slijpen cirkelzaagblad (HM)

hleeuwen58

Nieuw lid
21 aug 2010
9
0
Beste houtwerkers,

Heeft een van jullie ervaring met het zelf slijpen van hardmetalen cirkelzaagbladen ? Het boek "sharpening" (complete guide to; L.Lee) beschrijft het proces wel goed, alleen, mij is niet duidelijk of nu iedere keer de tanden gezet moeten worden. Zaag zettangen zijn sowieso sporadisch en veelal niet geschikt voor cirkelzaagbladen. Op zich lijkt het mij wel handig om bij gebruik van HM bladen (ik bedoel hiermee: geen carbide tip) om die zelf te kunnen slijpen wanneer dat uitkomt.

Dank

Harm van Leeuwen
 

tuoh

Oud hout
HM= hard metaal, deze tanden kan je niet "zetten" en hoeven ook niet gezet te worden, de plak HM is dikker dan het blad. Hardmetaal en plooien, dat gaat niet samen, dat breekt gegarandeerd.
Slijpen uit de hand is bij deze zaagbladen uit den boze, het gaat ten koste van de rondloop. Er word wel eens geklooid met een dremel voorzien van een diamantschijfje om HM zagen aan te scherpen maar professioneel kan je dat niet noemen.

HSS zaagbladen kunnen wel zelf gescherpt en gezet worden, voor cirkelzaagbladen zijn er , of waren er, speciale zaagzettangen of zaagzetijzers in de handel om deze klus te klaren.

Zetten hoeft hier maar te gebeuren als de zaagsnede te nauw word, de zaag gaat dan klemmen in de zaagsnede en loopt warm, of erger nog, begint te vervormen (blaren)

Scherpen kan gebeuren met een gepaste driekantige vijl, analoog aan het scherpen van een handzaag waar eerst de tanden gevlakt worden met een platte vijl, moet er ook iets gelijkaardig gebeuren bij een cirkelzaag. Door de aard van het beestje (ronde vorm) gebeurt dit bij een cirkelzaag door een oude wetsteen tegen de zaag te houden bij een draaiende machine :shock:
Dit garandeert een mooi rondlopend zaagblad, daarna kan er gevijld worden.

Mvg,

André
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Overigens is HM - hardmetaal - wel degelijk carbide. Het kunnen verschillende carbidesoorten zijn, maar meestal (vooral) op basis van wolframcarbide. Widia (wie Diamant...) is ook een carbide(mengsel), van proprietary aard...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.