Aanschaf Festool gereedschap

Bachatero

Nieuw lid
24 jan 2012
19
0
Beste forum leden,

Als beginnend houtbewerker sta ik op het punt om Festool gereedschap aan te schaffen. Het zal voorlopig worden gebruikt voor het maken van kleine meubeltjes en kastjes en het frezen van klein hout materiaal, zoals kleine ca. 10-20 cm houten cirkels.

Hetgeen ik wil aanschaffen is:

1) Multifunctionele tafel MFT/3 compleet als set met geleiderail FS 1080/2 etc.
2) Invalzaag TS55
3) Bovenfrees OF1010 of OF 1400

Keuze voor de MTF/3 is de beperkte ruimte die ik beschikbaar heb, n.l. schuurtje in de tuin (3.5X2.5) meter of de zolder.

Ik ben nog erg aan het stoeien met de keuze van de kits die van Festool beschikbaar zijn. Ik zal geen lange voorwerpen gaan zagen zoals 2 meter of langer.

De meeste moeite heb ik met het kiezen van de bovenfrees. Wordt het de 1010 of de 1400.

Verder zou ik willen vragen wat jullie gemiddeld nog aan extra accessoires bij erbij zouden kopen,
zoals spantangen, klemmen etc. Zaken die je als beginner wellicht bij het bestellen over het hoofd ziet maar wel van groot belang kunnen zijn.

Bij voorbaat dank,

Johan
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Ik heb sinds kort een TS 55 en een OF 1010 en ik vind het beide geweldige machines. Maar dat is overal wel terug te lezen op het forum.

1 tip van mijn kant wat je misschien vergeet (en wat mijn huidige spaar-project is): een stofzuiger. Als je in een kleine ruimte komt te werken krijg je er met het frezen al snel een enorme bende van. In dat schuurtje zou stof niet zo erg zijn (wel voor jezelf uiteraard), maar als je dat op de zolder van het huis gaat doen denk ik dat je op den duur nog stof in de kelder gaat vinden. :lol:

Marco
 

Bachatero

Nieuw lid
24 jan 2012
19
0
Marco,

Bedankt voor het reageren. Ik ben nieuw hier op dit geweldige forum en heb al heel wat avonden hier zitten lezen op het forum. De stofzuiger ben ik niet vergeten maar die wil ik gaan aanschaffen in een tweede ronde samen met een verbindingssysteem VS600. Als stofafzuiging zit ik te denken aan een Protool Vcp 171.
Voorlopig wil ik de stofafzuiging nog even provisorisch doen.

Johan
 

WR1944

Oud hout
Inderdaad, ik zou een ieder aanraden om tegelijk met de eerste verspanende Festool aankoop een stofzuiger er bij te bestellen. Bij de OF1010 moet je je realiseren dat de maximale spantangdiameter 8 mm is. Dit beperkt je keuze in de frezen enigszins. Ikzelf heb een OF1010 (in Holland) gebruikt en was daar dik tevreden over. Je kan altijd in meerdere stappen een profiel frezen. In Amerika heb ik gekozen voor de OF1400 omdat het merendeel van de frezen 1/2" schachten heeft.
Vaak wordt er voordeliger een combinatie van stofzuiger en zaag/frees/schaaf/decoupeerzaag aangeboden.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als enige frees zou je eventueel beter af zijn met de 1400, maar zij die alle 3 modellen hebben laten de 1400 vaak links liggen omdat de 1010 handiger is en meer accessoire mogelijkheden heeft, en de 2200 is krachtiger. Ik heb de 1010 en die is bijzonder krachtig voor een "kleine"

Je moet zeker een kopieerhuls bijkopen want die zijn niet meegeleverd (boo festool!)en het hulpstuk om ze te centreren.
Om cirkels te frezen moet je nog een aparte adapter bijkopen, maar zoiets kan je zelf ook maken.

Om panelen door te zagen in de lengte zal je de 1400 en 1080 rail aan elkaar moeten verbinden, hierbij moet je een verbindingsstuk kopen (neem er twee want 1 verbinder geeft speling). Om fatsoenlijk te kunnen zagen moet de rail 30-40 cm langer zijn dan het stuk om de zaag te dragen. Dus 2440 mm panelen zullen moeilijk zijn, tenzij je altijd eerst afkort in de breedte.
Moest je ooit uit gemak een tweede 1400 rail kopen, neem dan absoluut de LR32 versie, die is duurder maar zou je ooit het LR systeem kopen dan heb je de rail al. Velen hebben er spijt van dat ze dit niet doen.

Je hebt ook frezen nodig indien je die niet al hebt, festool verkoopt een set bij de OF 1010 maar die zijn erg duur, ook al zijn ze erg goed. Om te beginnen raad ik een goedkope set aan die je geleidelijk aan aanvult met dure frezen.

