keuze aan freesjes lijkt het mij inmiddels een beetje een overbodig hulpstuk geworden.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
ziet er mij uit als als beveiliging en copierfrees.

Zoals zijn grote broer.
Alleen heeft deze een grote ring.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
burley zei:
top! bedankt voor de info!!
Het lijkt erop dat de "aftaster" gebruikt werd voor het instellen van de freesdiepte (kijkend naar de 1e foto).
Ik heb geen cms, helaas, maar met de enorme keuze aan freesjes lijkt het mij inmiddels een beetje een overbodig hulpstuk geworden.

Voor de diepte instelling gebruikte men denk ik toch de diepte instelling op de bovenfrees zelf.
Dus het lijkt me meer een kogellager geleider. Met een afstandhouder funtcie.

Ik denk ook niet dat de aftaster gaat passen in de nieuwe CMS modellen, omdat de groeven in de tafels zijn aangepast aan die van de MFT3. De groeven in het aluminium van de basis 1 t/m 5 waren anders.

Deze "Basis 1 t/m 5 modules" werden aan de oudere Multifuntionele tafels, MFT800 en de MFT1080, bevestigd die net als nu de CMS losse invoegstukken hadden voor de bovenfrees en circelzaag, ook waren er aparte losse tafels met 4 poten voor, die zijn er nu ook in het CMS programma.

Toen deze aftaster werd verkocht waren er ook wel al freezen met een kogellager geleider.

Het laast dat ik hem in een catalogus zie was in 2007. Dat is ook de datum van de pdf link.
Wanneer dat voor het eerst op de markt is gekomen kan ik niet vinden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zweihaak zei:
Hierbij de fotos van een bladzijde van een Festool boek uit 2001.
Maar wat ik me nu wel afvraag is breek ik nu hun copyrights?

Ja in principe wel (copyright is automatisch en hoeft officieel niet eens expliciet geclaimd te worden). Echter, de betreffende literatuur is OF bedoeld als promo-materiaal, of als begeleiding bij aangeschafte hardware, en heeft dus OF alleen waarde als het veel gezien wordt OF hoort bij 'fysieke waarde' (hardware). In dat soort gevallen vindt de rechthebbende op het materiaal het veelal wel prima als die literatuur zo veel mogelijk verspreid wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.