Beveiliging Hammer frees

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Aan allen, maar vooral Hammer werkers, heeft er iemand van jullie ervaring met het 'nieuwe' wieltjessysteem van Hammer ?
Even verduidelijken : een freesmachine ( topie) waar manueel mee gewerkt wordt heeft meestal een aandruk/veiligheidssysteem om het werkstuk vast tegen de messen aan te drukken en tegelijkertijd je vingers ervan weg te houden. Een soort van beschermkappen die je in hoogte en breedte kan afstellen. Nu vind ik het altijd een geklungel om die dingen af te stellen, teveel druk en je krijgt pijn in je armen, te weinig heeft geen zin enzovoort...
Een motor met aandrijfrollen vind ik momenteel een beetje erover, en prijzig, maar in één van de laatste foldertjes stond een geleider met 4 wieltjes die door middel van veertjes druk zouden uitoefenen op het werkstuk, zonder dat je de wrijving van de oorspronkelijke bescherming hebt. Heeft er iemand op het forum al met zoiets gewerkt en zo ja , marcheert dat een beetje ?
gr
Danny
 

tuoh

Oud hout
Danny,

met die wieltjes heb ik nog niet gewerkt, vermoedelijk gaat het zijn werk wel doen Felder kennende. De klassieke aandrukstukken zijn inderdaad niet veel soeps, maar goed insmeren met paraffine helpt al wat.

Zelf gebruik ik al jàààren een aandrijver, dat komt de kwaliteit van je freeswerk zeer ten goede. En het is nog veilig ook. Zo een aandrijver moet nu ook niet direct de duurste uit de lijst zijn, die basic dingen voldoen ook al ruimschoots voor kleiner freeswerk.

Je vind dergelijke aandrijvers regelmatig 2e hands, en voor prijzen van rond de 200€.

Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Dank André, ik heb ook al aan aandrijfrollen gedacht, maar.... 30 jaar geleden heb ik een paar keer bij een schrijnwerker geholpen ( die man deed alle houtwerk van onze verbouwing) en de aandrijver op zijn topie spoorde slecht. Er was geen rechte voor mee te ploegen...
Waarschijnlijk is de nieuwe generatie makkelijker af te stellen...
Dan ga ik nog een beetje sparen en eens uitkijken voor tweedehands. Of nog iets langer doorsparen voor een nieuwe. :) Felder kennende zullen die wieltjes ook niet gratis zijn...
gr,
Danny
 

tuoh

Oud hout
Danny,

de aandrijvers toen of nu zijn qua bouw nog altijd hetzelfde. Al wat er mee kan gebeuren is dat in de loop der jaren de bekleding van de wielen begint te verharden, ze slippen dan over het oppervlak. In het begin kun je dit nog tegengaan door regelmatig eens met een stuk schuurpapier het loopvlak ruw te maken. Maar wanneer ook dit niet meer helpt zullen er nieuw moeten geïnstalleerd worden, een klusje van 15minuten.

Om een aandrijver te laten sporen, moet ie analoog met een autowiel toespoor krijgen :D Dit wil zeggen dat de aandrijver voorbij de freesas dichter tegen de geleider staat dan voor de freesas. Dat toespoor mag gerust 10mm zijn, dan word het hout tegen de geleider gedwongen.

In het horizontale vlak moet ie ook wat kantelen, het loopvlak van de wielen moet tegen de geleider minder hoog staan dan dan aan de buitenkant. (+- 3 à 5mm)

De afstand tussen loopvlak en tafelblad moet ook altijd minimum 5mm minder zijn dan de hoogte van het werkstuk. Kloppen al deze instellingen, dan doet de aandrijver zonder problemen zijn werk :D


Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Weeral wat bij geleerd, André. Dank voor de uitleg, als je het zo hoort - leest- is het logisch, het werkstuk moet natuurlijk tegen de messen gedrukt worden. Waarschijnlijk had die aandrijver versleten rollen....
Wanneer zijn het nog eens opendeur mét promoties bij Tema :D
gr,
Danny
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Misschien te off topic, maar ik had juist net een okkasie topie met aandrijver gekocht, kleine aandrijver van Comatic en om te testen een rabbat willen frezen uit een stuk ceder. Het probleem was dat ik het stuk makkelijk kon tegenhouden met de hand en dat de aandrijver slipte op het stuk, en dit in de laagste positie.
De banden zien er nieuw uit, het was wel ongeveer -10 graden in de werkplaats dus mogelijk is het rubber te hard daardoor? Het frezen lukte wel vlot, ik ben enkel bang dat bij zwaardere freeswerken dat het niet zou lukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.