Als ik festool koop dan vraag ik steeds een percentage van de prijs in gratis accessoires, en dat lukt altijd want op de machines zelf mogen ze geen korting geven.
Als je de winkel binnenloopt dan leg je gewoon uit dat je voor bv 1700 eur aan festool gereedschap wil kopen (dan zijn ze al blij) en of het mogelijk is of ze u een aantal accessoires willen cadeau doen voor ongeveer 5-10% van de totale factuur. Vergeet niet te zeggen dat je later nog meer wil kopen. Mijn dealer groet me met mijn naam als ik binnenkom, ik weet niet of dat een goede zaak is lol
 

Bachatero

Nieuw lid
24 jan 2012
19
0
Je moet zeker een kopieerhuls bijkopen want die zijn niet meegeleverd (boo festool!)en het hulpstuk om ze te centreren.
Maar het hulpstuk om te centreren geldt toch alleen voor de OF1010 nietwaar, want uit het dikke boek van Festool begrijp ik dat de OF1400 het voordeel heeft dat je geen gereedschap nodig hebt om de centreerring te vervangen.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
@Bachatero:
de centreerhulp is idd alleen nodig voor de 1010.
Dat is een extra reden om voor de 1400 of 2200 te gaan.
Het is toch weer iedere keer gedoe om de kopierring er in te zetten bij de 1010. Als ik dan zie hoe makkelijk dat zou moeten gaan bij de 1400/2200.

Als ik lees wat je wilt doen, (vooral kleine dingen) zie ik echter niet dat je de kracht van de 1400 nodig hebt. Wel is de 1400/2200 net iets doordachter dan de 1010.

Denk bij de mft tafel dat je de frees & cirkelzaag ook in een cms kan hangen. (of de "aanhanger" aan de mft) Dat maakt het heel erg flexibel.

Denk ook aan de diverse voordeelboxen/combinaties:
Bij de frees: de freesbox met diverse (goede bitjes)
Bij de geleiderails: een geleiderails systainer. (zitten ook twee lijmklemmen in die in de rails kunnen en een verlengstukje).

En met Marcoz en wr1944 ben ik het heel erg eens dat als tweede apparaat (dus eigenlijk gewoon bij de eerste koop) een goede stofzuiger erbij moet. Met de stofzuiger (ik heb een festool 22M) werk ik bijna stofloos. Zonder de stofzuiger is het een ramp en is een mondkapje eigenlijk noodzakelijk. Het scheelt én heel veel zooi, maar het scheelt ook je gezondheid.

Qua gelijk bijbestellen:
voor de frees is een kopieersjabloon wel handig (dus ook de centreerdoorn bij de 1010).
Maar als je nooit gaat kopieren...
De cirkelunit heb ik nog niet gebruikt, maar jij wilt misschien wel weer cirkels gaan maken.
zeker de geleiderails-systainer meebestellen.

Bij de cirkelzaag heeft de parallelaanslag weinig zin. Het hout wordt nu niet afgedekt door de geleiderail en gaat dus splinteren.

Veel plezier met het gebruik van de nieuwe festool.
 

verho

Nieuw lid
4 jul 2010
7
0
Waarschijnlijk heb je er al aan gedacht maar Festool wordt ook veel op Marktplaats aangeboden. De MFT-3 zie je daar bijna nooit maar de invalzaag, de bovenfrees en ook stofzuigers en schuurmachientjes van Festool worden veel aangeboden. Het blijft toch een hele investering als je meteen voor Festool gaat en je de hele reeks nog moet aanschaffen.
 

Bachatero

Nieuw lid
24 jan 2012
19
0
Goed,

Ik geloof dat ik inmiddels wel weet wat ik aanschaffen wil.
Ook ben ik er inmiddels van overtuigd dat het zinvol is direct een stofzuiger aan te schaffen.

Het volgende wil ik gaan aanschaffen:

  • Stofafzuiging: CTL26E
    Bovenfrees: OF1010 EQB PLUS
    Invalzaag: TS55 EQB PLUS
    Multifunctionele tafel: MFT/3

Nu maar eens kijken waar ik het ga kopen. Tevens zal ik Marktplaats in de gaten gaan houden. Ik heb gezien dat daar ook regelmatig relatief nieuw spul wordt aangeboden.

Tevens wil ik proberen om bij de aankoop ca. 10% aan accessoires te verkrijgen.

Tot zover,

Johan
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Goede keuze, vergeet niet dat als je nieuw koopt dan heb je 3 jaar garantie, plus 3 jaar gratis diefstal garantie (indien het gestolen wordt, dan krijg je dezelfde machine terug voor €100)
Daarom alleen vindt ik het niet meer waard om 80% van nieuwprijs voor goede okkasies te betalen, sommige okkasie machines staan hier op 2dehands te koop voor de nieuwprijd excl btw! gewoon te gek.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Destijds heb ik ook gekeken, (op marktplaats), naar het aanbod van "2e hands" of nieuwe machines. Maar evengoed heb ik mijn spullen, bovenfrees 1010 + invalzaag ts55 + stofzuiger midi, gewoon bij een dealer gekocht. Hierbij korting gkregen en enkele extra's. Daarnaast op ck tools, enkele spullen gekocht zoals de geleiderset.

Het risico dat je via marktplaats iets koopt wat niet is wat ze je verkopen wilde ik niet lopen. Ze zeggen vaak wel dat ze de machines via veilingen of stoppende zzp-ers opkopen! maar is dit wel zo? Zodra een machine gestolen is kun je het serienummer/artikelnummer doorgeven aan festool. Elke machine die binnen komt voor bijvoorbeeld reparatie wordt gecheckt. Als het een gesloten nummer is dan ben je je machine ook meteen kwijt.

Zolangs je goed omgaat met je spullen gaat Festool heeel lang mee, en bij hobbymatig gebruik wellicht heel je leven, dus waarom niet nieuw spul aanschaffen? ipv een paar honderd euro besparen met veel meer risico...

in ieder geval succes met je aankoop!! en veel plezier met klussen!
 

Bachatero

Nieuw lid
24 jan 2012
19
0
Nog even een vraag:

Ik zie dat de Festool apparatuur een netsnoer aansluiting heeft met een losneembare koppeling aan de machine zijde.
Stel ik heb de stofzuiger CTL26E de bovenfrees en de invalzaag. De stofzuiger is aangesloten op de wandcontactdoos in de muur. De invalzaag is aangesloten op de stofzuiger. Als ik nu wil omschakelen naar de bovenfrees kan ik dus het netsnoer en de afzuigslang aan de machine zijde loskoppelen en in dit geval de bovenfrees aansluiten. Klopt dit ?.

Wat is dan het voordeel van een zogenaamde plug-it aansluitslang? (behalve dat het netsnoer nu niet is geïntegreerd in de slang)

Want als ik het bestaande netsnoer van een van de machines met een aantal ty-wraps aan de slang vastmaak, heb dan niet hetzelfde?

Dan houd ik het tweede netsnoer dat bij een van de twee machines is geleverd over om een keer een machine aan te sluiten b.v. buiten als ik de afzuiging niet wil gaan gebruiken.

Heb ik dit goed, of zit ik er helemaal naast!

Johan
 

WR1944

Oud hout
Correct. Het netsnoer gaat aan de binnenkant door de afzuigslang. Dat verkleind de doorlaat maar dat is bij bijvoorbeeld met schuren geen probleem. Ga je frezen of zagen dan vergrrot het de kans op verstoppingen. Als je de slang en de stekker als een geheel wilt gebruiken kan je met ty-raps maar ook met tape het snoer aan de buitenkant vastmaken. Ikzelf houd de zaken apart omdat ik ook stofzuiger accessoires heb om de vloer te zuigen.
De slang met het geintegreerde snoer is in Amerika niet verkrijgbaar omdat de UL (Underwriters Laboratory, een soort van particuliere KEMA in de USA) dat niet veilig vond.
Het voordeel van het Plug-it systeem is dat je met een enkel snoer en slang diverse gereedschappen kan aansluiten. Festool heeft altijd veel aandacht besteed aan het op locatie werken. Daarom kan je met een stofzuiger met een opgerolde slang en snoer plus wat systainers met gereedschap en een MFT tafel een effectieve werkplaats onder je arm meenemen naar waar je wilt werken. En dat kan in een bewoond huis omdat je weinig stof veroorzaakt.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Het "rare" plug-it systeem is een plus-punt die je pas als plus ervaart als je er mee bezig bent.
Bij het wisselen van een machine (bijvoorbeeld van zagen naar schuren) heel simpel loskoppelen en de andere aansluiten.

Wat ik ook heel prettig vindt is dat het snel mogelijk is om de machine iets verder weg te leggen, of zo dat normaal het snoer/slang in de weg zit. Even loskoppelen en klaar.

Ik vind het dan ook erg jammer dat ze bij het zustermerk Protool de plug-it er juist weer uitgooien.

Een ander voordeel is natuurlijk dat als je kabelbreuk hebt, je snel kunt wisselen en toch door kunt gaan. Dit is voor hobbiesten niet zo'n groot voordeel. Ik kan me namelijk niet heugen dat ik kabelbreuk gehad heb.

Voordeel van de geintegreerde slang is dat er niets achter kan haken (en met de ty-wraps wel). Als hobbiest vind ik het voordeel te klein (en het nadeel te groot ivm de verkleining van het oppervlak). Maar voor een proffesioneel schilder kan ik het me het heel goed voorstellen.

Veel plezier met je aankoop.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Bij Geerdink ook ;) .
En bij die gast uit Zandvoort (als die nog aan Festool doet) is het stukken goedkoper.
Ergo, staar je niet blind op dergelijke aanbiedingen. Als je voor value for money gaat, wil het idd. helpen om sites te vergelijken, vergeet echter niet service mee te nemen.
 

Bachatero

Nieuw lid
24 jan 2012
19
0
Bedankt voor de reacties zover.

Ik heb tot nu toe vier prijsopgaven gevraagd waarvan er twee binnen zijn. Toevallig ook bij Geerdink.

We wachten het nog even af.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
koffiedrinker zei:
Het "rare" plug-it systeem is een plus-punt die je pas als plus ervaart als je er mee bezig bent.
Bij het wisselen van een machine (bijvoorbeeld van zagen naar schuren) heel simpel loskoppelen en de andere aansluiten.

Wat ik ook heel prettig vindt is dat het snel mogelijk is om de machine iets verder weg te leggen, of zo dat normaal het snoer/slang in de weg zit. Even loskoppelen en klaar.

Ik vind het dan ook erg jammer dat ze bij het zustermerk Protool de plug-it er juist weer uitgooien.

Een ander voordeel is natuurlijk dat als je kabelbreuk hebt, je snel kunt wisselen en toch door kunt gaan. Dit is voor hobbiesten niet zo'n groot voordeel. Ik kan me namelijk niet heugen dat ik kabelbreuk gehad heb.

Voordeel van de geintegreerde slang is dat er niets achter kan haken (en met de ty-wraps wel). Als hobbiest vind ik het voordeel te klein (en het nadeel te groot ivm de verkleining van het oppervlak). Maar voor een proffesioneel schilder kan ik het me het heel goed voorstellen.

Veel plezier met je aankoop.

Ik denk dat ik de reden wel weet waarom ze bij ProTool van de plug-It koppeling zijn afgestapt, ProTool word veel meer in de bouw gebruikt. Veel bouwvakkers gaan veel ruiger met hun spullen om dan een meubelmaker of standbouwer.

Qua Plug-It slang: ik denk dat Festool beter met een slang kan komen met de kabel er buitenlangs dan er binnendoor, ik heb zelf ook een Plug-It slang, maar door schaafkrullen op te zuigen zit die slang zo dicht.
Ik gebruik deze dan ook niet meer, ok alleen bij schuren dan. Met alleen schuurwerk werk deze Plug-It slang wel goed.
Het komt misschien ook deels door de slangkoppeling die ik gebruik, de verstoppingen beginnen nl vaak bij het koppelstuk wat een groter diameter heeft.
Ik gebruik 2 slangen aan elkaar, een 36mm aan de stofzuiger verlengt met een 27mm met een 7,5m Plug-It kabel die op het laaste stuk met een paar ty-raps (kabel binders) vastzit, dat koppelstuk heeft een diameter van 50mm. Maar alleen met een Plug-It en schaafkrullen werkt bij mij ook niet.

Voor de duidelijkheid, met alleen zagen en schuren werkt deze Plug-It slang prima!

Onderstaand: foto's van de verstoppings plekken bij de Plug-It slang, bij spanen zuigen.
Er zitten twee versmallingen in, een aan ieder einde.







Attached files
 

Bachatero

Nieuw lid
24 jan 2012
19
0
Bedankt voor de reacties.

Het onderstaande gereedschap heb ik enige dagen geleden besteld en is reeds binnen gekomen.

Stofafzuiging: CTL26E
Bovenfrees: OF1010 EQB SET met liniaal 800/2 en mooie originele Festool frezen set.
Invalzaag: TS55 EQB PLUS met liniaal 1400/2 en in totaal met drie zaagbladen.
Multifunctionele tafel: MFT/3 compleet met liniaal 1080/2

Als eenmalige test heb ik wat proef gezaagd en gefreesd in de woonkamer, uiteraard met de CTL26E aangesloten. Het resultaat was verbluffend.
De invalzaag zaagt vrijwel zonder stof, de bovenfrees produceert iets meer stof, maar nog steeds zeer acceptabel.

Ik ben zeer content met deze aanschaf.

Groet,

Johan
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
proficiat met de aankoop en welkom op de gladde sloop van het groene merk!
Heb gisteren net gelezen op de FOG dat er in de lente een verbeterde TS55R in europa uit zou komen om de voorsprong van de andere merken bij te halen! De huidige TS55 begint oud te worden en andere merken zoals Mafell staan ver vooruit.
T'is maar dat je het weet, je hebt nog 30 dagen bedenktijd ;) !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.